Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Husqvarna Rider 850-10

14 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

rezonen (trådstartaren)

#1 » 06:28:06, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Har en rider med 10hk motorn.

Den är väldigt svårstartad kall! Dock när den gått i typ 30 sekunder, så startar den direkt sedan.

Den hinner ju inte bli varm under dessa 30 sekunder, så vad tror ni att felet kan vara?

Har bytt stift, tänkte ta ner förgasaren idag och se efter.
Är det någon packning vid förgasaren?
rezonen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:44, 10-11-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35-59
Husqvarna 850-10



torbjorn_forsman

#2 » 08:00:06, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för typ av förgasare? Har den manuell choke, någon form av automatchoke eller primer?
Startar den direkt från kallt tillstånd om du snapsar med en skvätt bensin i förgasaren eller använder startgas?
Arbetar den med självtryck från bränsletank till förgasare eller finns det en bränslepump? Och om det är självtryck, finns det nån slags automatisk (vakuumstyrd) bränslekran?
Går motorn helt normalt så snart den har startat?

För närmare slutsatser vore det bra om du tar några bilder samt anger typbeteckningen på motorn. På B&S finns det tre nummer som är intressanta, de finns vanligtvis instansade i fläktkåpan och kallas TYPE, MODEL och CODE.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rezonen (trådstartaren)

#3 » 08:09:41, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Den har manuell choke på gas reglaget!
Förgasaren är vacuumstyrd antar jag, det sitter ingen bränslepump iaf!
Soppa i förgasaren har jag inte testat, jag provade med startgas i fläkthjulet i toppen av motorn och då startade fen inte.

Bilder och numrerna kan jag kolla tills ikväll, jobbar just nu! :)
rezonen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:44, 10-11-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35-59
Husqvarna 850-10

AN

#4 » 08:20:30, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inte tanken lågt placerad på vänstersida? Med en pump på motorn?
Så är det på min 850 iaf.
På min blev slangen ner i tanken dålig, så den sprack vid kopplingen precis innan tanken.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

rezonen (trådstartaren)

#5 » 08:22:31, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN

Jag får kolla när jag kommer hem, säger du så så är det säkert så!
Om så är fallet, hur går jag vidare?
rezonen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:44, 10-11-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35-59
Husqvarna 850-10

per-åke

#6 » 08:31:13, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla så att chokespjället verkligen stänger vid fullt gaspådrag!
Om inte, justera gasvajern vid infästningen på motorns reglageplatta.

På hva rider 850 sitter det alltid motor MED bränslepump.
Ta bort bränsleslangen vid förgasaren, kör på starten och kolla om det pumpar bränsle.
Om inte, byt bränslepump.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

rezonen (trådstartaren)

#7 » 08:34:33, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Per-Åke.

En sak som jag kom på nu, om jag chokar och försöker starta står den och tuggar bara, men om jag tar ner gasen till mitten medans jag försöker starta brukar den puffa lite. Vet inte om det e så varje gång men iaf igår! Nyss skaffat den.
rezonen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:44, 10-11-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35-59
Husqvarna 850-10

AN

#8 » 08:38:08, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

rezonen skrev:AN

Jag får kolla när jag kommer hem, säger du så så är det säkert så!
Om så är fallet, hur går jag vidare?

På min sitter det en dubbelnippel precis där slangen går in i tanken. En slang går ner i tanken och den andra går till bränslepumpen. Du kan ju kolla om det är någon spricka i slangen. Kanske suger lite luft?

Men som sagt det kan ju vara pumpen som är slut.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

rezonen (trådstartaren)

#9 » 22:52:03, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Vad är det för typ av förgasare? Har den manuell choke, någon form av automatchoke eller primer?
Startar den direkt från kallt tillstånd om du snapsar med en skvätt bensin i förgasaren eller använder startgas?
Arbetar den med självtryck från bränsletank till förgasare eller finns det en bränslepump? Och om det är självtryck, finns det nån slags automatisk (vakuumstyrd) bränslekran?
Går motorn helt normalt så snart den har startat?

För närmare slutsatser vore det bra om du tar några bilder samt anger typbeteckningen på motorn. På B&S finns det tre nummer som är intressanta, de finns vanligtvis instansade i fläktkåpan och kallas TYPE, MODEL och CODE.




256707-0127-01 Där har du motorn, jag tänkte om det kanske hjälper att justera förgasaren med skruvarna som sitter på den? Jag hittade en manual för det.

Sen såg jag även, att när den går på starten och inte vill starta. Så sprutar det ut bensin ifrån delen i anslutnings till tomgångs skruven? Vid röda pilen på min bild.
Bild
rezonen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:44, 10-11-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35-59
Husqvarna 850-10

torbjorn_forsman

#10 » 08:16:52, 16-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är alltså från gasspjällaxeln det sprutar ut bensin. Då kan man ju åtminstone säga att den inte får för lite bränsle.

Jag tror inte det är värt att röra några inställningar på förgasaren, utan det är säkerligen frågan om ett "riktigt" fel som ska hittas och åtgärdas.
Tänkbara saker skulle t ex kunna vara följande:
Någon lossnad plåtplugg som ska täppa för änden av en borrad kanal i förgasaren (pluggen ligger nog i botten av flottörhuset nu i så fall).
Krångel med flottör eller nålventil så den inte stänger som den ska vid rätt bränslenivå i flottörhuset.
Stopp i flottörhusventilationen eller trasig/saknad packning för flottörhuset.
För högt tryck från bränslepumpen så att nålventilen inte orkar hålla emot trots att den är felfri.

Förresten, hur ser luftfiltret ut? Är det rent? Mycket indränkt av olja eller bensin? Om det är ett pappersfilter så byts det vid behov, om det är ett skumplastfilter så ska det tvättas, dränkas in med lite motorolja och kramas ur ordentligt innan montering.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rezonen (trådstartaren)

#11 » 11:49:16, 16-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det är alltså från gasspjällaxeln det sprutar ut bensin. Då kan man ju åtminstone säga att den inte får för lite bränsle.

Jag tror inte det är värt att röra några inställningar på förgasaren, utan det är säkerligen frågan om ett "riktigt" fel som ska hittas och åtgärdas.
Tänkbara saker skulle t ex kunna vara följande:
Någon lossnad plåtplugg som ska täppa för änden av en borrad kanal i förgasaren (pluggen ligger nog i botten av flottörhuset nu i så fall).
Krångel med flottör eller nålventil så den inte stänger som den ska vid rätt bränslenivå i flottörhuset.
Stopp i flottörhusventilationen eller trasig/saknad packning för flottörhuset.
För högt tryck från bränslepumpen så att nålventilen inte orkar hålla emot trots att den är felfri.

Förresten, hur ser luftfiltret ut? Är det rent? Mycket indränkt av olja eller bensin? Om det är ett pappersfilter så byts det vid behov, om det är ett skumplastfilter så ska det tvättas, dränkas in med lite motorolja och kramas ur ordentligt innan montering.


Okej, då verkar det som att det är att plocka ner förgasaren o kolla igenom o göra rent som jag va inne på ifrån början som gäller.
Jag ska titta på filtret senare! :)
rezonen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:44, 10-11-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35-59
Husqvarna 850-10

rezonen (trådstartaren)

#12 » 11:51:54, 16-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på att den brukar även dö om jag tar gasreglaget till det lägsta, sköldpaddan. Istället för att stå på tomgång.
rezonen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:44, 10-11-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35-59
Husqvarna 850-10

torbjorn_forsman

#13 » 15:31:35, 16-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När motorn väl går på fullt varv, verkar den gå som den ska och får rätt bränsleblandning då, eller finns det tecken på för fet blandning då också (t ex om motorn "bluddrar", ryker svart, avgaserna luktar onormalt mycket oförbränt, tändstiftet blir sotigt, motoroljan utspädd med bensin osv)?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rezonen (trådstartaren)

#14 » 09:41:23, 17-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ne jag tycker att den verkar gå som den ska! :)
rezonen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:44, 10-11-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35-59
Husqvarna 850-10


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se