Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Förgasarproblem Flottör Stiga Villa

8 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

kanada (trådstartaren)

#1 » 19:48:19, 02-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har köpt en gammal Stiga Villa som reservdelsmaskin och har ett problem med förgasaren. Märkte att den har slängt ut olja, vevhusventilationen var totalt dränkt. Motorn är givetvis sliten och det kan ha hänt över tid men misstänkte bränsle i oljan, tyckte det luktade bensin. Kontrollerade flottörnivån och det visar sig att nålventilen inte stänger som den ska. Har delat förgasaren men det tycks inte finnas någon möjlighet att justera läget på flottör/nål så den stänger.

Trycker jag nålen mot sätet med fingret verkar den stänga men nålen bottnar inte mot sätet när den påverkas av flottören. När flottören är maximalt uppåt i flytläge verkar inte nålen nå upp till sätet och det finns ingen möjlighet att justera stängt läge. Verkar vara fel i avståndet/slaglängd på något sätt, flottören slår i maxläge utan att den påverkar nålen tillräckligt. Är inte med på om det beror på slitage eller att något saknas och får inte fram något vettigt av sprängskissen.
Motorn är en 8.5 HP från 1991 om jag läser koden rätt och förgasaren är märkt 5-4993.

Bifogar bilder:

Bild
Bild
kanada
Fler än 10 inlägg

Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

rospigg

#2 » 20:35:21, 02-09-2024

Jag gissar att det är en Tecumsehmotor, och att du har använt tryckluften till att blåsa ren kanaler i förgasaren - och även inloppet där bensinslangen sitter, då blåste du bort den lilla plastring som sitter/satt ovanför flottörnålen. Den är nålens säte, och den krymper med åren.

(En enkel åtgärd för att slippa från problemet att den vill flöda när den står stilla är att du monterar en kran på bensinslangen)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

kanada (trådstartaren)

#3 » 21:39:39, 02-09-2024

Är inte med på varför det skulle vara Tecumseh när det är B&S markeringar. Och som jag skrev så är detta ett problem som fanns vid köpet och verkar ha funnits ett tag. Någon tidigare ägare har väl kanske använt tryckluft om det nu är orsaken.

Vill gärna veta mer om den här ringen du nämner, var ska den sitta?

kanada
Fler än 10 inlägg

torbjorn_forsman

#4 » 21:44:09, 02-09-2024

Ringen ska sitta i sätet som flottörnålen ska täta mot. Alltså i det runda hålet i riktning "klockan 4" från flottörhusets centrum på den undre bilden, mitt emellan öronen för axeln som flottören är lagrad på. Ringen kan också vara av gummi och påminna om en O-ring. Både B&S och Tecumseh kan ha mycket snarlika förgasare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kanada (trådstartaren)

#5 » 22:06:10, 02-09-2024

Ok, tack för info. Att sätet saknas förklarar avståndet, får väl räkna förgasaren som skrot, får se hur jag gör. Köpte som sagt klipparen som reservdelsmaskin till min andra Stiga Villa. Hade varit bra att kunnat starta den för att kolla konditionen men sätter inte tillbaka förgasaren, kommer bara att fylla vevhuset med bensin.

Och det är en B&S förgasare enligt gjutmärket i godset.
kanada
Fler än 10 inlägg

torbjorn_forsman

#6 » 22:15:25, 02-09-2024

Köper man en packningssats/smådelssats till förgasaren så ingår den där ringen.

torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#7 » 09:00:09, 03-09-2024

# 632622 fick jag fram.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg

Sverige

kanada (trådstartaren)

#8 » 09:32:17, 03-09-2024

Tack för all info. Är i garaget just nu och letade efter något som kan fungera som säte. Den minsta O-ringen i sortimentet passar exakt och stängning fungerar på rätt nivå. Har lagt den i bensin nu för att se om den tål bensin.

Det här är en motor med en repstart som saknar delar, försvann vid garagestädning för länge sedan. Lägger inget jobb på att skaffa delar till det, har komplett komplett elstart i reserv till den andra klipparen och provstartar med den.

Är som sag köpt som reservdelsmaskin och var mest ute efter en annan diff, huset på min diffrential har en skada med provisorisk lagning. Sen är det naturligtvis alla andra "bra att ha" delar. Skulle vara bra att veta funktionen på motorn, alltid tacksamt att ha en i reserv. Får se hur det går innan jag lägger tid och slantar på den, kan vara skrot.
kanada
Fler än 10 inlägg

Återgå till Briggs&Stratton