Om det är en OHV-motor (toppventil), så efterdra topplocksskruvarna INNAN du justerar ventilspelet (på en sådan motor minskar spelet om packningen har "satt sig" ). Tala förresten gärna om vad det är för fabrikat och typ på motorn, det säger med än vad det är för märke på maskinen den sitter på.
Det är bara dumt att slipa av svänghjulet och polskorna på tändspolen, rost och avlagringar där spelar ingen som helst roll för magnetfältet. Däremot försämras funktionen om luftgapet ökas genom att man har slipat ner ytorna.
Det är inte ovanligt med överslag i
tändstift på den här typen av småmotorer, i synnerhet på märkeslösa kinatändstift. Så det kan löna sig att provbyta tändstift i felsökningssyfte. Köp inte ett nytt tändstift för ändamålet utan byt tändstift med en annan fungerande gräsklipparmotor, provkör bägge och se efter om felet följer med tändstiftet.
Kolla att varvtalsregulatorn fungerar som den ska och att gasspjället verkligen står fullt öppet då motorn står stilla och gasen är pådragen.
Kolla ev tjuvluft, t ex pga löst
insugningsrör eller skeva flänsar någonstans på insugningssidan. Mycket vanligt att sådant händer om motorn har gått lite väl varm någon gång.
Jag instämmer i BM425:s råd om att rengöra förgasaren igen, men var också uppmärksam på ev lösa pluggar i änden av borrade kanaler. Det kan vara bra att prova att ta bort flottörhuset med förgasaren på plats, öppna bränslekranen och kolla att det rinner ett rejält
flöde av bensin genom nålventilen, och att det upphör när man lyfter flottören försiktigt för hand. Innan du går på djupet med att leta lömska igensatta ställen i förgasaren, läs på i VHB om hur förgasaren är tänkt att fungera så du har 100 % klart för dig exakt vilken funktion varje kanal eller
munstycke har, och kan dra slutsatser i förväg om hur motorn borde bete sig vid igensättning på olika ställen.