Vilket varvtal ska det vara?

Snacka om Briggs&Stratton hÀr
modifieraren
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Vilket varvtal ska det vara?

InlĂ€gg av modifieraren  (trĂ„dstartaren) »

Hej har en gammal stiga multiclip euro 46S med en B&S motor se bilder, som jag tycker inte gÄr riktigt rÀtt, tycker att den lÄter anstrÀngd nÀr den klipper, har införskaffat mig en varvtals mÀtare för grÀsklippare, motorsÄgar och dylikt, sÄ tÀnkte kolla vilket varv den jobbar pÄ men kan inte hitta vilket varvtal den ska ha, varken i manualen eller pÄ nÀtet, Àr det ett varvtal specifikt för varje individ eller finns det nÄgot generellt för gÄ grÀsklippare?
Tacksam för svar.
Mvh Stefan
Bild
Bild
Ähee
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Re: Vilket varvtal ska det vara?

InlĂ€gg av Ähee »

Dem flesta vad jag kÀnner till ska gÄ med 3200-3600rpm
NaturvÄrdsverket en arbetsplats för aktivister. :myzsko:
Sverige tror ska lösa vÀrldens klimatfrÄga genom högre brÀnslepriser.
Samma land skickar pengar och personal till lÀnder i krig innan vÄra gamla fÄr hjÀlp.
modifieraren
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Tack dÄ har jag iallafall nÄgot att gÄ pÄ, sÄ fÄr man anvÀnda öron och kÀnsla nÀr den gÄr som bÀst.
torbjorn_forsman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Sverige

InlĂ€gg av torbjorn_forsman »

SmÄgrÀsklippare brukar gÄ med 3600 r/min, men de som har lite större klippbredd har lÀgre varvtal , det Àr vÀl nÄgot myndighetskrav pÄ max periferihastighet hos kniven som spelar in.
Om klipparen Àr sÄ modern att den Àr CE-mÀrkt, vilket den dÀr borde vara (motorns serienummer tyder pÄ att den Àr frÄn 2004, och CE-mÀrkning har krÀvts sedan 1996), sÄ ska varvtalet stÄ pÄ grÀsklipparens (inte motorns) typskylt.
Jag kollade just pÄ en Partner-skyltad grÀsklippare frÄn 2006, den har 53 cm klippbredd och varvtal 2950 r/min enligt typskylten.
Om vi antar att din grÀsklippare har 46 cm klippbredd och samma periferihastighet hos kniven, sÄ borde den fÄ gÄ 2950 x 53 / 46 = 3400 r/min.
modifieraren
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Sverige

Okej dÄ ska jag leta efter typskylten pÄ klipparen, kan vara sÄ att den Àr borta, men dÄ har jag lite siffror att gÄ pÄ iallafall. Tack sÄ mycket.
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "Briggs&Stratton"