Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Självgående Stiga gräslippare startar men dör efter 5-10-15sekunder

27 inlägg • Sida 2 av 2
Snacka om Briggs&Stratton här

Albireo (trådstartaren)

#16 » 14:09:13, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stämmer det är det hålet!
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige



Albireo (trådstartaren)

#17 » 14:11:37, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rolf Zetterberg skrev:Jag får det till en vacu-jet förgasare med automatisk choke.
Liknande den här:
https://www.youtube.com/watch?v=DE5ryhhulZE
Det lilla knepet på slutet är rätt roligt...

Tack!
Här poängterade han att "pumpfjädern" ska placeras ovanför "gummit" i locket på förgasaren.
Ska det vara så?
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

Blockstens trollet

#18 » 14:48:18, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo fjädr den sitter i membran ta inte loss den jag har nyligen skruvat i en.jo den har en sugrör upp sedan en backventil under ställskruv med oringar dit tryckt plast med skruv i plast förgasare och tank till membran ut en 0.20 mm mäsing hål. Jo ställskruv 2-1/8 upp.
Senast redigerad av Blockstens trollet 21:50:23, 17-06-2021, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Andyanders

#19 » 20:16:55, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liknande den här:
https://www.youtube.com/watch?v=DE5ryhhulZE
Det lilla knepet på slutet är rätt roligt...


Med risk för att detta kan bli ett långt inlägg och lite utanför ämnet, men jag måste poängtera de felaktigheter och i min värld dumheter som sägs/påstås i denna videon. Kanske är någon som uppskattar rättelsen.
Flera av nedan saker står i VHB kring dessa förgasare.

I videon sägs det/påstås att:

1. Maskiner med autochoke kan inte startas när de är varmkörda. = Helt felaktigt.
Bimetallfjädern i förgasaren reagerar på temperaturen från luften i vevhusventilationen. När motorn är varm håller den choke-spjället öppet, och motorn kan startas. Äger själv 2 st maskiner 3,5HK på, aldrig några problem.
Skulle Briggs tillverka en motortyp under ca 20 år som inte går att starta när de är varma? Knappast...

2. Montering av förgasare emot tank:
Det nämns inte i videon att innan förgasaren skruvas fast skall fjädern förspännas. Sätt en skruvmejsel ner i förgasaren så spjället går över fullt öppen. Skruva åt korsvis, och ta sedan bort mejseln. Spjället skall då stängas.

3. Justering av förgasare:
Det sägs att en skruvmejsel skall sättas ner i förgasaren under fullvarv när blandningen justeras = fullständigt felaktigt.
Det påstås också att högvarvs-skruven skall skruvas förbi läget där motorn går som jämnast = helt felaktigt.
Att luftfiltret skall vara monterat missades med.

Justera in förgasare kan nog de flesta, lämnar den förklaringen.

4. Prime genom att lyfta gräsklipparen. ( vem försöker han lura )?
Brunnen i förgasaren är alltid fylld med bensin, och insugsröret alltid täckt. Det suger inte mer bensin genom att lutas.
Enda fallet när brunnen är tom, är när allt tagits isär och skall startas för första gången.

Vill ni se ett skolexempel på hur dessa förgasarna tas isär, rengörs och sätts ihop korrekt - kika på nedan video. Börja vid 27:06. Där visas också ett fiffigt reparationskit. Har satt det på båda mina maskiner - fungerar perfekt.
https://www.youtube.com/watch?v=VoYjyXUQpAQ

Har ni några funderingar/frågor - behöver support kring denna typen av förgasare. PM:a mig så hjälper jag till. Just denna typen av förgasare finns erfarenhet kring.

Allt för mig - Trevlig Kväll!

Mvh // Anders

2 personer gillar det här inlägget.
Andyanders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:48, 10-12-2020
Ort: Göteborg
Sverige

dc_lindberg

#20 » 21:12:11, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Blockstens trollet

#21 » 21:54:32, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min hade backventil fasnat i öppet stannade halv tank.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Albireo (trådstartaren)

#22 » 23:10:57, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För kännedom - Denna har en aluminium förgasare. Upplevde inte att förgasaren var "skev" efter kontroll med stållinjal.
Dock var det knepigt att kolla mellan rör och annat (hur tar man bort rören - finns det risk att de går sönder?)
På någon av filmerna insåg jag att "pumpfjädern" blivit placerad på fel sida membranet. (men inte någon förbättring)
- Med annan tank och förgasare gick klipparen igång.
(dock drog drivhjulen lite dåligt - Förmodligen är drivremmen/kilrepet slut?)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

torbjorn_forsman

#23 » 08:52:42, 18-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om en Stiga har kilrem för driften så måste den väl vara rätt modern? De självgående 4 hk Stiga jag har haft att göra med, har vinkelväxel inbyggd i motorn och kedjetransmission därifrån till drivaxeln.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#24 » 21:26:53, 18-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...tittade du på mina trådar?... speciellt var smutsen sätter sig "i förgasar-tanken"...
Klart det gick med en annan tank och förgasare.
...gör ren förgasaren ska du se den fungerar igen...titta i min tråd så ser du hur och vad.

Gällande förgasarmembranet.
Det är -hutlöst- -svindyrt-!...o du behöver nog byta det om så bara för att det inte gjorts på många år - de torkar, blir sladdriga, o börjar fungera dåligt.

Gällande rören.
Rör dom INTE!
Rör du dem... "skyll dig själv"... då åker du på en ny förgasare... o -de- är -inte- billiga...
Går utmärkt att göra som du gjorde.
userpix/49872_100_3933_1.jpg
Från tråden:
5hk B&S å Gilson slunga
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Andyanders

#25 » 23:08:43, 18-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gällande rören.
Rör dom INTE!
Rör du dem... "skyll dig själv"... då åker du på en ny förgasare... o -de- är -inte- billiga...


Men DC - det stämmer inte. Det är ingen risk att förgasaren går sönder, möjligtvis får rören bytas.
Har tagit bort rören på mina i enlighet med VHB nedan - planslipat förgasarna med våtslippapper emot en granitskiva. Återmonterat och det är helt tätt emellan förgasare och tank.

Den åtgärden tillsammans med rep.kittet från Briggs ar.nr 391413 gör att de fungerar felfritt i många år.

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Andyanders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:48, 10-12-2020
Ort: Göteborg
Sverige

dc_lindberg

#26 » 10:39:38, 19-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:insomnia:
:buga:
Det var ju som!...
Då har jag fått lära mig fel!
Nu fick jag lära mig rätt :!: :thummar:
:shake_hands:

Maskinistens kunskapsbank är mer värdefull än det tidigare innehållet i Fort Knox!
:hurra:

Tyvärr återspeglar detta en baksida av att lita på yrkesfolk, auktoriteter, på området. Det är väl 15år sedan jag stod med samma fråga och frågade mycket namnkunnig verkstad och likaledes namnkunnig mekaniker. På -den- tiden så var kunskap fortfarande förankrat i tryckt litteratur, på papper. Hade man inte tillgång till original verkstadsmanualer, så var man "tvungen" att lita på vad expertisen sa, eftersom man inte kunde kontrollera påståenden.
Samma sak var det inom mitt område, medicin.
Idag -finns- det mesta över nätet, gäller bara att förstå -vad- det är man läser och det publicerades sanningsgrad.

Det jag fick presenterat för sisådär 15 år sedan var att "rören" var pressade ned i förgasaren, och dessutom limmade... så att pilla på dem skulle komma att sluta i att de går av och att de finns inte som reservdel.
Tänk va' "tokigt" det kan bli när fel svar ges av rätt person... var svaret "har inte tid med dig nu!", eller var det av en oväntad lucka i mekanikerns otroligt stora och djupa kunskapsbank?... Vi får aldrig reda på svaret.
Detta är åter igen ett "påpekande", denna gången till mig, "är detta rimligt?!" - den här gången är svaret: NEJ! O -jag- missade att ställa frågan om rimlighet i svaret jag fått.

Mycket tacksam för det upplysande svaret och därmed nya kunskaper åt mig.
:bira:

:back_to:
- o den var om man kan kontrollera planheten nöjaktigt med stållinjal.
Svar:
JA!

Felet på dessa förgasare är som bilderna i mina trådar ovan visar - de suger i sig "damm" och samlar det i "koppen" för lågfartsmunstycket.
Båda tank-silarna, beckas snabbt och lätt igen av "damm" och gräs (å hur ända in i... gräset tar sig in -genom- tanklocket har jag inte klurat ut än).

För att kunna serva dessa förgasare/bensintankar för en "rimlig" kostnad, så måste man smörja in gummimembranet (OBS!!! -bara- på tätningsytorna, och absolut -INTE- på den delen av membranet som fungerar som "pump") och packningen med fett. Av de fetter jag testat är Omega 77 helt klart överläget. Andra fetter ss Biltema/OK chassifett, härdar och stelnar... SKF´s kullagerfett har en tendens till att "tjockna" och stelna det med, och då får man trassel med membranet när man lossar det.
Fettet gör att packningen och gummimembranet tätar bättre, och släpper lätt när man behöver plocka isär för rengöring nästa gång.

Membranet är av gummi, och rackarns känsligt!...
Går att tvätta med Yes! men all form av mer än vatten, "torkar" gummit o gör det "sladdrigt".

Tanken och förgasaren (munstycken osv - UTOM membranet!) måste blåsas rent med tryckluft. (8 Bar räcker och blir över).

När man återdrar förgasaren mot tanken är det mycket viktigt att man drar i sick-sack!
Finns ett åtdragningsschema från B&S (om jag minns rätt).
Detta pga att förgasaren kan "skeva" när man drar fast den... å då blir det otätt... (jo då - mig gjort så!... tog en stund att klura ut...)

På motsvarande tankar med plastförgasare så har B&S oskicket att montera -dubbla- tätningar, pga att förgasarna slår sig...
Dubbla packningar = "garanti" för otätt!

Som förgasare/tank - oerhört lättarbetade och tacksamma att jobba med :-)
Kanske inte känns så första gången man skruvar isär dem, men efter ngr ggr och erfarenhet från andra förgasare => då är man riktigt tacksam över B&S föredömligt enkla konstruktion och goda servicevänlighet.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Øyvind 1975

#27 » 23:09:21, 19-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har en lignende Stiga gressklipper som den i tråden her. Den behøver noen reparasjoner, men der er det ikke motoren som er problemet. Verkstedhåndbok for Briggs & Strattonmotorer kan man finne blant annet på ebay. Jeg har selv kjøpt en sånn bok, og der finner man mye god info.
Mvh Øyvind

2 personer gillar det här inlägget.
Øyvind 1975
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:33:26, 09-10-2014
Ort: Beiarn
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 920 T med Vreten F16 frontlaster 1999 mod.
John Deere 1030 med Ålø 2000 frontlaster, 1976 mod.
John Deere 1030 1978 mod.
John Deere 1120 LS 1970 mod.
Volvo BM 350 Boxer med Hymas 4 gravemaskin og frontskjær. 1963 mod.
Volvo BM 320 Buster Diesel med K.K. Lien frontlaster 1962 mod.
Volvo T 25 1956 mod.
Massey Ferguson 65 S 1962 mod.
Massey Ferguson 30 1964 mod.
MF 165 4wd med Sesamatic frontlaster 1976 mod.
JL 530 DT med K.K.Lien frontlaster 1981 mod.
Fordson Super Major 1962 mod.
IH Farmall A 1947 mod.
Rajd R 60 1978 mod.
Mitsubishi Pajero GLX 1996 mod.
Vw Golf TDI 2010 mod.
Opel Astra F 1,6 GL 1994 mod.
Mazda 626 LX 1995 mod.
Audi A8 2,8 Quattro 1995 mod.
Vw Golf 1,6 2002 mod.
Opel Rekord 2,0 GL 1986 mod.
Volvo 240 GL 1990 mod.
Tempo Corvette 300 1963 mod. (Prosjekt).
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod.
Allis-Chalmers HD 5 B 1952 mod. (Behøver kompressor).
Massey Ferguson 203 1963 mod.
Massey Ferguson 65 S 1963? mod.
Pluss litt diverse.


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se