Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Chokereglage och drivning

4 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

JD400 (trådstartaren)

#1 » 13:39:13, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!

Nån som kan tipsa om hur choken ska vara kopplad på den här motorn? Känns som jag saknar nåt för som det är nu står spjället hela tiden helt öppet och går inte att påverka. :klia:

Och en annan fundering, går det att spänna remmen till drivningen på nåt sätt? Som det är nu tror jag att remmen slirar för drivningen är kass. (Har kollat kuggarna och de är inte nerslitna, därav att jag misstänker remmen som nog hängt med ett tag)

Bild

Bild

Bild
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400



JD400 (trådstartaren)

#2 » 18:03:20, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan svara mig själv att nån justering till remspänningen kan jag inte hitta och dessutom verkar den snarare slira inne i själva transmissionen. I övrigt går den rätt bra nu efter bl.a. en förgasarrengöring. Men ändå intresserad av hur choken ska vara ansluten på denna modell om nån vet. Har inte hittat nåt på nätet som beskriver denna utan bara andra snarlika varianter med automatchoke.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

martin wheelnut

#3 » 22:57:48, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Choken på den motorn är primerblåsan som sitter fram på luftfilterhållaren. När du pumpar på den så trycker du ner luft i flottörhuset och detta trycker i sin tur upp bränsle via huvudmunstycket i förgasarhalsen så motorn kan suga i sig det lättare. Viktigt att packningen är hel mellan förgasare/luftfilterhållare för att detta ska fungera, och ibland kan även filterhållaren bli skev så att lufttrycket smiter ut den vägen. Spjället du ser som står öppet är gasspjället och det styrs av regulatorn.

Kan mycket väl vara så att drivväxeln är utsliten inuti om du kollat dreven innanför hjulen.
/ Martin

1 person gillar det här inlägget.
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.

JD400 (trådstartaren)

#4 » 23:53:31, 16-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, tackar för bra svar!
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se