Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Uppkäkade startmotordrev?

20 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka om Briggs&Stratton här

Simon01 (trådstartaren)

#1 » 21:28:40, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Har fått lite strul med en gammal stiga park 12,5hp. När jag senast skulle klippa ville den inte dra runt motorn ordentligt, jag misstänkte taskigt batteri och anslöt hjälpbatteri med kablar. Den ville fortfarande inte dra runt motorn, jag kände på svänghjulet och drog runt en liten bit, sen provade jag med starten igen med följande resultat:
Bild

Köpte nytt drev och monterade, vred på nyckeln och motorn startade direkt. Stängde av motorn för att sätta tillbaks kåpor osv. provade sen att starta igen (även nu med hjälpbatteri):

Bild

Vad är trolig orsak till dessa plötsliga haverier tro? Har beställt en komplett drevsats men det vore surt att sumpa ett tredje drev om nåt annat är tokigt? Startmotorn känns och låter OK när jag provkört den.
Simon01
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:18, 17-01-2011
Ort: Småland

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Janson1

#2 » 21:37:00, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan tänka mig att startmotorn kanske blir FÖR stark med ett extra batteri, drevet är ju i nylonplast och brukar hålla bra. Viktigt är att det går lätt tillbaka så det inte drivs av motorn. I ditt fall ser det ut som att drevet fortsatt förbi dom spiralskurna splines, är låsningen ok?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
(flyter nu med Peugoetmotorn)

Simon01 (trådstartaren)

#3 » 21:54:10, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, låter rimligt, hade mina misstankar om det, men har startat med hjälpbatteri flera gånger genom åren utan märkbara problem. Ska prova med nyladdat standardbatteri nästa försök. Sista försöket gav även plastprylarna ovanför drevet upp, därför drevet klättrade lite för högt upp antar jag.
Simon01
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:18, 17-01-2011
Ort: Småland

torbjorn_forsman

#4 » 21:56:49, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glapp lagerbussning i startmotorn, krokig axel på startmotorn, startmotorn sitter inte i rätt läge av nån anledning så att kuggingreppet blir fel.
Kolla noga att det inte är någon skadad kugg på svänghjulet eller något som har fastnat i kuggkransen. Och för den delen att inte svänghjulet glappar på vevaxelns kona.

När du beställer reservdelar, tänk på att delarna till såna där startmotorer med slungdrev är olika beroende på om startmotorn ska sitta med vertikal eller horisontell axel. Framför allt brukar returfjädern längst upp vara starkare på startmotorer för horisontell axel, det kan också skilja på drevets tyngd.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Simon01 (trådstartaren)

#5 » 22:13:59, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen! Det sista hade jag inte koll på, får hoppas det blev rätt grejer jag beställt.
Ang. axeln så känns den varken krokig eller glapp förutom i axiellt led.
Simon01
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:18, 17-01-2011
Ort: Småland

magirus

#6 » 22:29:04, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha du kontaktat Per-Åke på Briggsparts?
Han vet troligen va som felar o kan hjälpa dej rätt! :shake_hands:
Pirat, en buse i skogen

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:00, 21-08-2012
Ort: Magirusland, Norra Jämtlands Pärla
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1952 Magirus-Deutz S 3500
MF 165
Hemek Pirat
Il Compressore/Atlas Diesel Air Compressor C2 DKV

rospigg

#7 » 22:48:16, 10-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Emellanåt får ju även tändningslåsen för sig att vara hyperaktiva-så att nyckelns startläge inte fjädrar tillbaka som det ska.
Men det tror jag Simon01 har kollat upp redan.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Simon01 (trådstartaren)

#8 » 05:48:21, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Emellanåt får ju även tändningslåsen för sig att vara hyperaktiva-så att nyckelns startläge inte fjädrar tillbaka som det ska.
Men det tror jag Simon01 har kollat upp redan.


Jag har inte märkt nåt konstigt med låset, startmotorn slutar snurra så fort jag släpper nyckeln iaf.

1 person gillar det här inlägget.
Simon01
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:18, 17-01-2011
Ort: Småland

Stefan1972

#9 » 07:45:19, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte dessa större motorer en dekompventil som ska fungera då? Startmotorn är väl inte riktigt gjord för att dra runt de fullkompade.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#10 » 10:06:16, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svänghjulet har rubbats. Krysskilen är skadad.

= ?
Jo, TDC och tändningen stämmer inte => enormt ökat vridmoment innan gnistan kommer.
Hade motsvarande på en 3.5hk. Nästintill omöjlig att dra igång. När jag bytt krysskilen var den "löjligt enkel" att starta.

Kul idé Jason, men... så fungerar inte elmotorer...
Du kan sätta dit flera hundra Ah-batterikraft; motorn drar -bara- det som den är konstruerad att dra.


Är de-komp funktionen ok (som Stefan1972 påpekar/frågar om)?
Det är den andra möjligheten för att motståndet skall bli så där högt.

...o ring Per-Åke! http://www.briggsparts.se
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Simon01 (trådstartaren)

#11 » 10:35:11, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Svänghjulet har rubbats. Krysskilen är skadad.

= ?
Jo, TDC och tändningen stämmer inte => enormt ökat vridmoment innan gnistan kommer.
Hade motsvarande på en 3.5hk. Nästintill omöjlig att dra igång. När jag bytt krysskilen var den "löjligt enkel" att starta.

Kul idé Jason, men... så fungerar inte elmotorer...
Du kan sätta dit flera hundra Ah-batterikraft; motorn drar -bara- det som den är konstruerad att dra.


Är de-komp funktionen ok (som Stefan1972 påpekar/frågar om)?
Det är den andra möjligheten för att motståndet skall bli så där högt.

...o ring Per-Åke! http://www.briggsparts.se


Tändningen borde stå rätt eftersom den gick fint efter byte av drevet första gången.
De-komp vet jag inte om det finns på denna? Jag drar ju ganska lätt runt motorn med handflatan på gallret över svänghjulet.
Simon01
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:18, 17-01-2011
Ort: Småland

dc_lindberg

#12 » 11:18:21, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

? drar lätt runt motorn? Du... menar med tändstiftet ur monterat?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Simon01 (trådstartaren)

#13 » 11:38:22, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:? drar lätt runt motorn? Du... menar med tändstiftet ur monterat?

Lätt kanske var en överdrift, men jag drar runt den utan hjälp av verktyg iaf ;) Med tändstift på plats.
Simon01
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:18, 17-01-2011
Ort: Småland

Janson1

#14 » 11:40:23, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går den lätt runt förbi kompläget så är nog den dekompfunktionen ok. Om man skruvar loss tändstiftet så kan man känna på antingen avgas(vanligast) eller insugningsventilen att den lyfter ytterst lite på ett ställe som den inte bör lyfta på, någonstans i kompressionstakten.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
(flyter nu med Peugoetmotorn)

torbjorn_forsman

#15 » 12:12:15, 11-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som i sista hand begränsar vridmomentet hos startmotorn, hur mycket ström som än finns bakom att mata den med, är när järnet i rotorn samt statorns polskor blir magnetiskt mättat. Då kan inte magnetflödet (och därmed vridmomentet) öka mer, hur många amperevarv man än har till förfogande i lindningarna. Om det är en permanentmagnetmotor, så blir permanentmagneterna också en begränsning i sig.

Och det är ju naturligt att en startmotorkonstruktör (speciellt när det ska vara billigt, som det ju alltid är när det är B&S som ska ha prylarna) inte kostar på mer eller bättre material än vad som är absolut nödvändigt för att startmotorn ska orka med att dra runt motorn när den är ny, har bra kompression och går lite tyngre än vanligt innan den är inkörd.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates