Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Oljeläckage vid Regulatorarmen

10 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

Kato_the_knight (trådstartaren)

#1 » 09:34:53, 15-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj, undrar om någon annan har varit med om oljeläckage vid regulatorarmen.
Det droppar rejält, även då motorn inte är igång...
Oljan kommer mellan axeln och bussningen. Någon som vet om det sitter en o-ring i bussningen??

Bild
Bild
Kato_the_knight
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:57, 15-09-2022
Ort: Lidköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM400 Buster



G-son

#2 » 10:09:18, 15-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen koll på konstruktionen, men kolla så vevhusventilationen inte blivit täppt. Övertryck i vevhuset skickar ut olja NÅGONSTANS.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#3 » 10:25:33, 15-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och, för den delen, kolla att backventilen i vevhusventilationen fungerar som den ska och tätar ordentligt.
Beträffande ev O-ring eller tätning vid regulatoraxeln så bör det synas på sprängskisserna som finns på B&S website. Lätt att hitta rätt om du bara har typnumret på motorn (brukar stå instansat på något väl synligt ställe, t ex på fläktkåpan eller en plåt vid ljuddämparen).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kato_the_knight (trådstartaren)

#4 » 17:51:18, 15-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, men det rinner ju olja även när motorn nu står på bänken, då är det ju inget tryck där inne tänker jag.
Det finns inte med någon O-ring på sprängskissen - bara en "Bussning" och den delen finns inte i katalogerna med angivet artikelnummer :(
Kato_the_knight
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:57, 15-09-2022
Ort: Lidköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM400 Buster

G-son

#5 » 19:47:06, 15-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är oljenivån normalt så hög att den är ovanför denna axeln? Annars borde det ju sluta när motorn är avstängd och oljan inte stänker omkring.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Kato_the_knight (trådstartaren)

#6 » 14:20:16, 16-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Bifogar sprängskissen med röd markering vad saken gäller...
Kato_the_knight
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:57, 15-09-2022
Ort: Lidköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM400 Buster

torbjorn_forsman

#7 » 14:38:27, 16-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normal oljenivå brukar vara under delningsplanet mellan vevhus och oljetråg, så det ska inte vara någon risk att oljan når upp till regulatoraxeln om inte motorn är överfylld. Det är inte så att du har en för kort oljesticka som egentligen hör hemma på någon annan modell av B&S-motor?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kato_the_knight (trådstartaren)

#8 » 11:43:56, 19-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, så kan det ju vara. Köpte ju den begagnad.... någon som vet vilken volym av Olja det ska vara i den ?
Kato_the_knight
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:57, 15-09-2022
Ort: Lidköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM400 Buster

Murre o2

#9 » 18:30:29, 19-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men med motor igång så kommer ändå oljan att skvätta runt därinne för att smörja alla rörliga delar, så då kommer den ändå att krypa ut vi den axeln. Så en tätning där vore inte fel...
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

torbjorn_forsman

#10 » 19:44:26, 19-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att veta oljevolymen skulle man först och främst behöva veta motortypen (se inlägg #3) , sen kan man kolla i bruksanvisningar/instruktionsböcker som brukar finnas för nedladdning från B&S.
En tumregel är att de små 3-4 hk-motorerna för handjagade motorgräsklippare brukar rymma 0,4-0,5 l , medan det går i några dl till i de större encylindriga sidventilarna för åkgräsklippare mm.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se