Spänningen varierar en del med varvtalet, men inte så mycket som man skulle kunna tro. Visserligen ger ju laddspolen högre
spänning vid högre
varvtal, men frekvensen på växelspänningen ökar också, så att spolens induktans kommer att begränsa strömmen mer ju högre varvtalet blir.
Eftersom laddningen sker med ganska konstant
ström, så beror spänningen mest på batteriets laddningstillstånd. Räkna med att om batteriet har varit helt urladdat men inte har några kortslutna celler och motorn har varit igång några minuter, så kanske spänningen ligger runt 12,5 V. Om batteriet är fulladdat och motorn har gått flera timmar i sträck så kan spänningen bli uppåt 15-15,5 V.
När det gäller spänningen till lyset så är det växelspänning, och den har ganska "ful" kurvform och är långt från sinusformad, så en billig multimeter kan visa vad som helst utom korrekt värde. Man bör ha en dyr och bra multimeter som visar sant effektivvärde, "true RMS". Det finns ingen spänningsregulator där heller, och spänningen beror kraftigt på belastningen. För att få rätt spänning till strålkastarlampan måste den vara av exakt rätt typ och med rätt effekt. Samma gäller också eventuella andra smålampor som matas från samma lysspole.
Det stämmer att det bara är halvvågslikriktning med en enda diod, tack vare detta kan man ha laddspolens ena pol jordad och ev låta delar av laddspolen vara gemensam med lysspolen.
Zenerdioder har bara använts som nödlösning för spänningsreglering i såna här sammanhang, det blir mycket
värme, stora förlusteffekter och stora dyra zenerdioder om det ska fungera. Dessutom risk att saker brinner upp om det blir kortslutning i zenerdioden. Det finns ju också regulatorer med triac som kortsluter lysspolen under en del av varje period, det är en bättre och säkrare lösning (vanlig på bl a snöskotrar).