Har fått en 10.5 OHV (20E114-0349E1) med skuren vevaxel och knäckt vevstake. Är det någon här på forumet som har en (begagnad) att sälja eller kan tipsa om var man kan hitta någon? Har ingen lust att lägga ut några större summor på ny, men vore kul att fixa upp den om jag fick tag i ngt begat.
Det är mycket sällan som vevaxeln tar skada, utan det blir beläggning på den av vevstaken. Lägg vevaxeln i ett bad med kaustiksoda en timme så rinner beläggningen bort. Så förmodligen behöver du bara byta vevstaken.
Success! Du hade helt rätt Per-Åke! Blev som ny efter kaustiksodabadet. Jag trodde att själva glidytan var skadad men det var bara små flisor och beläggning av vevstaken som bränt fast. Tog lite mer än en timme dock, snarare fem men jag kanske kunde ha haft starkare lösning. Har du kvar nått av briggslagret? Kanske en vevstake 694691?? Skickar PM förresten. Tusen tack för tipset!!
Kolla så inte annat tagit skada, jag har delat en vevaxelskuren motor där ena stötstångsfästet slagits sönder, den motorn gick inte att rädda, tur jag såg detta innan jag köpt delar, detta var på en sidventilare.