Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistens forbrytelsesregister

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Blanda olika sorts oljor vid påfyllning

11 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

kanada (trådstartaren)

#1 » 12:03:52, 26-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ännu en oljefråga och vet att detta diskuterats i otaliga forum. Men det här gäller inte kvalite och tillverkare i sig utan eventuell risk att blanda oljetyp vid påfyllning. Grannen berättade att han för flera år sedan hade fyllt på med 10W30 syntet som han hade till bilen, det var lite lågt på oljestickan. Nu vet jag att han är noga med sina prylar och han fick till sig att det skulle gå bra. Strax efter detta skar motorn, vad som gav upp i motorn visste han inte, ville inte lägga pengar på den utan köpte en ny.

Vid köpet av nya klipparen nämde han vad som hänt och enligt säljaren finns en risk att blanda oljor. Tydligen kunde en fin syntetolja lösa upp gamla avlagringar och annat som kunde sätta igen oljekanaler. Hur mycket teori eller sanning finns det i det här?
kanada
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:37, 01-09-2010
Ort: Blekinge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430



Stefan1972

#2 » 14:00:32, 26-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

I min mening trams och bara ett illasinnat rykte. Naturligtvis kan en modern olja lösa upp saker och ting men då pratar vi isåfall att man skulle dra igång nåt som stått i 60år. Maskiner och annat som har varit i drift de senaste åren lär knappast ha dylika avlagringar i oljekanalerna.
Motoroljor rent generellt kan blandas hur som helst. Är väl möjligen nån egenskap som försvinner eller går förlorad. Men att det skulle orsaka nå haveri tror jag inte på. En briggsmotor är typ nöjd med vilken ny olja som helst. De dör oftast av uteblivna oljebyten.......
Senast redigerad av Stefan1972 15:07:45, 26-09-2024, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

kanada (trådstartaren)

#3 » 14:32:41, 26-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, hade inte hört detta tidigare så den var ny. Kanske ännu en av alla myter. Jag har alltid fyllt på med bra 30 olja av olika typer men aldrig råkat ut för något, och mina motorer är gamla 90 talare. Detsamma gäller vid oljebytena, har varit mineral eller syntet genom åren.
kanada
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:37, 01-09-2010
Ort: Blekinge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

Jac

#4 » 15:12:43, 26-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också hört att ny olja kan lösa upp gammalt grums men då är det ju inte direkt blandningen av två oljor som är problemet. Jag menar det är inkluderat i standarden för motoroljor att dom ska vara blandbara med varandra, det gäller även syntet och vanlig.

I hydraulolje sammanhang så blir det annorlunda eftersom där förekommer esterbaserade miljöoljor, dom är inte blandbara med mineraloljor.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Ivar Risslén

#5 » 16:23:52, 26-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

När syntetoljor blev lite vanligare för 30 -40 år sedan så kunde man få problem om när man bytte till syntet. Man fick oljeläckage eller att motorn började att dra mera olja men det brukade gå till sig efter något byte. Den oljan tvättade bort gamla avlagringar bättre än de äldre oljorna.
Sedan så har jag märkt en sak det är att motorer som har varit körda på dyra oljor från väster har varit mer sotiga invändigt än de som har använt europeiska oljor.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#6 » 18:57:14, 26-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkliga haveririsker pga byte till modernare olja kunde förekomma på 1950-talet då de första oljorna som överhuvudtaget hade sotlösande egenskaper dök upp på marknaden. En motor som hade gått med olja helt utan tillsatser kunde vara så extremt igengrodd att det knappt fanns fritt utrymme för de rörliga delarna i vevhuset.
Direkta haverier förekom bara på dumt konstruerade motorer med trycksmorda lager (alltså inte stänksmorda motorer som t ex B&S). Den vanligaste dumma konstruktionen var om vevaxeln hade genomborrade vevtappar med stor diameter på hålet, igensatt i ena änden med en welchplugg ("frostplugg"), och något litet radiellt hål borrat för att få ut olja till vevlagret. Den stora borrningen i vevtappen kunde vara full med smuts som låg stilla tills den nya oljan började lösa upp den, och då kunde bitar lossna som satte igen smörjhålet, varefter vevlagret i fråga skar om inte maskinisten/föraren var uppmärksam nog att höra lagerslamret i tid.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kanada (trådstartaren)

#7 » 09:25:00, 27-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minns detta med att motorer kunde börja läcka om man gick över till syntetolja. Kan ha varit i slutet av 70-talet, början av 80 talet. Argumentet var att syntetoljor var "detergenta, tvättande" oljor. Rengörande tillsatser kunde lösa upp gamla mindre läckage som "beckat" igen. Fick höra detta när jag gjorde oljebyten med syntetolja på gamla Volvo B20 / B21 motorer. Hände aldrig på mina motorer men det kan förstås vara individuellt på olika motorer.
kanada
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:37, 01-09-2010
Ort: Blekinge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

mats_o

#8 » 14:41:50, 29-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte när men Försvaret körde med 5w30 som standardolja i väldigt många fordon och jag tvekar på att det var vad Volvo hade tänkt sig orginal till 903 och c30X så bevisligen så gick det att byta
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#9 » 08:45:59, 30-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viskositeten har inget att göra med vad oljan har för sotlösande egenskaper. Den senare saken syns på API-klassningen, inte på SAE-beteckningen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Murre o2

#10 » 15:46:50, 01-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Moderna oljor har tillsats paket för olika egenskaper, som att hålla sot och föroreningar flytande i oljan så de inte täpper till kanaler i motorn. Tillsatser är dyra så olika oljor kan ha olika tillsatser i olika mängd. Blanda olika oljor går bra men helst skall man undvika det, för den bästa oljan kan/blir försämrad då.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

torbjorn_forsman

#11 » 22:30:15, 01-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förr i tiden (fram till 70-80-talet) kunde det bli katastrof om man blandade oljor med inkompatibla tillsatser, det lär ha funnits fall där en blandning av två olika motoroljor blev geléartad så oljepumpen inte kunde pumpa fram den. Men blandar man olika någorlunda moderna oljor är det knappast någon risk, det värsta som kan hända är att blandningen inte blir bättre än den sämsta av de oljor man blandar.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


Materialexperten Sverige AB