Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

8 Hp 70-tals B&S "pooffar" över visst varvtal

18 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka om Briggs&Stratton här

Kalle T (trådstartaren)

#1 » 21:52:05, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Har en 8 hp kamin i en Volvo BM(Roper Rally) trädgårdstraktor med klippaggregat som troligen är från början av 70-talet, Den har fått slita hund så jag är imponerad att den fortfarande går. Nu har den dock helt plötsligt börjat "pooffa" när den når ett visst varvtal. Den startar lätt och drar man i gashandtaget sakta så ökar varvtalen fint och den går bra men så plötsligt börjar den cykliskt pooffa och gå dåligt. Sänker jag gasen så fortsätter den med det ett tag för att sedan börja gå bra på tomgången. Försök igen och beteendet upprepas. När den pooffar så fladdrar gasspjället. Sätter jag handen för luftintaget så börjar den pooffa på samma sätt också på tomgång. pooffarna låter inte som baktändning utan är "mjukare" i ljudet men det ryker ordentligt vid dem. Drar jag inte ned gasen stannar den.

Tändstiftet är sotigt så det tyder ju på för mycket bränsle. Har ultraljudstvättat förgasare och blåst alla kanaler men det blev inte bättre. Tändstift bytt. Färskt bränsle. Finns ju inget membran i förgasaren som kan spöka.

Nu är frågan: Finns det nåt annat än förgasaren som kan orsaka det här beteendet? Kan nån varvtalsreglering ligga bakom - nåt som är utslitet i nåt länkage som gör att den blir "pooff"-benägen?
Kalle T
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:52, 27-09-2011
Ort: Östersund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TE-A20 1950



torbjorn_forsman

#2 » 22:18:12, 11-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du få den att gå lugnt och jämnt om du håller fast gasspjället så att varvtalsregulatorn inte får något att säga till om? Är luftfiltret i bra skick och inoljat och urkramat enligt anvisning (jag förutsätter att det är ett skumplastfilter)? Många skumma fenomen som ser ut som förgasarproblem på gamla B&S-motorer, beror i själva verket på att insugningsventilen inte riktigt tätar så att kompressions- och förbränningstryck blåser bakvägen genom förgasaren. En noggrann ventilslipning kan lösa sådana problem. Kolla dock också att inte någon av ventilerna glappar för mycket i styrningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kalle T (trådstartaren)

#3 » 11:31:25, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, att hålla fast gasspjället ger inget annat beteende. Vid ungefär samma varvtal börjar den att låta som att den håller på att kvävas eller surna och så kommer pooffarna och den går illa för att till slut stanna om jag inte minskar gasen.

Luftfiltret är mycket riktigt ett "skumgummi"-filter hanterat enligt anvisningar och ser bra ut. Det har för övrigt ingen betydelse om filtret sitter där eller inte heller.

Om insugsventilen inte tätar riktigt borde jag väl kunna se rökpuffar ut ur förgasaren...eller? Jag har inte sett några såna när luftfiltret är avtaget.

Jag har noterat att det är oljigt runt axeln in i motorn där regulatorarmen är fäst om det har någon betydelse fast det kanske är standard på maskinerna att det blir så.

När jag testade att hålla fast gasspjället nu på morgonen så noterade jag att den var pooffbenägen vid lägre varv. Det var ganska kyligt. När den blivit varm är det högre varvtal innan den pooffar.

Eftersom stiftet är sotigt så verkar det ju vara något med förgasaren men jag har skruvat på alla skruvar och som sagt rengjort och blåst kanaler utan framgång.

Kan en dålig tändspole orsaka sånt här? Om den vore dålig borde den väl gå dåligt på alla varvtal tycker jag?
Kalle T
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:52, 27-09-2011
Ort: Östersund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TE-A20 1950

torbjorn_forsman

#4 » 11:54:29, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är knappast troligt att det syns att det kommer ut rökpuffar ur förgasaren om insugningsventilen är otät. Möjligen kan det stänka ut bensin bakvägen men knappast troligt på en så "lång" förgasare som man brukar hitta på de där B&S-motorerna.

Får du någon reaktion på skruven/skruvarna för bränsleblandning? Det finns väl en skruv för tomgångsblandning ovanpå förgasaren och eventuellt en i flottörhusets bottenplugg för huvudmunstycket.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kalle T (trådstartaren)

#5 » 19:23:20, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid vissa lägen när den just håller på att stanna kommer det en rejäl vit puff ut så jag tänkte att det kanske skulle synas. Jaa, det är en lång sak som sitter där.
Ska förgasaren där luftfiltret sitter vara helt torr eller.?

Jaa, den på ovansidan för tomgång blir det reaktion på när jag skruvar. Ca 3/4 varv öppning så går den bra. Mindre så går den rullande eller stannar. Fler varv gör att den pooffar tidigare och går illa. Den i botten på flottörhuset verkar inte göra av eller till om den är igenskruvad helt eller uppskruvad så mycket att det droppar bensin där.
Vad är grundinställning på flottörhusskruven?
Kalle T
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:52, 27-09-2011
Ort: Östersund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TE-A20 1950

torbjorn_forsman

#6 » 22:45:31, 12-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det nog värt att kolla noggrannare på justerskruven i botten samt huvudmunstycket. Det borde gå att få helt stopp i huvudmunstycket så att motorn inte går alls vid gaspådrag utan bara på tomgångsmunstycket, om man skruvar in den skruven i botten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kalle T (trådstartaren)

#7 » 09:40:22, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad skulle kunna vara problemet med dem när jag har rengjort förgasaren och blåst rent?
Kalle T
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:52, 27-09-2011
Ort: Östersund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TE-A20 1950

torbjorn_forsman

#8 » 09:55:04, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

För hög nivå i flottörhuset (läckande nålventil, tillbucklad eller otät flottör etc) så att det flödar över och motorn får i sig bränsle den vägen?
Skadad ände på justerskruven så bränsle kan läcka förbi den även när den är inskruvad i botten?
Bara som ett par exempel.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kalle T (trådstartaren)

#9 » 11:16:47, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom det här fenomenet plötsligt dök upp förra sommaren när jag skulle premiärklippa så lutar det väl åt att det blivit något knas med nålventilen eller att flottören kanske spruckit under vintern.
Meeen skulle det inte rinna ut bensin om flottören inte stänger nålventilen alt att den läcker?
Kalle T
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:52, 27-09-2011
Ort: Östersund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TE-A20 1950

Kalle T (trådstartaren)

#10 » 14:09:25, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit ut och skruvat på klipparen och noterade nu att när pooffandet sätter igång så kommer det bensindroppar från kröken under luftfiltret. De slutar komma när jag tar ner varven till att den går bra och återkommer vid ökning å dålig gång. Det blir att ta loss å försöka se om det syns nåt konstigt på flottör(armatur) eller ventilen.
Kalle T
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:52, 27-09-2011
Ort: Östersund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TE-A20 1950

Berntson

#11 » 17:30:11, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte dom här motorerna som ventilsätena kan lossna på? Tänker att kompressionen
blåser tillbaka bränslet vid högre varvtal.
Berntson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:42, 31-03-2019
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6480

Kalle T (trådstartaren)

#12 » 18:30:30, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har plockat loss å isär å tycker väl kanske att ventilen ser sliten ut. Ska byta ut den om den går att få tag på.

En bild av insidan av flottörhuset å fråga: Ska det sitta nån grej i uttaget med 4 hål?
https://photos.app.goo.gl/tmvYXoTkrbMqhvMm7
Kalle T
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:52, 27-09-2011
Ort: Östersund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TE-A20 1950

Kalle T (trådstartaren)

#13 » 20:01:56, 18-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ett tag sen sist - har gett upp på denna gamla originalmotor nu tills vidare. En kompis hade en osliten B&S Power Range 8 hp från början på 90-talet stående till salu som jag köpte. Blev dock problem när de tydligen hade ändrat utseendet på axeltappen så den gamla remskivekonstellationen inte gick att sätta på den nya motorn men efter jagande på webben tror jag mig ha hittat en passande att skruva fast på tappen. Skiljer lite grand på remskivediametrarna men hoppas det inte ska ställa till för mycket. Swappa ljuddämpare och oljepåfyllningskonstellation blev det också till att göra.

Nu till min fråga om den nya motorn. Det finns två svarta kablar ut från innanmätet på denna "nya" motor som inte fanns på den gamla motorn. Där satt en tjock kabel fastskruvad på startmotorn och en smal kabel fastskruvad på själva motorn. Man startar med nyckel och den stannar med nyckeln. En av kablarna på bilderna på nya motorn lär ju vara dödarkabel och den lär väl då kanske vara att koppla ihop med den som satt fastskruvad på själva motorn i det gamla fallet(motorn från 1974 om jag inte minns fel). Den andra kabeln har en rektangulär anslutning och det är ju två kablar in i den. Jag har ingen aning om vad den kontakten ska vara till. Nån som kan upplysa mig och om jag är fel ute i min tanke om dödarkabeln?
Bild
Bild
Bild
Bild
Kalle T
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:52, 27-09-2011
Ort: Östersund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TE-A20 1950

torbjorn_forsman

#14 » 22:43:03, 18-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad småkablarna har för funktion på B&S-motorer kan variera med vad den maskintillverkare som från början beställde motorn ville ha. Om det är bekant vad för slags åkgräsklippare motorn kommer ifrån, så kanske det är enklast att söka upp ett elschema för den och kolla. I annat fall får man ta av fläktkåpor mm och se efter vart kablarna går.

Förutom dödarkabel är det väl troligt att det finns en ledning från en generatorspole vid svänghjulet för batteriladdning. Ev två ledningar för strömförsörjning - en som levererar likström för batteriladdning och en annan med växelström till lyset. Laddningslikriktaren kan sitta på motorn (ofta bara en diod i serie med en kabel, alltsammans instoppat i en krympslang) men det är inte säkert.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#15 » 09:14:43, 19-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om smällarna är vassa och kommer lite oregelbundet, speciellt under belastning, kolla ventilavstånden, Insugningsventilen kan stå liiite öppen och då smäller det
Ta bort ventilen och slipa av skaftet till rätt avstånd ca 0.10 på insug och 0.15 på avgas tror jag det var
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se