Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

12,5hp går dåligt efter ca 15 min trots ny tändmodul

60 inlägg • Sida 1 av 4
Snacka om Briggs&Stratton här

gredd (trådstartaren)

#1 » 12:22:39, 22-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte tändmodulen i hopp om att det var ett klassiskt "tändspoleproblem". Detta är en 15 år gammal Murray med en 12,5hp B&S motor. Startar och funkar perfekt ca 15-20 min och sedan börjar hosta som om den inte får bensin. Låter man den stå några minuter går den bra kanske 10 min till. Så kan man hålla på men det blir tröttsamt. Bytte tändmodulen men det hjälpte inte. Har även prövat köra utan tanklock utan skillnad. Hade isär förgasaren och blåste alla kanaler, munstycke och flotörventil. Vad jag misstänker i nuläget är att flotörhuet inte fylls på korrekt eller att nivån är felaktig i och med att den startar och går fint någon minut efter den fått vila. Vad är nästa steg? Bränslefilter är rengjort och det kommer fram bensin till förgasaren, om än i något segt tempo men tror inte detta är problemet. Bör jag byta nålventil och säte i flotören som nästa steg? Tips mottages tacksamt!
gredd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:14:10, 12-05-2013
Maskintyp: Ej angivet



igelkottar

#2 » 12:30:52, 22-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftfilter, bränslenålens läge? förslitning?
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

gredd (trådstartaren)

#3 » 12:36:15, 22-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftfilter rengjort men det är säkert ganska igensatt. Men varför skulle den gå perfekt stundtals om filtret var problemet? Bränslenål har den inte, bara ett fast munstycke/pipa med några hål i. Det har jag blåst rent ordentligt. Förslitning av förgasaren? Brukar det visa sig på detta sätt? Något med bränsletillförseln är det definitivt frågan om tror jag.
gredd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:14:10, 12-05-2013
Maskintyp: Ej angivet

igelkottar

#4 » 12:40:46, 22-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, förhållandet bränsle/luft i alla fall :thumme:

Kan vara så att om filtret är lite tätare än det borde så suger den efter mera bränsle och om det kommer
för långsamt/nivån inte räcker så går den ner, för att sedan gå igen när den kommer ikapp.

Bara en teori eftersom det är svårt när man inte är på plats och kan både se och höra, samt känna på olika delar.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

gredd (trådstartaren)

#5 » 13:10:15, 22-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska beställa ett nytt luftfilter och en nålventil + säte till flötörhuset. Man får byta delar tills det börjar funka helt enkelt.
gredd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:14:10, 12-05-2013
Maskintyp: Ej angivet

SwedEh

#6 » 15:19:47, 22-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rengjort tanken? Kollat bränsleledningen att den inte håller på ge upp?
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

Murre o2

#7 » 17:30:35, 22-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollat ventilspelet? Är det för snålt vid kall motor blir det värre när delarna blir varma.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

torbjorn_forsman

#8 » 19:16:37, 22-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en 4 hk B&S sidventilare från tidigt 90-tal med exakt samma felsymptom. Misstänker ventilspelen där också, men det har inte blivit av att kolla än.
Förgasarproblem tror jag man kan utesluta i mitt fall, och alla tänddelar är redan provbytta för flera år sen.
En intressant sak är att den där motorn "tvärdör" när den har bestämt sig för att stanna, förloppet från att den går helt normalt till att det är totalt stopp går på högst några sekunder. Får den stå och vila 10-15 minuter så går det att få igång den och köra någon enstaka minut, om den får stå och kallna flera timmar så kan den gå 10-15 minuter sedan.

Om luftfiltret blir igensatt på en B&S med flottörförgasare så visar det sig bara genom att motorn blir svag och inte tål belastning, däremot kan den gå utmärkt obelastad på vilket varvtal som helst. Den uppför sig på exakt samma sätt som om varvtalsregulatorn inte skulle kunna dra på full gas. Eftersom flottörhusventilationen är ansluten "innanför" luftfiltret så påverkas inte bränsleblandningen av ett igensatt filter, det blir samma undertryck i flottörhuset som i förgasarhalsen.
En viktig sak att observera är dock att packningen mellan flottörhus och förgasare måste sitta på sin plats och vara hel. Om det finns en läcka mellan flottörhuset och luften utanför, så räcker t o m tryckfallet i ett nytt luftfilter för att motorn ska få alldeles för fet bränsleblandning och sura ner sig.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

gredd (trådstartaren)

#9 » 10:54:54, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kolla ventilspelet men det verkar vara hopplöst besvärligt att justera på denna motor. Man måste slipa ner ventilskaftet. Det är väl inte ens tänkt att man ska kunna göra detta?
gredd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:14:10, 12-05-2013
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#10 » 16:05:15, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är precis som på många andra amerikanska sidventilmotorer, att man anser att om ventilspelet har ändrat sig så är det förmodligen ändå dags för ventilslipning, och då är det inte mycket extra besvär att även slipa av ventilskaftet för att få rätt spel.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

per-åke

#11 » 18:33:01, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

gredd skrev:Ska kolla ventilspelet men det verkar vara hopplöst besvärligt att justera på denna motor. Man måste slipa ner ventilskaftet. Det är väl inte ens tänkt att man ska kunna göra detta?


Jodå! Visst är det så. Efter ex,vis en ventilslipning så bör (skall) man alltid kolla ventilspelet och ev justera genom att just slipa ned ventilskaftet.
Ser dock inget konstigt i det, men är väl lite arbetsskadad kanske :lmao:
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

valberga

#12 » 18:58:31, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur "dör" den tvärdör den som om den tappar tändning, eller börjar den att gå konstigt o sedan dö ?
Ta bort luftfiltret helt o kör.
Går den inte att återstarta alls direkt efter att den dog
Tänder den upp över huvud tagit när du försöker att återstarta den.
Prova att spruta in startgas i insuget o sedan direkt försöka återstarta den
Tänder den upp på startgas är det inget tändfel utan ett bränslefel.
Blir det annan komprition efter stoppet. Om det blir det, är det en ventil som inte stänger.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

1 person gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

dc_lindberg

#13 » 21:38:58, 23-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja nu om frågeställning.
a) motornumret (stansat i kåpan)
=> då kan vi alla förstå -vilken- motor det rör sig om
b) foton; så vi ser vilken motor det rör sig om...
a + b = bättre svar ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

mr belos

#14 » 08:54:14, 24-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det nån kondensator där?
Dom kan ha detta symptom med värme
Men funkar kall
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

63an

#15 » 09:04:10, 24-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har aldrig slipat säten på B&S bara öppnat V-kåpan å dragit några drag med vass fil under ventilen sen har de problemet vart löst :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se