Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Kom över en 12hp "traktor"

25 inlägg • Sida 2 av 2
Snacka om Briggs&Stratton här

LeifAndersson (trådstartaren)

#16 » 20:58:08, 06-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu sitter det en gammal I/C motor i den och den ger usel laddningsström! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



AN

#17 » 21:26:00, 06-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad mäter du med?
Verkar inte helt lätt att få ut relevanta värden Laddning och lyse.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Mattias Petterson

#18 » 21:43:27, 06-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte att plocka ladd prylar från den havererade motorn och flytta över?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

LeifAndersson (trådstartaren)

#19 » 23:09:51, 06-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Går det inte att plocka ladd prylar från den havererade motorn och flytta över?

AN skrev:Vad mäter du med?
Verkar inte helt lätt att få ut relevanta värden Laddning och lyse.


Ingen idé att riva något i motorn, den är helt okänd så den får sitta på plats som den är så länge den funkar . Och kör man en halv sommar eller så utan laddning så är laddningen inte nödvändig på något vis som jag ser det. Elsystemet har fått en anderson-kontakt som också agerar "batterifrånskiljare" så det är ju bara att plugga i laddaren när man känner för det.
Vi mätte med ett gammalt bra analogt instrument före en inkopplad backspänningsdiod i kretsen med batteriet för att få faktiska värden. Men mellan 8 och 18 volt beroende av varvtal var inget vidare. Och då är vår motor ställd så den inte varvar max, så toppvärdet kunde kanska vara högre också på maxvarv. Så med den regleringen mår nog batteriet bättre om de får en "stöt" då och då av en extern laddare. Och ett annat instrument som mäter likriktningen för att spåra "läckande" dioder i samband med växelströmsgeneratorer fick i det närmsta spel av likströmmen och indikerade likriktningsfel. :sad:

Någon som har en tillbehörs "snörstart" till en I/C 12:a att sälja, vore fint med en sådan som nödhjälp om man står olämpligt till och startmotorn inte drar av någon anledning?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

torbjorn_forsman

#20 » 23:12:51, 06-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där "backspänningsdioden" är laddningslikriktaren i ett sånt där elsystem. Så på motorsidan av den dioden, hittar man huvudsakligen växelspänning. Det finns ingen spänningsreglering alls utan meningen är att batteriladdningen ska ske med ungefär konstant ström. Även om det inte är någon riktigt bra lösning så brukar den fungera någorlunda tillfredställande, inte bara på åkgräsklippare utan även på t ex många billiga EU-moppar och äldre utombordare med elstart.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

LeifAndersson (trådstartaren)

#21 » 08:18:14, 07-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi kopplade en diod enbart för mätningen så att instrumentet inte skulle känna av batteriströmmen. Likriktaren i systemet har vi inte ens hittat, men det är i varje fall någon slags likström närmast batteriet. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

torbjorn_forsman

#22 » 12:29:20, 07-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Likriktaren kan ev vara inlindad i laddspolen eller i någon kabelstam. Det är säkrare att mäta batterispänningen direkt, utan diod emellan, för att avgöra hur laddkretsen sköter sig. Med dubbla dioder så kan det bero på t ex om någon av dem har större eller mindre läckström än den andra, vad man får för spänning mellan dem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN

#23 » 12:53:43, 07-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kan man räkna med för spänning över batteriet på en briggs? Kommer denna spänning att variera mycket med varvtalet?
Får ingen riktig ordning på hur detta fungerar på en Briggs.

Matningen till lyset är inte likriktad och heller inte spänningsreglerad eller? Har för mej att jag mätt runt 18v på lyset till en snöslunga.

Matningen till laddningen är likriktad genom en diod, och tar bara till vara den positiva delen av spänningen? Inte någon typ av brygga?
Men finns det inte någon spänningsreglering på laddspänningen heller?

Hade inte äldre elsystem nåt som heter Zenerdiod? Är inte det som någon typ av "tryckbegränsningsventil"? Men det är inget som används här eller?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#24 » 13:34:19, 07-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spänningen varierar en del med varvtalet, men inte så mycket som man skulle kunna tro. Visserligen ger ju laddspolen högre spänning vid högre varvtal, men frekvensen på växelspänningen ökar också, så att spolens induktans kommer att begränsa strömmen mer ju högre varvtalet blir.
Eftersom laddningen sker med ganska konstant ström, så beror spänningen mest på batteriets laddningstillstånd. Räkna med att om batteriet har varit helt urladdat men inte har några kortslutna celler och motorn har varit igång några minuter, så kanske spänningen ligger runt 12,5 V. Om batteriet är fulladdat och motorn har gått flera timmar i sträck så kan spänningen bli uppåt 15-15,5 V.

När det gäller spänningen till lyset så är det växelspänning, och den har ganska "ful" kurvform och är långt från sinusformad, så en billig multimeter kan visa vad som helst utom korrekt värde. Man bör ha en dyr och bra multimeter som visar sant effektivvärde, "true RMS". Det finns ingen spänningsregulator där heller, och spänningen beror kraftigt på belastningen. För att få rätt spänning till strålkastarlampan måste den vara av exakt rätt typ och med rätt effekt. Samma gäller också eventuella andra smålampor som matas från samma lysspole.

Det stämmer att det bara är halvvågslikriktning med en enda diod, tack vare detta kan man ha laddspolens ena pol jordad och ev låta delar av laddspolen vara gemensam med lysspolen.

Zenerdioder har bara använts som nödlösning för spänningsreglering i såna här sammanhang, det blir mycket värme, stora förlusteffekter och stora dyra zenerdioder om det ska fungera. Dessutom risk att saker brinner upp om det blir kortslutning i zenerdioden. Det finns ju också regulatorer med triac som kortsluter lysspolen under en del av varje period, det är en bättre och säkrare lösning (vanlig på bl a snöskotrar).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

LeifAndersson (trådstartaren)

#25 » 10:34:09, 14-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fixade med Partnern mest hela dagen i går, lämplig uppstart det efter en veckas semester!
Hittade likriktningen i en mysko elkoppling under instrumentbrädan och konstaterade att hela elsystemet var rena natta! Blev en omgång med knipex och fram med en härva olikfärgad kabel som sparats från någon skrotad bil tidigare och drog allt nytt! Laddning och framljus fick inte vara med längre men allt övrigt inklusive säkerhetsbrytare finns kvar. Mitt nya tändningslås och lite slitdelar låg på Konsum när vi kom från vår semestertripp, men nu kunde jag lika bra använt vilket "briggslås" som helst, men nu sitter nya låset ändå på plats och inkopplat med kopplingsstycket som hörde till "traktorn". Kopplingsstycket blev ungefär allt som blev kvar av den gamla elinstallationen och nu kompletterades även andersonkontakten på batteriet med en huvudströmbrytare! Motorn verkar gå fint efter lite justeringar, är tydligen mekaniskt riktig, startar bra varm som kall! Klippaggregatet är för tillfället i det närmsta hejdlöst med ny rem, remmen är slak och fin med driften urkopplad men remskivan är lite "grov" av rost så aggregatet vill snurra med bara med begränsad fart. Även "kopplingen" är lite snabb av samma anledning, men det lär nog ordna sig med poleringen av remskivorna med tiden.

Nu kan man summera kostnaden för klippartraktorn, totalt har den kostat under 2000:- (själva traktorn var gratis!) och då ingår serviceprylar som luftfilter, remmar, batteri och nya knivar! :thumme:
Nu blir det till att konservera gamla Stiga garden och ställa undan som reservmaskin "utifall att"! :vissla:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se