Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Stängde av- startar inte igen sen dess.

26 inlägg • Sida 2 av 2
Snacka om Briggs&Stratton här

dc_lindberg

#16 » 19:08:59, 10-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

...har B&S lika dålig isolering av jordnings-/dödarsladden på de större motorerna?!
Jo då, -den- , har man ock varit med om, men det är så otroligt sällsynt men -när- det händer, så är man lika handfallen var gång (tills man lärde sig att -alltid- kontrollera den där dåliga sladden).
På de mindre motorerna är det relativt vanligt att sladden skavs sönder isoleringen på där den löper genom kylplåten mellan förgasare och tändspole. Händer ock att isoleringen helt enkelt har torrspruckit ock.

Skönt att det var ett -så- enkelt fel!
:thummar:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Skalis (trådstartaren)

#17 » 19:38:05, 16-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag hittat felet å berättar så andra kan få nytta av det.
Dödarkabeln går genom en skarvkoppling å hamnar sedan på tändlåset. Därefrån vidare med en skarv/avgrening fram till klippaggregatet, å från den tillbaka till stolen/sitsen där två brytare jordar ner. En för motorn å en för klippaggregatet.

Framme vid klippaggregatet sitter en kontakt som jordar ner när man lyfter upp aggregatet med fotpedalen. Meningen är att då skall knivarna stanna genom att motorn stannar. Alltså, det går inte ha knivarna på med aggregatet upplyft.

Man har dragit tråden i ett plaströr som skall skydda å l lagt det innanför kanten på chassit. Framme vid kontakten har man gjort en dubbel S-böj väldigt skarpt, 180 grader å 90sen 180 igen till kontakten å klämt fast med sk "kattstrypare", dvs buntband. Förmodigen i akt å mening att hindra skavning. I verkligheten blev det precis tvärtom!
Den gnagde genom dels skyddröret , plastslangen alltså, å sedan en av trådarna så det låg mot chassi-jord. Dödarkabeln var alltså hela tiden jordad.
En får tacka.

Lagade isoleringen å drog om kabeln en annan väg så det kan inte hända igen.
Så nu fungerar det hela igen å hoppas inga andra såna här svårletade fel upprstår igen.
Hoppas det hjälper någon annan med samma maskin. Kolla hur ledningen är dragen.

Tack alla som hjälpte till å avslutar tråden. :smile:
Ha en skön höst.

4 personer gillar det här inlägget.
Skalis
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:42:25, 14-10-2017
Ort: Mälaren

Volvot24

#18 » 21:46:39, 16-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Äsch detta var väl inte svårt.
Inte värre än Du löste det :buga:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Skalis (trådstartaren)

#19 » 12:22:52, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har gått ett tag nu å jag kollade inlägget. Upptäckte jag inte har svarat att nu är problemet löst.

En förgrening av dödarkabeln går fram under vänster chassibalk till gränsbrytaren som regarer på att man tryckt ned vänster pedal som lyfter upp klippaggregatet från marken. Där har man dragit kabeln runt i en 180 graders krok å det har grävt genom både skyddshöljet samt själva tråden. Låg å gnagde mot jord.

Undra på det inte funkade.

Nu är det isolerat å flyttat kabelns dragning så det kan inte uppstå igen.
Hoppas någon har nytta av att veta detta.
Tack alla som hjälpt till.

1 person gillar det här inlägget.
Skalis
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:42:25, 14-10-2017
Ort: Mälaren

Skalis (trådstartaren)

#20 » 12:25:41, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åh....dum man är.....såg inte att jag svarat faktiskt tidigare....hm.... Men Go Jul på Er när jag är här änd.....

1 person gillar det här inlägget.
Skalis
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:42:25, 14-10-2017
Ort: Mälaren

Volvot24

#21 » 12:36:00, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Välkommen.

Jag glömmer allt oftare vad jag gjort eller t o m inte gjort.

Efter att vänt upp och ned på det mesta hittade jag reservnycklarna till snöskotern, skoterlås och specialtillverkade hörselproppar i en pastillask.
Svagt, mycket svagt minne av att originalask till skydden gick sönder.

Letar fortfarande en specialtillverkat typ smörjverktyg till samma skoter. Behövs till två smörjpunkter.

Puuuh.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#22 » 13:36:36, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis!
Bra jobbat!
...du får gärna leta efter kontakten i kabelhärvan på min BMW K1100LT :-)
Det -finns- en kontakt, någon stans i kablaget, "plu and play" (varma tassar) - jag hittar inte var de gömt den!...
Du löste en liknande nöt - så... ;-)

Fel som inte är självklara är otroligt svåra att lösa!
Vad fick dig att titta där du hittade felet?

På de små 2-5kg gräsklipparmotorerna så löper dödarkablen genom en kylplåt som sitter mellan tank och cylinderflänsar. Att dödarkabeln torkar, isolering skavs av, osv är "standard"; men för dem som inte skruvat på B&S och stött på "egenskapen" så kan den kortslutning kortsluta den mest intelligente ock!
Andra fel man stöter på är när verkstäder lossat på eller bytt tändspole... avståndet mellan spole och magnet kan... fallera... o sitter inte spolen fast ordentligt... så... pffft å en ny spole krävs... Innan man fattat att spolen är skadad så har flinten blivit flint!

Så, imponerande att du hittade ett så avvikande och "avlägset" fel :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stefan1972

#23 » 15:36:33, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annars ska det nämnas att elventilen under flottörhuset är ett vanligt fel. Kärvar ihop och öppnar ej bränsle. Till nån annan gång alltså.........

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#24 » 16:37:38, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för mig att denna elventil inte alls stänger eller öppnar bränsletillförseln för drift.

Är till för att endera ge lite extra bränsle, eller om det var lite mer då maskinen stoppas, endast för att förhindra förgasarsmällar.

Har skrivit om detta för länge sedan, när jag byggde en minitraktor.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#25 » 17:02:32, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Här kommer funktionsbeskrivningen för solenoid mm.

per-åke @ [Trädgårdsmaskiner] Vanguard 14 Hp 2cyl

Läs inlägg No 7

Rinner bränslet ut ur tanken, är det fel på flottörventilen, eller att det hamnat bös på ventilsätet.

I mitt fall hamnade bensin i vevhuset!

Det slörpade väldigt när jag drog runt motorn på våren.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#26 » 17:15:51, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Annars ska det nämnas att elventilen under flottörhuset är ett vanligt fel. Kärvar ihop och öppnar ej bränsle. Till nån annan gång alltså.........


Klart ventilen kan kärva och påverka.

Ta loss ventilen och lägg +12 V på anslutningen i förhållande ventilens gods.
Bör höras om käglan rör sig.

Som beskrivet ovan kommer inte denna ventil någonsin att vara dryptät. Men likväl mer öppen
I ena läget.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se