Blanda olika sorts oljor vid pÄfyllning

Snacka om Briggs&Stratton hÀr
kanada
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 01:29:37, 01-09-2010
Maskin: Volvo BM 430
Ort: Blekinge
Sverige

Blanda olika sorts oljor vid pÄfyllning

#1 

InlĂ€gg av kanada  (trĂ„dstartaren) »

Ännu en oljefrĂ„ga och vet att detta diskuterats i otaliga forum. Men det hĂ€r gĂ€ller inte kvalite och tillverkare i sig utan eventuell risk att blanda oljetyp vid pĂ„fyllning. Grannen berĂ€ttade att han för flera Ă„r sedan hade fyllt pĂ„ med 10W30 syntet som han hade till bilen, det var lite lĂ„gt pĂ„ oljestickan. Nu vet jag att han Ă€r noga med sina prylar och han fick till sig att det skulle gĂ„ bra. Strax efter detta skar motorn, vad som gav upp i motorn visste han inte, ville inte lĂ€gga pengar pĂ„ den utan köpte en ny.

Vid köpet av nya klipparen nÀmde han vad som hÀnt och enligt sÀljaren finns en risk att blanda oljor. Tydligen kunde en fin syntetolja lösa upp gamla avlagringar och annat som kunde sÀtta igen oljekanaler. Hur mycket teori eller sanning finns det i det hÀr?
Stefan1972
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Sverige

Re: Blanda olika sorts oljor vid pÄfyllning

#2 

InlĂ€gg av Stefan1972 »

I min mening trams och bara ett illasinnat rykte. Naturligtvis kan en modern olja lösa upp saker och ting men dÄ pratar vi isÄfall att man skulle dra igÄng nÄt som stÄtt i 60Är. Maskiner och annat som har varit i drift de senaste Ären lÀr knappast ha dylika avlagringar i oljekanalerna.
Motoroljor rent generellt kan blandas hur som helst. Är vĂ€l möjligen nĂ„n egenskap som försvinner eller gĂ„r förlorad. Men att det skulle orsaka nĂ„ haveri tror jag inte pĂ„. En briggsmotor Ă€r typ nöjd med vilken ny olja som helst. De dör oftast av uteblivna oljebyten.......
Senast redigerad av Stefan1972 den 15:07:45, 26-09-2024, redigerad totalt 1 gÄng.
kanada
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 01:29:37, 01-09-2010
Maskin: Volvo BM 430
Ort: Blekinge
Sverige

Re: Blanda olika sorts oljor vid pÄfyllning

#3 

InlĂ€gg av kanada  (trĂ„dstartaren) »

Nej, hade inte hört detta tidigare sÄ den var ny. Kanske Ànnu en av alla myter. Jag har alltid fyllt pÄ med bra 30 olja av olika typer men aldrig rÄkat ut för nÄgot, och mina motorer Àr gamla 90 talare. Detsamma gÀller vid oljebytena, har varit mineral eller syntet genom Ären.
Jac
Moderator
Moderator
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Re: Blanda olika sorts oljor vid pÄfyllning

#4 

InlĂ€gg av Jac »

Har ocksÄ hört att ny olja kan lösa upp gammalt grums men dÄ Àr det ju inte direkt blandningen av tvÄ oljor som Àr problemet. Jag menar det Àr inkluderat i standarden för motoroljor att dom ska vara blandbara med varandra, det gÀller Àven syntet och vanlig.

I hydraulolje sammanhang sÄ blir det annorlunda eftersom dÀr förekommer esterbaserade miljöoljor, dom Àr inte blandbara med mineraloljor.
Ivar Risslén
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grÀvaggregat och TranÄs 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15
Ort: Malgomaj
Sverige

Re: Blanda olika sorts oljor vid pÄfyllning

#5 

InlĂ€gg av Ivar RisslĂ©n »

NÀr syntetoljor blev lite vanligare för 30 -40 Är sedan sÄ kunde man fÄ problem om nÀr man bytte till syntet. Man fick oljelÀckage eller att motorn började att dra mera olja men det brukade gÄ till sig efter nÄgot byte. Den oljan tvÀttade bort gamla avlagringar bÀttre Àn de Àldre oljorna.
Sedan sÄ har jag mÀrkt en sak det Àr att motorer som har varit körda pÄ dyra oljor frÄn vÀster har varit mer sotiga invÀndigt Àn de som har anvÀnt europeiska oljor.
Errare humanum est
torbjorn_forsman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Ort: VĂ€sternorrland
Sverige

Re: Blanda olika sorts oljor vid pÄfyllning

#6 

InlĂ€gg av torbjorn_forsman »

Verkliga haveririsker pga byte till modernare olja kunde förekomma pÄ 1950-talet dÄ de första oljorna som överhuvudtaget hade sotlösande egenskaper dök upp pÄ marknaden. En motor som hade gÄtt med olja helt utan tillsatser kunde vara sÄ extremt igengrodd att det knappt fanns fritt utrymme för de rörliga delarna i vevhuset.
Direkta haverier förekom bara pÄ dumt konstruerade motorer med trycksmorda lager (alltsÄ inte stÀnksmorda motorer som t ex B&S). Den vanligaste dumma konstruktionen var om vevaxeln hade genomborrade vevtappar med stor diameter pÄ hÄlet, igensatt i ena Ànden med en welchplugg ("frostplugg"), och nÄgot litet radiellt hÄl borrat för att fÄ ut olja till vevlagret. Den stora borrningen i vevtappen kunde vara full med smuts som lÄg stilla tills den nya oljan började lösa upp den, och dÄ kunde bitar lossna som satte igen smörjhÄlet, varefter vevlagret i frÄga skar om inte maskinisten/föraren var uppmÀrksam nog att höra lagerslamret i tid.
kanada
Fler Àn 100 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 01:29:37, 01-09-2010
Maskin: Volvo BM 430
Ort: Blekinge
Sverige

Re: Blanda olika sorts oljor vid pÄfyllning

#7 

InlĂ€gg av kanada  (trĂ„dstartaren) »

Minns detta med att motorer kunde börja lÀcka om man gick över till syntetolja. Kan ha varit i slutet av 70-talet, början av 80 talet. Argumentet var att syntetoljor var "detergenta, tvÀttande" oljor. Rengörande tillsatser kunde lösa upp gamla mindre lÀckage som "beckat" igen. Fick höra detta nÀr jag gjorde oljebyten med syntetolja pÄ gamla Volvo B20 / B21 motorer. HÀnde aldrig pÄ mina motorer men det kan förstÄs vara individuellt pÄ olika motorer.
mats_o
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige

Re: Blanda olika sorts oljor vid pÄfyllning

#8 

InlĂ€gg av mats_o »

Vet inte nÀr men Försvaret körde med 5w30 som standardolja i vÀldigt mÄnga fordon och jag tvekar pÄ att det var vad Volvo hade tÀnkt sig orginal till 903 och c30X sÄ bevisligen sÄ gick det att byta
torbjorn_forsman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Ort: VĂ€sternorrland
Sverige

Re: Blanda olika sorts oljor vid pÄfyllning

#9 

InlĂ€gg av torbjorn_forsman »

Viskositeten har inget att göra med vad oljan har för sotlösande egenskaper. Den senare saken syns pÄ API-klassningen, inte pÄ SAE-beteckningen.
Murre o2
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Maskin: Volvo 320
Ort: KungÀlv

Re: Blanda olika sorts oljor vid pÄfyllning

#10 

InlĂ€gg av Murre o2 »

Moderna oljor har tillsats paket för olika egenskaper, som att hÄlla sot och föroreningar flytande i oljan sÄ de inte tÀpper till kanaler i motorn. Tillsatser Àr dyra sÄ olika oljor kan ha olika tillsatser i olika mÀngd. Blanda olika oljor gÄr bra men helst skall man undvika det, för den bÀsta oljan kan/blir försÀmrad dÄ.
torbjorn_forsman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Ort: VĂ€sternorrland
Sverige

Re: Blanda olika sorts oljor vid pÄfyllning

#11 

InlĂ€gg av torbjorn_forsman »

Förr i tiden (fram till 70-80-talet) kunde det bli katastrof om man blandade oljor med inkompatibla tillsatser, det lÀr ha funnits fall dÀr en blandning av tvÄ olika motoroljor blev geléartad sÄ oljepumpen inte kunde pumpa fram den. Men blandar man olika nÄgorlunda moderna oljor Àr det knappast nÄgon risk, det vÀrsta som kan hÀnda Àr att blandningen inte blir bÀttre Àn den sÀmsta av de oljor man blandar.
AnvÀndarens profilbild
Öland 4ever
Fler Àn 10 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 12:11:52, 15-05-2021
Ort: Borgholm, Öland
Sverige
Kontakt:

Re: Blanda olika sorts oljor vid pÄfyllning

#12 

InlĂ€gg av Öland 4ever »

Som redan skrivits, oljeblandningen har mindre betydelse men skicket pÄ den berörda motorn kan ha betydligt större betydelse. Hade vi snackat om en fabriksny grÀsklipparmotor frÄn 1960- eller 1970-talet sÄ hade troligen inte oljekvaliteten i sig haft nÀmnvÀrt stor betydelse. DÀremot kan man sjÀlvklart spekulera i om det Àr sÄ lyckat att hÀlla i syntetolja med alla dess tillsatser i en motor som Àr avsedd för mineralolja. Mineralolja klarar av högre temperaturer Àn vad syntetoljan och alla dess tillsatser gör. En luftkyld grÀsklipparmotor typ KLIPPO EXCELLENT med Briggs & Stratton motor eller Hondamotor kommer ju lÀtt upp i 150 graders oljetemperatur och det Àr ju inga problem för mineralolja men kanske mindre lÀmpligt för moderna syntetoljor. SjÀlv kör jag med MOBIL SUPER 1000 XI 10W-40 i min Klippo Excellent H med GCV 140 Hondamotor och det fungerar alldeles perfekt. :smile:

Bild

BildlÀnk: https://i.postimg.cc/T1h0bJ2p/mobil-sup ... d4ever.jpg
torbjorn_forsman
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514
Ort: VĂ€sternorrland
Sverige

Re: Blanda olika sorts oljor vid pÄfyllning

#13 

InlĂ€gg av torbjorn_forsman »

Nja, det Àr vÀl snarare tvÀrt om att syntetoljan tÄl höga temperaturer bÀttre, i och med att tillverkaren kan ha kontroll pÄ exakt vilka slags kolvÀten som följer med i den och inte riskerar att fÄ med nÄgot onödigt lÀttkoksat frÄn raffinaderiet som dÄ man har med mineraloljor att göra.

Jag vÄgar pÄstÄ att en grÀsklipparmotor aldrig kommer upp i sÄ höga oljetemperaturer om den inte gÄr utan kylning pga att flÀktkÄpa mm Àr totalt igenmurade med grÀsklipp. Under normal drift blir en grÀsklipparmotor aldrig varmare Àn att man kan ta i vevhuset utan att brÀnna sig allvarligt, dvs oljetemperaturen nÄr knappast över 70-75 grader.

Överlag vĂ„gar jag nog pĂ„stĂ„ att ingen motorkonstruktör överhuvudtaget vĂ„gar dimensionera en motor och dess kylsystem sĂ„ att den gĂ„r med oljetemperatur över kanske 120 grader annat Ă€n i undantagsfall. Åtminstone sĂ„ det rör sig om "bruksmotorer" dĂ€r man stĂ€ller krav pĂ„ lĂ„nga oljebytesintervall, viss tĂ„lighet mot vanvĂ„rd mm. Om det rör sig om en maskin som ska anvĂ€ndas i t ex motorsportsammanhang med mycket tĂ€ta oljebyten och pedantisk service sĂ„ kan man kanske tillĂ„ta lite högre temperaturer.
Murre o2
Fler Àn 500 inlÀgg
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Maskin: Volvo 320
Ort: KungÀlv

Re: Blanda olika sorts oljor vid pÄfyllning

#14 

InlĂ€gg av Murre o2 »

Exakt, syntet olja Àr pÄ alla vis bÀttre Àn "vanlig" mineralolja dÄ dÄ kolvÀten som ligger utanför det önskvÀrda omrÄdet tagits bort. Sedan Àr det ju onödigt att kosta pÄ dyrare oljor till motorer som inte behöver det som ex grÀsklippare.
Jac
Moderator
Moderator
AnvÀndarens egna Àmnen
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Re: Blanda olika sorts oljor vid pÄfyllning

#15 

InlĂ€gg av Jac »

Öland 4ever skrev:DĂ€remot kan man sjĂ€lvklart spekulera i om det Ă€r sĂ„ lyckat att hĂ€lla i syntetolja med alla dess tillsatser i en motor som Ă€r avsedd för mineralolja.
Denna lÀnken sÀger att det Àr lika mycket tillsatser i bÄda oljorna. LÄter troligt. Om nÄt sÄ skulle det snarare vara fÀrre i tillsatser i syntetisk olja eftersom basoljan dÀr Àr mer "custom made" för ÀndamÄlet.
https://news.kixxoil.com/choosing-betwe ... tic-oil-2/
Visa alla inlÀgg pÄ en sida

ÅtergĂ„ till "Briggs&Stratton"