Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Kolla upp våra kategorier Annonstips och Avyttringar!

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Hur koppla generator på en b&s 12hk?

34 inlägg • Sida 2 av 3
Snacka om Briggs&Stratton här

Janson1

#16 » 23:06:34, 24-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själva laddningen är beräknad på att man startar och kör en stund, kör man länge så blir batteriet bra laddat, kör man mycket korta körningar så kanske batteriet behöver extraladdas med batteriladdare. Detta system finns på många små elstartande motorer, laddningen får ge det den ger.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


CHEMAS (trådstartaren)

#17 » 08:10:44, 25-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde det inte vara bättre att köra med en regulator då? Tänker att det sparar batteriet.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Användarvisningsbild
CHEMAS
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:09, 06-04-2009
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185

Janson1

#18 » 08:19:18, 25-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst kan man välja att köpa till en regulator, men B&S har nog kollat noga innan dom gjort detta val så det behövs förmodligen inte. Den regulator som du ritat in i ditt schema är till en styrd växelströmsgenerator med dioder och passar inte denna B&S någon gång.
Du kan ju prova att köra med det som det är enligt norpans inkopplingsförslag eftersom du redan har en likriktare. (Annars blir ju diodlösningen finare och lättare, men då måste du ha dioden först)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

CHEMAS (trådstartaren)

#19 » 08:22:58, 25-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok jag förstår. Tack.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Användarvisningsbild
CHEMAS
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:09, 06-04-2009
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185

Patrik putte Carlsson

#20 » 15:22:05, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fundering om man inte har en diod till laddningen på en briggs och stratton kan man löda dit en på sladden som går till batteriet mvh Patrik
Patrik putte Carlsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:18:17, 13-01-2020
Ort: Västerfärnebo
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Weiderman 2160

torbjorn_forsman

#21 » 15:31:55, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det går bra. Se bara till att det verkligen är den generatorspole som är avsedd för batteriladdning, du använder. Om det finns en separat spole som är avsedd för en växelströmskrets för lyse, så ska du inte försöka använda den för att ladda batteriet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24

#22 » 15:54:48, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var i vart fall ett spännande schema som visades i trådens början.
En riktig tankenöt. Kommer jag att dröma om i natt.
:buga:

Gemensam punkt för både lik- och växelspänning mm.


- Helvågslikriktning kunde gott ha funkat, om man skiljde generatorspolen helt från chassiet.. Alltså generatorspolen kopplad direkt till liktriktarbryggans båda ingångar märkta AC.

För chassiet behöver dock vara kopplat till batteriminus, då startmotorns "minus" också är direktkopplat till chassiet.

Men sen som sagt var.... Upplägget är beräknat för att nätt o jämnt ladda ett mindre batteri.
Halvvågslikriktning med endast en diod.
Så är det även på mina Briggs 12 resp 15 hp.

- Behöver du större laddström, för att driva
Stereo, röfvärmare, diverse arbetsbelysning mm, så häng på en extra generator som driver allt, med eget batteri.

Svarva ett kilrepspår i svänghjulet, eller multiribbremspår.

Till min förra båt, med en Solo 2 hp motor gjorde jag så. Behövdes en trästicka för att
hindra laddreläet (exyernt) att slå till redan vid start.

I skutan jag har nu, använder jag också en bilgenerator, på 70 A.


Så här hade nån annan fixat en liknande lösning.

Bild
Senast redigerad av Volvot24 16:12:13, 13-01-2020, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Maskin: Volvo T24

Patrik putte Carlsson

#23 » 16:09:41, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Ja, det går bra. Se bara till att det verkligen är den generatorspole som är avsedd för batteriladdning, du använder. Om det finns en separat spole som är avsedd för en växelströmskrets för lyse, så ska du inte försöka använda den för att ladda batteriet.

Torbjorn_forsman det sitter två kablar och den ena är till lyse och den andra är för laddning
Patrik putte Carlsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:18:17, 13-01-2020
Ort: Västerfärnebo
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Weiderman 2160

torbjorn_forsman

#24 » 16:11:35, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En möjlig lösning om man vill ha helvågslikriktning, laddspolen har ena polen chassijordad, och också vill ha ena polen på likströmssystemet chassijordad, är ju att lägga en fulltransformator mellan laddspole och likriktare. Förmodligen skulle man kunna ta ut mer effekt med en krets för aktiv effektfaktorkompensering (active PFC) mellan laddspolen och likriktaren, så att likriktaren drar ström under hela växelspänningsperioden och inte bara på topparna. Alltså samma teknik som i t ex en modern datornätdel eller lite mer påkostat LED- eller lysrörsdrivdon för nätdrift.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24

#25 » 16:21:02, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

O hej o hå...

Kanske även ginge att använda nån app i mobilen, för att styra hel o halvljus...

Ett schema över elsystemet efterlyses.


En fråga till Torbjörn... När vi ändå är inne på liktiktning.

Vet du varför man från början inte använde Greatzbrygga vid helvågsliktriktning, utan två primärlindningar och två dioder?

Fick en förklaring för 48 år sedan...

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Maskin: Volvo T24

torbjorn_forsman

#26 » 19:46:04, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:.

En fråga till Torbjörn... När vi ändå är inne på liktiktning.

Vet du varför man från början inte använde Greatzbrygga vid helvågsliktriktning, utan två primärlindningar och två dioder?

Fick en förklaring för 48 år sedan...

.


För att dioder var dyra och koppar förhållandevis billigt förr i tiden. När man använde rör- eller kvicksilverlikriktare var det också en stor fördel om man kunde ha gemensam katod för alla dioder i kretsen.
Och när man började använda kiseldioder som skulle monteras på kylfläns, kunde man med två-diod-lösningen montera bägge dioderna i samma, gärna jordade, kylfläns. Utan att behöva tänka på någon form av isolation emellan. T ex i de enfas bilgeneratorer med B+ kopplad till mittuttag på statorlindningen och en diod från vardera änden till jord, som förekom på en del småbilar på 70-talet, jag tror även som maringeneratorer.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24

#27 » 20:10:57, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

:thumme:
Billig koppar och inte minst arbetskraft.

För 15 år sedan syntes helvågslikriktare med två dioder i någon kinesisk liten radiomottagare och nätdel.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Maskin: Volvo T24

torbjorn_forsman

#28 » 20:49:11, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det slog mig ytterligare ett argument för två-diod-kopplingen. Och det är att där får man ju alltid bara ett diodspänningsfall i serie med den utgående spänningen, det blir ju två diodspänningsfall i serie när man använder graetzbrygga. Om det är frågan om relativt låg utspänning, så kan den saken ha fullt märkbar betydelse för verkningsgrad och värmeutveckling.
Visst kan man få ner framspänningsfallen genom att använda schottkydioder eller någon form av aktiv likriktning med mosfet-transistorer, men det finns ju många tillämpningar där det inte kan komma på fråga. Schottkydioderna har hög läckström i backriktningen och är kanske inte lämpliga om nätdelen ska parallellarbeta med ett batteri. Och aktiv likriktning blir dyr, kan vara ömtålig och kräver mycket av konstruktören för att det ska bli bra.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#29 » 21:56:57, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

...väntar fortfarande på att efterfrågad bild ska dyka upp i tråden...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Patrik putte Carlsson

#30 » 23:15:36, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Norpan skrev:Ska det kopplas som det normalt görs så behöver du en diod t.ex en 1N5407, tål 3A framåt och 1000V bakåt, iofs lite overkill men den kostar nästan ingenting.
Denna kopplas på sladden så den pekar mot + polen på batteriet, alltså ringen på diodkapseln mot plus på batteriet.
Det blir halvvågslikriktat och ingen regulator behövs och är enbart tänkt att ladda batteriet för start, med extra last på blir det aldrig tillräckligt laddat.

Du kan ju iofs använda bryggan, nu när du har den, mne bara en fjärdedel.
Koppla generatorsladden till AC på bryggan och + till + på batteriet, och lämna de andra två fria så blir det samma sak som en diod.
en fundering kan man sätta dit en diod på sladden med skarv hylsa eller bör den lödas
Patrik putte Carlsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:18:17, 13-01-2020
Ort: Västerfärnebo
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Weiderman 2160


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Älmeboda Maskinservice

Olssons i Ellös

OilQuick

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates