Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Snöslungan stannar när den blivit varm

13 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

folkeorg (trådstartaren)

#1 » 23:22:56, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snöslungan stryper sig själv, bluddrar och blir svag samt låter som den går fett, men bara när slungan körts riktigt länge dvs ordentligt varmkörd.

Nästan så jag misstänker att förgasaren blir överhettad så bensinen kokar.

Får den gå på tomgång en stund så går den ett tag till..
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige



torbjorn_forsman

#2 » 23:48:36, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ryker den svart, eller luktar avgaserna som om den går för fett också?

Vad är det för motor på den (fabrikat, årgång, effekt, sid- eller toppventil osv)? Flottörförgasare eller något av typ Pulsa-Jet? Om den har luftfilter: är det rengjort (och om det är av den typ som ska hållas inoljat: oljat och urkramat efter tvättningen) nyligen?

Kan det tänkas att det av någon anledning har kommit ner en massa bensin i motoroljan, och att motorn surar ner sig av kopiösa mängder bensinångor från vevhusventilationen när den har blivit så varm att bensinen börjar avdunsta ur oljan? I så fall kommer ett oljebyte att lösa problemet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

folkeorg (trådstartaren)

#3 » 10:54:23, 15-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är när den körts hårt i över en timme och när den belastas som den börjar bluddra och stryper sig. Ingen jättepåtaglig svartrök men lite som att man skulle vridit på choken. Om den får stå på tomgång några sekunder och jag lägger snö på avgassidan (så det smälter och rinner ner i kåpan över förgasare mm) så går den bra igen någon minut eller så.

Bolens 824A
Tecumseh 8HP
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

dc_lindberg

#4 » 17:17:49, 15-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.hammerwall.com/Manuals/Bolen ... t/1768328/
http://www.samsbolens.com/index.html
http://www.samsbolens.com/illustrations.html

http://www.tecumsehcarburetorguide.com/how-to-guide/


https://www.ereplacementparts.com/bolen ... 02964.html


Är det en sådan här motor?

I så fall är det en sid-ventilare...

Nu har jag -inte- skruvat på Tecumse motorer, så jag har -ingen- aning om vad att vänta på dem, men låt mig spekulera:
5hk B&S å Gilson slunga

Spekulationen är att det finns kanter, vassa/skarpa, inne i förbränningsrummet, samt att utformningen är icke optimal (se min tråd om B&S 5hk).
Effekten av att gör rent ventiler, rensa insug och utblås, putsa och polera i förbränningsrummet så det blir "smooth as a Babies bottom" är:
a - tappar -lite- kompressionsförhållande (går att kompenser genom att plana toppen och topplocket om man vill)
b - ger en bättre förbränning vilket ökar segdragningen en aning
c - sotar inte alls såsom innan! ("hot spots" -tror- jag orsakar störd förbränning med sotning som sidoeffekt)
Efter jag gjorde de där förbättringarna av min B&S motor så upphörde den med olaterna att stanna efter en stunds hård arbete; dvs precis exakt det du beskriver.
Nu skriver inte du om du får igång din Tecumse genom att byta till ett nytt friskt tändstift när den "tjyv dör"; om det är så, då är det helt enkelt samma problem som jag hade; den "surar ned sig" och "sotar igen".

Vill du bygga bort det problemet... då krävs det ny motor... det löser å andra sidan inte impeller problemet och den låga framfarten... där måste du i alla fall "dreva om"...
http://www.backia.se - remskivor
http://www.rcholm.se - kina motorer
https://www.rcholmshop.se/motorer/bensin/vintermotor/
http://www.briggsparts.se - B&S motorer
http://www.briggsparts.se/grp/snomotorer.php
De här kanske ligger bra till för dig?
http://www.kilremslagret.se/

Här är lite om -varför- detta med vassa kanter i förbränningsrum är -dumt- :
Flame front är begreppt:
https://www.google.com/search?q=flame+f ... MQ_AUIDigB
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#5 » 14:28:01, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

folkeorg (trådstartaren)

#6 » 13:15:48, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den startar alltid om den får vila lite. Pumpar 1-2 ggr innan. Har inte bytt tändstift.
Får den inte vila går den inte igång, iaf inte direkt.

Så du tror inte på teorin om överhettad förgasare och kokande bensin?

Tycker att den borde bli tillräckligt genomvarm efter 30 min men då krånglar den inte utan det krävs minst en timme hårdkörning.
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

dc_lindberg

#7 » 13:44:39, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den -alltid- startar bara den fått vila -lite- = skit i tanken.
Ja, det -kan- verkligen vara så banalt enkelt att filtret i tanken är "igensatt"; men du har "fall" från tanken, vilket pekar mot att skräpet snarare blockerar i flottörhuset; o det behövs inte alls mycket!...

Den värsta sortens B&S förgasare på detta område tycker jag den är som sitter på 5hk sidventilaren (se min tråd) - de beckar alltid igen på det sättet av några få små rostflagor. När motor fått stå en liten stund så att vacuumet i förgasaren släppt suget genom filtret i botten på tanken, så startar de på en gång.
Tank av plåt = styggelse!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

folkeorg (trådstartaren)

#8 » 21:06:20, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast det är just att det tar iaf en timme innan problemet visar sig. Skit i tanken borde komma när som helst. Hade iof problem med åkgräsklipparen och det var det nya soppafiltret som ställde till det..
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

Ove.G

#9 » 23:20:38, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du provat att ställa in bränslemängdskruven när den börjar gå dåligt, skruva in den så att den får magrare blandning.
Och byt tändstift.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

dc_lindberg

#10 » 11:49:18, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är med motorer som homo erecti non sapiens o alla andra djurarter:
- bara för att det uppenbarligen inte kan vara, så kan det i alla fall vara
- det men är säkert på att det måste vara, behöver det inte alls vara

Dessa två synsätt på samma sak tycks vara bland de svåraste för människor att förstå... inom medicin (mitt fack) så brukar det krävas att de nått docent nivå. Det tar tydligen ett minimum av 10 år i ett yrke, vilket som helst, för att komma till insiktsnivå i yrket, se'n tar det 10 år innan man börjar fatta, hur lite man verkligen kan i sitt eget yrke ;-)

Just nu detta med vad du beskriver.
Jag har råkat ut för det. Allt du beskriver stämmer 100% med smuts i förgasaren (eller tanken) som blockerar filtret genom vilket bränslet sugs. Det är så otroligt lite som behövs att man tappar hakan när man upptäcker det första gången, för att sedan tvivla på att det verkligen skett igen.


Får den gå på tomgång en stund så går den ett tag till...

Nyckel i din beskrivning är att motorn startar bara den fått vila en liten stund:
- sedimenteringshastigheten !
(jmf sänka när det gäller blod - hur lång tid det tar talas om infektionsgraden; i tanken, hur stora partiklarna är som blockar filtret)
Du har där beskrivet att det rör sig om lite större partiklar som sug in i filtret och täpper till det (standard fel på BMW R75-100 - se Avataren), och när du minskar undertrycket (sughastigheten av bränsle) så upphör vacuumet mot filtret mellan det och partiklarna så de lossnar från filtret och faller till botten varefter fullt flöde åter går, ett tag.
Rost, färg och löv/gräs - brukar vara bovarna.

Trycksluft är en av dina bästa vänner i verkstaden!
Prova med att bara blåsa rent de munstycken du kommer åt, och de kanaler du kommer åt.
Av vad du beskrivit så -bör- den lilla (...tar ju en god stund...) operationen mirakulöst trolla bort problemet ;-)


Och bara för att visa på hur devisen ovan fungerar i verkligheten:
- det kan lika gärna vara en trådskada inne i tänspolen...
- lika gärna kan det vara en intern skada i tändstiftet...
- kan också vara tjyvluft som kommer vid en viss temperatur, o då räcker det med ngr få 'C så tätar det igen (precis som lindningsskada i tändspole)
- kan vara kondens, ansamling på märkligt sätt - å motorn går ruskigt dåligt på H20 bränsle!...
- kan vara överhettningsproblem med tjyvnyp
Dvs allt som går att påverka motorn gång med -kan- det vara, inkl "den mänskliga faktorn" :-)

Dock, din beskrivning är klar, tydlig och noggrann.
Du har presenterat väl vilka åtgärder du vidtagit. Utifrån detta lämnar du tilltäppning av bränslefilter som den mest sannolika orsaken. Frågan är bara -var- i bränslesystemet som denna temporärar flödes och temperatur beroende blockad uppstår?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

mr belos

#11 » 22:52:30, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

om den stannar när den blir varm.
och startar jättelätt kall
kolla kondensatorn.
mitt tips från lite egen erfarenhet av motorer i olika storlek.
från 50 cc till 3600 cc

1 person gillar det här inlägget.
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

folkeorg (trådstartaren)

#12 » 11:20:31, 05-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde skiten igår igen och det verkar vara temperaturberoende.

Om man kastar snö på avgasröret så att det smälter så blir den bättre en stund. Den verkar gå om man snabbt kopplar in choken så det kanske är att den går magert. Den går även om man kör på lägre gaspådrag/belastning men då kastar den inte så långt.

Kan det vara så att närheten mellan avgasrör/-burk och förgasaren gör att bensinen kokar i förgasaren och då går den magert. Får den vila eller gå på tomgång så svalnar förgasaren och bensinen slutar koka.

Har problem med en Jonsered motorsåg där bensinen börjar koka i tanken efter en stunds körning. Det bubblar ordentligt om man öppnar tanklocket.
Här sitter dock plasttanken en bit bort men avgasrör och förgasaren sitter under samma plåtkåpa.
folkeorg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:22, 08-07-2007
Ort: Östersund
Sverige

dc_lindberg

#13 » 11:53:27, 05-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bolens 824A
Tecumseh 8HP


Kan du ta lite bilder och skriva vilken motor det är:
- modellkoden
- serienummer

Det du beskriver är
- i första hand ett förgasarproblem
och
- i andra hand ett ventiproblem

Som du beskriver det här och nu, från starten av din tråd 2018, så ligger min röst på förgasaren.
Men, som Putte Kock, vill jag gardera mig, inte med Kryss som han "alltid" gjorde, utan med kocksade ventiler; dvs att du har fått sot/kocks som gör att ventilerna inte kan stänga riktigt.
5hk B&S å Gilson slunga

Bilder underlättar.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



BA Trading AB

Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Bra Verktyg

Dillon Welding

Motrab

Alftaprodukter

Engcon

GMH Maskininspektioner