Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

15W40 olja i små motorer

69 inlägg • Sida 5 av 5
Snacka om Briggs&Stratton här

Hansborg

#61 » 22:02:16, 28-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja se åtminstone fick den här tråden mej att köpa orginal Huskvarna "rak" 30 till min nya klippare! ;)
Bara sommarkörning..... :thumme:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Michael Meier

#62 » 22:16:58, 28-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: Oh, jag som trodde på enkelhet.

Jag sökte att förenkla rappakalja, Såklart DuPont har patent på ursprunget och namnet teflon

all PTFE inom additiv till olja kommer inte från DuPont, och sammansättningen är inte densamma eftersom den är patenterad.

PerJohansson skrev:....Viskositetsklasserna är inte varumärken men två oljor med samma viskositet och samma klassning (API mfl.) bör vara likvärdiga, oavsett vem som tillverkat dom.


Bör?

Tyvvär är det inte så enkelt, det är för många faktorer som spelar slutkonsumenten ett spratt.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Göran Ekman (trådstartaren)

#63 » 20:23:53, 29-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyssnade med importören av de små Honda kopiorna. 10W-30 mineral till dessa motorer jätte enkelt . Varför startade jag denna tråd ? Den olje leverantören vi använder tyckte att det var lämpligt att använda en 10W-40 delsyntet . Känner mig inte jätte klok , ska skaffa en dunk 10W-30 i morgon. Göran
Prova det kan ju gå bra
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt. NH TM 165 PC ,NH7840. Sampo Comia c8 2.0

PerJohansson

#64 » 20:33:34, 29-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså jag vet inte om vi pratar samma språk här, men säg att vi har de hypotetiska oljorna olja 1 och olja 2. Bägge med samma viskositet och kvalitetsklassning. Det som skulle kunna vara skillnad på dom är om den ena uppfyller kvalitetsklassningen och den andra överträffar den.

Vilken konsekvens skulle detta kunna ha i praktiken?
Och vilka är dessa faktorer som skulle kunna inverka på sanningen i mitt påstående?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
Carman UH 35
Volvo T33
Nuffield 3/45

jörgen.ottosson

#65 » 20:52:04, 29-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Alltså jag vet inte om vi pratar samma språk här, men säg att vi har de hypotetiska oljorna olja 1 och olja 2. Bägge med samma viskositet och kvalitetsklassning. Det som skulle kunna vara skillnad på dom är om den ena uppfyller kvalitetsklassningen och den andra överträffar den.

Vilken konsekvens skulle detta kunna ha i praktiken?
Och vilka är dessa faktorer som skulle kunna inverka på sanningen i mitt påstående?



Jättebra fråga! :thummar: och svar...

...det som kan tilläggas är hur man uppfyller klassningen (vid "provet") ....på lång eller kort sikt? Beroende på hur man löst problemet så bryts oljan ned på olika sätt.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

PerJohansson

#66 » 21:03:42, 29-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är där det kanske kan spela in med "kvalitetsolja" eller inte antar jag. En billig olja kan ha exakt samma egenskaper som en dyr, (och bör ha det om de uppfyller samma spec.) men kanske inte lika länge.
Ytterligare ett antagande jag gör är att det i kvalitetsspecen borde finnas nämnt krav på hållbarhet vid driftsförhållanden. Någon kanske har koll på om det är så?

Jag skulle utan att tveka blanda oljor hejvilt i mina motorer om de uppfyller minimikravet från tillverkaren och passar in i temperaturen motorn ska användas i.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
Carman UH 35
Volvo T33
Nuffield 3/45

johan.eriksson

#67 » 21:14:20, 29-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak är iallafall säker, att ju mer man lär sig om oljor desto mer förstår man hur lite man kan om det.
Har suttit många timmar och lyssnat på oljesäljare och oljeförståsigpåare, det är en jäkla djungel av oljor. Enklast är att gå på tillverkarens normer, VW, MB, Volvo, Ford, Mfl tillverkare har sin olika klasser och oftast så är de utskrivna på oljeförpackningarna. Personligen så använder jag det som uppfyller eller överträffar fordonstilvverkarens normer, av välkända tillverkare och blandar inte olika oljor. Men det står ju var och en fritt att göra som dom vill med sina grejor. Men tänk på att vid garantireparationer så är det inte ovanligt att det skickas iväg oljeprover för analys.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM-Terrier
Volvo N86

dc_lindberg

#68 » 12:11:14, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här klippet vände upp o ned på en del begrepp... även om jag känner till att en person fyllde sin motor eller var det växellåda med smör (om jag minns rätt) o körde genom hela Frankrike till norra tyskland (WWII? eller 50-talet), så väntade jag mig inte alls detta resultat!


Kan man använda det istället för motorrengörare ss Seafoam, vatten, o.dyl.?
Vore onekligen mycket intressant om han gör en sådan test också :thumme:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

InläggDetta inlägg har raderats av BM 4 ever den 12:46:24, 13-10-2019.

1 person gillar det här inlägget.


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates