Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbaseShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Fundering kring solenoid

6 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

fredde1976 (trådstartaren)

#1 » 14:33:58, 22-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj! Funderar lite kring en solinoid till Stiga park 2000.
Mitt problem är att när jag sätter fast pluskabelen på batteriet så startar åkgräsklipparen UTAN att nyckelen är på,alltså den står i läge OFF.jag har bytt till ett nytt tändningslås samt att jag hade problemet innan .
Kan en trasig solinoid "hängt sig" /trasig göra så den alltid står på/on ?det blir full kräm till startmotorn direkt..
Kan det vara något annat fel tro?
fredde1976
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:11:56, 22-03-2020
Sverige
Maskin: Stiga Park m.m

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Sparrow

#2 » 17:09:30, 22-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontaktspetsarna kan " svetsa" ihop sig. Brukar hända när batteriet blivit svagt. Prova mät mellan anslutningarna på solenoiden. Du kan ju oxå koppla från manöverströmmen till solenoiden o testa om den beter sig likadant när du kopplar in batteriet. Startar den då , så ligger felet i solenoiden om inte så ligger felet i manöverkretsen o då får du börja mäta . :thumme:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

torbjorn_forsman

#3 » 17:20:15, 22-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del såna där startreläer (bör egentligen inte kallas solenoid, då de bara manövrerar en reläkontakt och inte dessutom sköter om en mekanisk rörelse) har svag returfjäder eller kanske ingen alls, och måste vändas åt rätt håll (med anslutningarna uppåt) för att slå ifrån pålitligt.

I övrigt så är svetsade kontakter eller kärvning av annan anledning (t ex fastrostad järnkärna eller plastdelar som har tappat formen i samband med varmgång) vanliga orsaker till att relät fastnar tillslaget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fredde1976 (trådstartaren)

#4 » 19:25:55, 22-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okey! tack för svaren. lite svårt att hitta en ny av samma modell,hittar bara lite nyare men dessa har inte jord med tjockkabeln..får leta vidare men ska först se om den är ok eller ej.återkommer..
fredde1976
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:11:56, 22-03-2020
Sverige
Maskin: Stiga Park m.m

magirus

#5 » 22:49:22, 22-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prata med Briggsparts! :thummar:
Pirat, en buse i skogen

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magirus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:00, 21-08-2012
Ort: Magirusland, Norra Jämtlands Pärla
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1952 Magirus-Deutz S 3500
MF 165
Hemek Pirat
Il Compressore/Atlas Diesel Air Compressor C2 DKV
Dodge Aspen Sports Coupe

viktor meck

#6 » 20:10:03, 27-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Relät som du ska ha heter 1134-2962-01, 1134-2946-02, 118736112/0, 9400-0070-00 och mm. Dem har fyra anslutningar. Två tjocka (batteriplus och den andra till startmotorn) och två små (jord och startsignal ifrån tändningslåset). Om du har ett relä med tre anslutningar idag så går det lika bra med ett relä som har fyra anslutningar. Du kopplar i de två grova kablarna och sen den smala kabeln på en av anslutningarna på startrelät. Då är ett stift ledigt. Dra en kabel från jord på chassit och anslut den på det lediga stiftet så ska det funka. Men kolla först så relät inte står draget hela tiden. Koppla loss en av de smala kablarna. Om startmotorn inte går hela tiden nu så kolla om kabeln från tändningslåset sitter på stiftet som är märkt med ett S.

Här är en länk till ett relä som passar http://www.briggsparts.se/art/solenoid-2.php

Mvh mekanikern på en Stiga ÅF :grin:
Ska du va här inne så får du gå ut!
Användarvisningsbild
viktor meck
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:10:43, 04-09-2011
Ort: Lindome
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Saab 9-3 Ttid-08. Yamaha Grizzly 600-98 Stiga villa och alldeles för många små trädgårdsmaskiner


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: madmike1983 och 3 gäster



BA Trading AB

Älmeboda Maskinservice

Olssons i Ellös

OilQuick

TK Traktordelar

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

Buckethub

SSL Certificates