Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

b&s startar inte

37 inlägg • Sida 2 av 3
Snacka om Briggs&Stratton här

Volvot24

#16 » 14:00:34, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förtjänar att påpekas.

"Lossa Magnetronens (elektronisk tändspole) svarta dödarkabel som går till tändningslåset och diverse brytare, så har du tändning på hela tiden.
Alltså, så fort och hela tiden som svänghjulet snurrar så ger tändstiftet gnistor. "
Senast redigerad av Volvot24 13:58:14, 10-06-2019, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Maskin: Volvo T24

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


ankan78 (trådstartaren)

#17 » 15:01:57, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drog kabel från batteri plus till startmotorn. Den drar runt fint men ingen gnista, tog bort den lilla sladden till tändspolen och testade igen. Drog runt motorn en sekund, sen dog den. Satte tillbaka sladden och testade igen, men inget händer längre, hittar inte nån säkring heller, så nu vet jag inte vad som hänt...
ankan78
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:53, 26-05-2019
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#18 » 17:20:23, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vet jag... Återkommer :vissla:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Maskin: Volvo T24

ankan78 (trådstartaren)

#19 » 13:07:55, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kunde ju vara intressant att få veta,
ankan78
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:53, 26-05-2019
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#20 » 13:12:57, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Mycket nu.... Men den som väntar på nåt gott...

Antar att du menar, att motorn går att dra runt med direktström på startmotorn och att motorn tände till och gick ett kort ögonblick. Därefter helt död... Men går fortsatt att köra på startmotorn.


En gång till. Så som jag skrev tidigare. Lossa tändspolens/Magnetronens dödarkabel. Den jordar via flera brytare och funkar som stopp och typ dödmansgrepp.

Och så kommer fortsättningen.

Kolla nederänden av flottörhuset. Om det sitter en elektromagnet där, med en kabel till, så följer här lösningen:

I bilden svart kabel med röd skarv.

Bild

Elektromagneten påverkar bränsletillförsel i förgasarens stigrör/munstycke.
Om man lägger plus 12 V på denna, (kommer normalt från batteri eller generator via likriktardiod, då motorn går) så öppnar strypningen helt och motorn får bränsle i normal mängd.

Utan spänning så begränsas bränsletillförseln, som då räcker till just start, men inget mer.
Helt normalt vid stopp av motor, för att förhindra förgasarsmällar och
baktändning, vilket kan skada motorn.

Klurigt va?

Alltså måste du lägga spänning på elektromagneten under flottörhuset, om du vill att motorn ska kunna gå längre än någon sekund. Normalt sker detta via tändningslåset.

Tjolahopp....

Alltså det handlar inte om en elektriskt styrd avstängning, vilket många tror.

Ja, givetvis skulle jag kunna ha fel....


.
Senast redigerad av Volvot24 13:59:22, 10-06-2019, redigerad totalt 5 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Maskin: Volvo T24

Volvot24

#21 » 13:33:01, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och just i dag, hände det för andra gången på några år, att flottörnålen läckte.
Första gången, så fylldes vevhuset med bensin, när klipparen fick stå några dagar. Hela oljestickan insmetad med olja och bensin!

Monterade en avstängningskran på bränsleslangen.


I dag hände det när motor gick.
Började blöddra, och så stannade den inom fem röda.

Gick inte att dra runt, med startmotorn. Helt stum.
Fullt med bensin i cylindern, när jag lossade tändstiftet!

Plockade isär förgasaren, körde motorn utan stift och blåste ur bensinen.
Nu funkar det igen. Men alltså ingen avstängningsventil i botten på förgasarhuset.

Så montera bränslekran, om ni är rädd
om motorn
:vissla:

Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Maskin: Volvo T24

ankan78 (trådstartaren)

#22 » 15:59:56, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej oj, det var mycket att läsa, jag tog bort svart liten sladd till spolen och lade direktström till startmotorn, jag hade tändstiftet borta för att se om det kom gnista, det som hände var att motorn drog runt nån sekund, han inte se om gnista fanns för efter nån sekund, händer ingenting med direktström till startmotorn, så jag koppla in liten svar sladd till spolen igen, och satte till ström till startmotorn men allting är helt dött....
ankan78
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:53, 26-05-2019
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#23 » 16:31:55, 10-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, ja...

En gång till. Förutsättningar för gnista är att den lilla kabeln inte är jordad, d v s inte ansluten.

Blir att läsa tråden igen :lmao:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Maskin: Volvo T24

ankan78 (trådstartaren)

#24 » 15:06:26, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej o hopp. Gjorde som sist, tog bort svart sladd till spolen och tatte ström till startmotorn och då gick motorn runt igen med fin gnista, skruvade in stifftet och satte till strömen igen och den startade efter att varit still i några år. På skoj satte jag tillbaka sladden och hoppade upp på klipparen. Ner med bromsen och vred runt nycklen och vrooom den funkar, äntligen. Tack för all hjälp. Jag funderar dock på ifall den skulle börja strula igen om man kan nöd köra klipparen med svart sladd bortkopplad och hur man stänger av klipparen om man kör så?

1 person gillar det här inlägget.
ankan78
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:53, 26-05-2019
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#25 » 15:34:53, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anslut jord till svarta kabel.
Eller till flatstiftet på tändspolen.

Då stängs tändningen av.


Men en kran på bränsleslangen är inte dumt att sätta dit.


Varför motorn startade nu, berodde förmodligen på att den också var sur sen tidigare startförsök.
När den nu fått stå orörd, så rann överskottsbensinen i cylinder ned i vevhuset.
Kolla oljenivå, före varje start, annars kan du få dig en sista överraskning.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Maskin: Volvo T24

ankan78 (trådstartaren)

#26 » 23:23:08, 12-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp. Jag ska sätta kran på slangen för säkerhets skull, oljan ser normal ut. Men ska byta den i sommar, när jag vet vad för nån och vilken volym. I morgon ska det klippas, efter jag tankat då jag lyckades hälla i bensin som var till röjsågen. Så har tydligen en liter oljeblandat i nu
ankan78
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:53, 26-05-2019
Maskintyp: Ej angivet

Johnj-e

#27 » 12:07:58, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

lite oljeblandat lär knappast vara någon katastrof!
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: upplandskusten
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM
T400 I -68
LM 218- 64

Volvot24

#28 » 15:36:37, 13-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Speciellt inte om det dröjer innan det blir oljebyte.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Maskin: Volvo T24

SK Racing

#29 » 20:59:50, 22-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ankan78 skrev: Men ska byta den i sommar, när jag vet vad för nån och vilken volym.


Jag kör med 10 alt 15/40 på mina små motorer på vintern, nu står ju trädgårdstraktorn i garage som aldrig är minus i o andra sidan, ska dom stå i minus så är nog en 10/30 bättre med tanke på kallstartsegenskaperna, sommartid kör jag 20/50 i småmotorena och bilarna.

Bensinkran är bra och även en liten c-tec laddare, batterierna lever längre då har jag märkt.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

dc_lindberg

#30 » 21:10:01, 22-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

SK Racing... 20W50 är för tjockt... vad är det för småmotorer som du vågar ha så tjock olja i?
Redan 15W/40 är för tjock för B&S upp till 4.5hk sidventilare... men kan vara försvarbart när solen knuffar visaren över 30'C i skuggan...
Biltemas 10W/30 är... inte min favorit... OK/Q8 har en 10W/30 som verkar helt ok. En traktor olja.

Det är stänksmörjningsmotorer... är oljan för tjock så stänker den för dåligt... o om filmen blir för tjock så smörjer den för dåligt...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

cron
SSL Certificates