Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Varför drar min Klippo gräsklippare motorolja? [bilder]

18 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka om Briggs&Stratton här

Öland 4ever (trådstartaren)

#1 » 11:10:10, 23-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har två Klippo gräsklippare. En nyare Excellent H med Hondamotor och ett gammalt "ihopplock" som jag köpte som en "akutklippare" för något år sedan. Men den senare har alltid dragit lite olja. Slår väl på en 1/2 dl kanske var tionde eller var femtonde driftstimma. Men jag tycker detta verkar vara extremt mycket. Bensinförbrukningen är helt ok. Dvs en full tank (ca 1 liter) på ca 2 timmar och 15 minuter. Har alltid kört mina klippare på alkylatbensin. Mest för min egna hälsas skull trots att det påstås att även klipparna mår bra av det. Någon som kan ge en kommentar om vad orsaken kan vara?

Här kommer lite bilder på klipparen när jag precis hade köpt den och den var nytvättad och fin. :grin:

Önskar er alla en fin och solig midsommar! :buga:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Öland 4ever
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:11:52, 15-05-2021
Ort: Borgholm, Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



johaniskogen

#2 » 12:55:18, 23-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antingen läckande pbox på vevaxel, oljan rinner då ner på kniven. Eller slitna ringar
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

BM425

#3 » 14:05:47, 23-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag minns rätt så räknade man med max 2% oljeförbrukning i förhållande till bränsle. Den gången var det i samband med en diskussion om oljeförbrukning på en BM400/430.

När jag köpte min Stiga Park så rekommenderades rak 30 olja men det var helt ok att köra på 15w 30/40 bara det att den då skulle dra lite mer olja.

Som du beskriver det är din oljeförbrukning låg tycker jag.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Det omöjliga fixar en maskinist på en kväll.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

dc_lindberg

#4 » 10:05:03, 24-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör så här, när du känner för det och har tid.
Ta av toppen - det går lätt.
Ny topplockspackning är inte dyrt, www.briggsparts.se , men är inte säkert att det ens behövs.

När du fått av toppen får du svar på 2 frågor direkt:
- skador på cylinderloppet (repor => "oljekanaler")
- sot i toppen, på kolven och ff.a. på ventilerna.
- Ser det för illa ut kring ff.a. avgasventilen, så kan ventilstyrningen blivit dålig... för att kontrollera det måste du lossa ventilen...
- BRA då lossar du även vevhusventilationen; det är ett dubbelmembran med fjäder som håller membranen isär; gör ren vevhusventilationen; enklast är att "koka i ultraljudstvätt" i lacknafta/vanolen/diesel/ngt.

Med tanke på vad du beskriver för oljevolymer så pekar det mest mot skadat cylinderlopp.
Läckande vevaxelpackning är -lätt- att byta. Det är dock en hel del pyssel för att komma åt den! Oljetråget måste loss, vilket gör att motorn måste demonteras, vilket gör att kniven/knivarna och anhållet måste plockas dän...
Man -bör- (=kommer att behöva) en ny trågpackning också, www.briggsparts.se ,
OM det är vevaxeln som läcker... så -syns- det under klipparen! Motorblocket är oljigt och lika så klippchassits undersida - vi talar om fet svart kladdig gugga!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#5 » 16:57:03, 24-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lusläser man manualen för B&S-motorer, så ser man att den där rekommendationen om en speciell "rak" olja ENDAST gäller för första fyllningen av en ny motor och eventuellt också vid första oljebytet efter 10 timmars drift. När motorn väl är inkörd, kan man använda vilken normal bilmotorolja som helst.

Värt att komma ihåg beträffande vevhusventilationen är att den ska fungera som backventil. Och att det måste vara tätt mellan ventilationsburken och motorblocket.

Om avgasventilstyrningen glappar, så brukar orsaken vara att kylflänsarna vid ventilstyrningarna har varit igenmurade av gräsklipp, så styrningen inte har fått kylning.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mattias Petterson

#6 » 14:58:31, 25-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått lära mig att man ska ha en rak 30 olja till stänksmorda motorer för att den oljefilmen hänger kvar bättre till nästa start, dvs den smörjer bättre direkt, vilket innebär lägre slitage på motorn.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Iznogoud

#7 » 15:36:15, 25-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken klippare drar inte olja?
Och med en Klippo lär väl det vara minsta bekymret?
Köpte en flång ny Excellent för kanske 10År sedan och den har från dag 1 dragit olja, kanske 0,5L per säsong.
Generation G :hotar2:
Jag ser elefanten du blundar för!
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
John Deere 3140 -80
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#8 » 16:14:45, 25-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Jag har fått lära mig att man ska ha en rak 30 olja till stänksmorda motorer för att den oljefilmen hänger kvar bättre till nästa start, dvs den smörjer bättre direkt, vilket innebär lägre slitage på motorn.


Det vågar jag nog påstå är en skröna. Som sagt, inte ens motortillverkarna rekommenderar raka oljor annat än för första inkörningen av en ny motor.
Samma oljefilmsproblem, om det nu verkligen är något problem, finns ju där även på trycksmorda motorer där det kan ta tid att få upp oljetrycket efter start. I ett glidlager med litet spel stannar ju oljan kvar länge. Och det som brukar vara det stora problemet ur slitagesynpunkt på en gräsklipparmotor, nämligen kolv och cylinder, ser ju likadant ut oavsett om motorn är stänksmord eller trycksmord.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#9 » 23:24:55, 25-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrönor är kul!

Den raka oljan användes för att den sedimenterar det som oljefilter filtrerar.
Man ser det som en seg tjock gegga i botten på oljetråg.

B&S rekommenderar sedan över 20 år:
SAE 30 vid normalt hög sommar temp (>20´C ?)
10w/30 för året runt bruk.
...jag... tagit vad jag haft... 10W/40 fungerar bra när det är sommarljummet men är lite segt på vintern.

B&S's motorer är sådana där som... inte riktigt bryr sig, så länge det smörjer...
När de inte smörjer... då går det så här:
Briggs&Stratton, 3.5hk, motorras, vevstake, motorsallad
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Orsa

#10 » 07:25:02, 26-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rak olja tål hög oljetemp bättre och i en sommarkörd luftkyld motor är 30-oljan bättre men kombioljan tror jag ingen på forumet lyckas under sin livstid bevisa är sämre eller omvänt att 30-oljan bättre och säkrare. Iofs brukar det finnas nåns kompis som en gång hade bytt olja och motorn koksa igen och skar efter att fyllt olja från Jula.

3 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Michael Meier

#11 » 06:57:13, 27-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var faktiskt grannens sonsons andra frus broder från ett tidigare liv som berättade det.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

rospigg

#12 » 23:38:32, 27-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorer ska ha "dåliga" oljor när de är nya så att kolv/ringar slits in mot cylindern.
Byt till en rak 30 olja och kör i 10 timmar så kan det bli "normal" oljeförbrukning efter det. :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

MN

#13 » 06:12:56, 29-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm man skall använda rak 30 som inkörningsolja för att den är "sämre" och tillåter kolvringar att slita in sig på 10 timmar och andra sidan av skrönan säger att den raka oljan är överlägsen multigradeoljor när det är varmare än 20 grader... :-)

MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Michael Meier

#14 » 08:02:47, 29-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jupp!
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#15 » 08:36:10, 29-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det avgörande är fortfarande inte om oljan är "rak" eller inte, utan vad den har för andra slags egenskaper ur smörjsynpunkt, sotlösning mm. En multigradeolja t ex 10W-40 från 1970-talet med dåtidens halvdana API-klassning (kanske SD, SE eller liknande), skulle säkert gå lika bra som inkörningsolja.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Bra Verktyg

Motrab

Alftaprodukter

Engcon

GMH Maskininspektioner

KVD PRO