Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

12,5hp går dåligt efter ca 15 min trots ny tändmodul

60 inlägg • Sida 4 av 4
Snacka om Briggs&Stratton här

xel321

#46 » 18:15:51, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska ta en ny video imorgon så får ni se uppstart och hur den går i tomgång när den när kall. För då gick den fint. Iaf förut. Återkommer.
Och tusen tack för all hjälp hittills!
xel321
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:13, 07-05-2017
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4/75



dc_lindberg

#47 » 19:04:26, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...hade ett Tecumseh som var sådan där, som det andra klippet.
På den var det soppaslangen som skapade problemet. Gammal o torkad. Det i kombination med ett gammalt luftfilter samt felaktigt tändstift gav den där gången.

Per-Åke; visst ser du rätt.
Hela luftfilterenheten sitter lös! Jag tolkade det förra gången jag tittade som att det bara var locket på luftburken, men det är hela burken. Det kan kanske räcka för att ge ojämnt luftflöde och därmed orsaka den ojämna gången?

TF kärvande spjäll?... tror mera på kärvande länkage i varvtals reguleringen. Har en Stiga med Hondamotor där hela länkaget hade oxiderat och rostat ihop. Trodde det var skador på varvtalsregulatorn inne i motorns tills jag hittade problemet på utsidan. Men, just det där sista i andra klippet gör mig förbryllad, för det är "soppatorsk reaktion" snarast...

Vilka spännande problem Maskinisterna kommer med :thumme:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

xel321

#48 » 13:36:55, 17-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min telefon släpps inte in på Vimeo kontot. Så kan inte ladda upp ny video förrän jag är vid datorn imorgon.
xel321
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:13, 07-05-2017
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4/75

xel321

#49 » 13:49:09, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär.
Här hittar ni nya videon.

Har tagit bort luftfilter och bränslefilter. Den startar lätt och smidigt, det har den alltid gjort.
Ni ser att den går väldigt dålgit i början och sedan hittar rätt. Det är när jag trycker in choken som den börjar gå rent.
Sedan går den sådär tills den blivit varm. Då börjar det lustiga. Då går den rent och fint, som i slutet av filmen för att plötsligt varva ned och nästan dö, precis när man tror att den skall dö så varvar den upp igen och hittar tempo. Så då kan man köra vidare som inget har hänt, tills det återkommer. Det beteendet kommer ofta, varje-varannan minut, men ändå inte regelbundet, om ni förstår hur jag menar.
xel321
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:13, 07-05-2017
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4/75

dc_lindberg

#50 » 17:50:27, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande fel!
- tändkabel
- tändstift
- tjyvluft
- förgasare
- tändspole
- vatten (korsluter ut)
- skadad dödarkabel (kommer spontant i jordningsläge)
Är nog de olika jag haft som gett det problemen ungefär, på olika fordon/maskiner genom åren.
Förstår du blir både gråhårig, och tunnhårig av det där!

Av de där erfarenheterna. Vilken, eller vilka, ska vi rikta in oss på?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Murre o2

#51 » 20:31:05, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller får för lite bränsle, rinner till när den går ned i varv så den går ok tills nivån gått ned för långt igen. Kanske vibrationer som stör bränsle tillrinningen så det lägre varvet får bränslet att sluta skumma och rinna till? Allt kan hända :grin:
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

meken49

#52 » 23:25:50, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle satsa en slant på att det är bränslerelaterat, eftersom den ökar i varv när du chokar. Har flottörnivån kontrollerats? Kanske flottören inte hänger med riktigt.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

mf135_550

#53 » 10:21:13, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, inte nog med soppa. Undanröj oklarheten med en liten extra tank som du kopplar in istf den ordinarie. Lossa vid förgasaren och ha den extra tanken några dm ovanför. Häng den i ett snöre eller sätt den på en pinne eller något bara det rinner bensin ur slangänden utan problem. Har du ett genomskinligt filter löst så koppla med det också så du ser soppan.
mf135_550
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:35, 05-04-2017
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 1968
MF550 1978
MF50B 1978

xel321

#54 » 15:17:51, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske var otydlig. Men den ökar inte i varv när jag chokar utan snarare tvärtom. I videon så är choken ute först(i princip så stänger man bara luftintaget) och sedan när jag öppnar så går det renare.
Har kollat tanken och bränsleslangen, inga problem där. Tändstiftet är bytt.
Tänker att nästa steg är väl att kika på förgasaren och att varvtalsregulatorn är korrekt, hittade någon manual där man kunda kontrollera att det stämde på utsidan iaf.
I tillägg så har drivningen lagt av nu, så känns ju som att det är dags för en rejäl service :lmao:
xel321
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:13, 07-05-2017
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4/75

dc_lindberg

#55 » 16:26:04, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stopp!
:red_card:

Det finns en tråd om detta med metodisk felsökning.
Att hatta än hit o än dit kommer -inte- att vara till gagn för en snar lösning på denna motors spännande egenskaper.

Lyssna på klippet.
Beskriv -vad- man hör.
Fundera kring -vad- som rent maskinteknisk -kan- orsaka den motorgången.
Beta av varje rimligt förslag, ett och ett.

Starta nu OM beskrivningen av motorn, vad som hände, vad som gjorts; steg för steg.
En motor ska liksom inte kunna låta så där... så nått -är- galet, frågan är -vad- .
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Åsa-Nisse

#56 » 17:50:40, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nu ögnat igenom tråden och teorierna lutar åt för lite bränsle efter en stunds drift, som sedan funkar igen efter en stunds vila för att sedan återkomma.
I mina öron så skulle jag först och främst köra en runda utan tanklock för det låter som att lufthålet är nästan igensatt så det blir vacuum i tanken.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

xel321

#57 » 19:45:18, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Jag har nu ögnat igenom tråden och teorierna lutar åt för lite bränsle efter en stunds drift, som sedan funkar igen efter en stunds vila för att sedan återkomma.
I mina öron så skulle jag först och främst köra en runda utan tanklock för det låter som att lufthålet är nästan igensatt så det blir vacuum i tanken.

Har kört utan tanklock. Ingen skillnad tyvärr.
xel321
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:13, 07-05-2017
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4/75

xel321

#58 » 19:46:11, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Stopp!
:red_card:

Det finns en tråd om detta med metodisk felsökning.
Att hatta än hit o än dit kommer -inte- att vara till gagn för en snar lösning på denna motors spännande egenskaper.

Lyssna på klippet.
Beskriv -vad- man hör.
Fundera kring -vad- som rent maskinteknisk -kan- orsaka den motorgången.
Beta av varje rimligt förslag, ett och ett.

Starta nu OM beskrivningen av motorn, vad som hände, vad som gjorts; steg för steg.
En motor ska liksom inte kunna låta så där... så nått -är- galet, frågan är -vad- .

Nu ska du få mitt lilla personliga nobelpris.
Tack för hjälpen. Jag börjar med andra ord med tändkabeln enligt din lista ovan?
xel321
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:13, 07-05-2017
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4/75

dc_lindberg

#59 » 20:33:07, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det du ska börja med är att "nollställa dig, och tråden".

Vi har alla lurat oss själva till olika tolkningar och gissningar.

Du måste angripa denna egenhet metodiskt och logiskt.
Som det är nu spänner åsikter, tankar, reflektioner, råd och tips om alla de möjliga och omöjliga infallsvinklar vi kan tänka oss.
Vissa saker -har- du uteslutit, andra kanske du bara tror att du uteslutit...

Låt nu Maskinistern skapa en lista, förteckning, över vad som rent motorteknisk skulle kunna orsaka en motorgång som din motors.
Du ska samtidigt gör om din förteckning om exakt vad du har gjort med motorn.
När man sedan sammanställer Hjärntrustens gemensamma sammanställning av möjliga orsaker med vad du har gjort bör man kunna finna gemensamma nämnare som kan uteslut och stärka de olika teorierna.

Som det är nu är allt bara rena gissningsleken. Det kostar bara tid och frustration.

Jag började på en lista, nu fortsätter jag med lite som jag hört talas om, men inte har egen erfarenhet av:
- lösa ventilsäten
- lösa ventilstyrningar
- lös vevstak
- trasig kolvbult
- trasiga kompressionsringar
- skadat vevlager
- spruken cylinder
- sprucken kolv
- sprucken förgasare
- otätt mellan topp och förgasare pga sprickor i endera
- trasig bränslekran
- insidan av soppaslang upplöst
- löst soppafilter i tanken
- lösa munstycken i förgasaren
- överslag i tändspole
- tändkabel skadad så den kortar ut sporadiskt
- spräckt tändstift
- glapp i tändhatt
- glapp i tändkabel (råkade dock ut för det på VW T-4 - j.* kolkärnekablar!!!)
- lös magnet på svänghjulet

Det är lite vad jag kom på i alla hast, som skulle kunna leda till "oscillerande" motorgång.
Bygg på!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

rospigg

#60 » 21:36:11, 20-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En snöslunga med Tecumsehmotor jag fann felet på för 3 år sedan (för låg flottörnivå) började åter jävlas i vintras,
jag fann då att sätet till flottörnålen var löst - det föll ner och soppan rann inte alls förbi i den mängd som behövdes till motorn.
Metodisk felsökning är bra.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se