Jag har en 4 hk B&S sidventilare från tidigt 90-tal med exakt samma felsymptom. Misstänker ventilspelen där också, men det har inte blivit av att kolla än.
Förgasarproblem tror jag man kan utesluta i mitt fall, och alla tänddelar är redan provbytta för flera år sen.
En intressant sak är att den där motorn "tvärdör" när den har bestämt sig för att stanna, förloppet från att den går helt normalt till att det är totalt stopp går på högst några sekunder. Får den stå och vila 10-15 minuter så går det att få igång den och köra någon enstaka minut, om den får stå och kallna flera timmar så kan den gå 10-15 minuter sedan.
Om luftfiltret blir igensatt på en B&S med flottörförgasare så visar det sig bara genom att motorn blir svag och inte tål belastning, däremot kan den gå utmärkt obelastad på vilket
varvtal som helst. Den uppför sig på exakt samma sätt som om varvtalsregulatorn inte skulle kunna dra på full gas. Eftersom flottörhusventilationen är ansluten "innanför" luftfiltret så påverkas inte bränsleblandningen av ett igensatt filter, det blir samma undertryck i flottörhuset som i förgasarhalsen.
En viktig sak att observera är dock att packningen mellan flottörhus och
förgasare måste sitta på sin plats och vara hel. Om det finns en läcka mellan flottörhuset och luften utanför, så räcker t o m tryckfallet i ett nytt
luftfilter för att motorn ska få alldeles för fet bränsleblandning och sura ner sig.