Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Stiga villa 14 HST

5 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

Paiow (trådstartaren)

#1 » 19:18:19, 06-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag har problem med min stiga. 13 hk motor

Började men att den dog under klippning, tankade en ny dunk bensin och gjorde rent tankern, då hoppade den igång.

Nu har den dött av nästan helt. Den kan smälla igång ibland då man nöter startmotorn. Den baksmäller en hel del. Startar den och jag höjer/sänker varven eller startar aggregatet så dör den. Ibland går motorn i 10sek innan den dör. Måste alltid nöta startmotorn för att den ska starta.

Har gjort detta:
Gjort rent förgasaren med breakcleen
Slipat spole+svänghjul
Haft ut tändstift och borstat av
Tagit bort luftfiltret
Lossat på tanklocket
Fyllt på motorolja
Tankat full med ny bensin

Någon som kan ge idé att testa ?
Paiow
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:08, 21-09-2019
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor



uppland2

#2 » 20:33:46, 06-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det inte ett bränslefilter/backventil på slangen från tanken? Har för mig att jag fått blåsa rent det någongång.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

BM425

#3 » 20:39:05, 06-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla ventilspelet, här är min redogörelse om hur min gick BM425 @ B-S motor hostar och stannar?

Gör rent förgasaren igen, fin ståltråd genom alla hål, gärna ultraljudstvätt. Det räcker inte att blåsa med tryckluft.

Sätt dit ett bränslefilter, finns speciella filter för motorer utan bränslepump.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

torbjorn_forsman

#4 » 21:05:52, 06-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är en OHV-motor (toppventil), så efterdra topplocksskruvarna INNAN du justerar ventilspelet (på en sådan motor minskar spelet om packningen har "satt sig" ). Tala förresten gärna om vad det är för fabrikat och typ på motorn, det säger med än vad det är för märke på maskinen den sitter på.

Det är bara dumt att slipa av svänghjulet och polskorna på tändspolen, rost och avlagringar där spelar ingen som helst roll för magnetfältet. Däremot försämras funktionen om luftgapet ökas genom att man har slipat ner ytorna.

Det är inte ovanligt med överslag i tändstift på den här typen av småmotorer, i synnerhet på märkeslösa kinatändstift. Så det kan löna sig att provbyta tändstift i felsökningssyfte. Köp inte ett nytt tändstift för ändamålet utan byt tändstift med en annan fungerande gräsklipparmotor, provkör bägge och se efter om felet följer med tändstiftet.

Kolla att varvtalsregulatorn fungerar som den ska och att gasspjället verkligen står fullt öppet då motorn står stilla och gasen är pådragen.

Kolla ev tjuvluft, t ex pga löst insugningsrör eller skeva flänsar någonstans på insugningssidan. Mycket vanligt att sådant händer om motorn har gått lite väl varm någon gång.

Jag instämmer i BM425:s råd om att rengöra förgasaren igen, men var också uppmärksam på ev lösa pluggar i änden av borrade kanaler. Det kan vara bra att prova att ta bort flottörhuset med förgasaren på plats, öppna bränslekranen och kolla att det rinner ett rejält flöde av bensin genom nålventilen, och att det upphör när man lyfter flottören försiktigt för hand. Innan du går på djupet med att leta lömska igensatta ställen i förgasaren, läs på i VHB om hur förgasaren är tänkt att fungera så du har 100 % klart för dig exakt vilken funktion varje kanal eller munstycke har, och kan dra slutsatser i förväg om hur motorn borde bete sig vid igensättning på olika ställen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Paiow (trådstartaren)

#5 » 19:36:40, 07-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren, bytte tändstift idag och nu fungerar den.
Paiow
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:08, 21-09-2019
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se