Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Förgasinställning B&S 8.5 HP

9 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

kanada (trådstartaren)

#1 » 20:55:37, 14-11-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga som gäller förgasarinställning på en Briggs & Stratton 8.5 HP I/C 196707 0150 från 1996. Helt genomgången och servad och går perfekt men märker att den svarar lite diffust när jag justerar på blandningsskruven.

Kan skruva över ett varv mellan lägena där jag får en reaktion på sämre gång. Helt annorlunda än de båda andra motorerna som svarar inom ett mycket snävare område på blandningsskruven. Förgasaren genomgången och rengjord och kan inte se någon skada på skruvens (nålventilens) spets eller säte. Något annat som kan orsaka det här stora området ?

Är lite seg vid kallstart med choke men när detta är justerat ok märks att blandningen är för fet vid högvarv. Justerar jag ner till ok blandning vid högvarv blir den svåstartad igen.

Kanske dags för byte eller renovering av förgasaren ? Eller något annat som kan orsaka det här ?
kanada
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:37, 01-09-2010
Ort/område: Blekinge
Maskin: Volvo BM 430



kanada (trådstartaren)

#2 » 21:05:57, 14-11-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde nämna att när jag provat mellanläge mellan ytterlägena så blir det ingen bra inställning som passar tomgång eller högvarv, men svarar ok vid gaspådrag från tomgång.

Allt kollat med varvtalsmätare och ordentligt varmkörd motor.
kanada
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:37, 01-09-2010
Ort/område: Blekinge
Maskin: Volvo BM 430

Ivar Risslén

#3 » 22:03:31, 14-11-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle kolla höjden på flottören att den inte stänger för tidigt så att det blir för låg bränslenivå i förgasaren.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort/område: Malgomaj
Sverige
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

kanada (trådstartaren)

#4 » 22:36:53, 14-11-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset, men kontrollerade detta när jag rengjorde förgasaren. Kan inte heller märka något glapp eller läckage vid spjällaxeln. Förgasaren rengjord med bromsrengöring och nålrengöringsborstarna avsedda för munstycken.

Allt rent och snyggt, och har "färsk" bensin. Kan det helt enkelt bero på sliten förgasare, typ slitna munstycken? Den har ju många år på nacken. Har inte varit med om det här fenomenet någon gång på alla motorer jag haft. Något jag missar här?
kanada
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:37, 01-09-2010
Ort/område: Blekinge
Maskin: Volvo BM 430

torbjorn_forsman

#5 » 11:28:18, 15-11-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diffusa förgasarproblem kan bero på otät insugningsventil, så det blåser en luftstöt bakvägen genom förgasaren för varje kompressions- och förbränningstakt. Eller på fel ventilspel, kärvande ventilstyrning, felkuggad kamaxel eller liknande. Är det riktigt illa, så kan man ibland märka det på att det stänker ut bränsle ur förgasarens luftintag då motorn går (man måste köra utan luftfilter för att märka detta).

På de flottörförgasare som B&S och Tecumseh brukar använda, kan det också bli märkliga problem om packningen mellan flottörhus och förgasarhus är otät, eller om någon av de plåtbrickor (typ frostpluggar i miniatyr) som sitter på undersidan av förgasarhuset, alltså ovanför flottören, är lös eller otät. Ett säkert tecken på otät flottörhuspackning är att bränsleblandningen ändras kraftigt beroende på om motorn går med eller utan luftfilter.

Man bör vara skeptisk till "bromsrengöring", man vet aldrig i förväg vad som finns i de sprayburkarna. För länge sedan (80-talet) var det klorerade kolväten som t ex tri, sedan förbjöds de av goda skäl och det var många år då bromsrengöring var något som visserligen var flytande och luktade starkt men absolut inte kunde lösa upp någon smuts, men numera verkar det oftast till största delen vara isopropanol.

Ska man göra ren en förgasare, bör man se efter vad det är för slags avlagringar som ska lösas upp innan man väljer lösningsmedel. Om det är hartsavlagringar från åldrad och intorkad bensin, grönfärg från alkylatbensin av skumma märken mm, så fungerar det oftast bra att tvätta i vanlig mackbensin spetsad med 20-30 % thinner (billigaste cellulosaförtunning från t ex Biltema). Är det däremot frågan om metallsalter (rost, ärg mm) som har uppstått pga fukt, så bryr sig de inte alls om organiska lösningsmedel, då får man ta till något surt istället. T ex fosforsyra (köps enklast i form av Hessa Kalkbort) eller citronsyra (toarengöring) blandat i hetvatten.
Ultraljudstvätt bör användas, det är nästan enda chansen att få rent i kanaler som inte går att lysa genom eller rensa hela vägen. Tänk på brandfaran då organiska lösningsmedel används i ultraljudstvätt.
Munstycken bör man avsyna i mikroskop efter rengöring, även om det lyser igenom munstycket i fråga så kan det sitta kvar smuts som blockerar halva tvärsnittet. Eller, om det är ett munstycke av typ lång hals med en förträngning mitt på eller i ena änden, kan det sitta skräp kvar på ena eller andra sidan i halsen, som bara väntar på att få en chans att lossna och täppa igen förträngningen
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort/område: Västernorrland
Sverige
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kanada (trådstartaren)

#6 » 21:04:57, 15-11-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för riktigt bra info, det här är allmänt bra kunskap för oss alla på forumet. Kollade en del av det här i eftermiddags. Tog av luftfilter burken helt men märker inget fel där, bytte även flottörhuspackningen för säkerhets skull. Brukar använda bromsrengöring till förgasare och det har fungerat bra men beror förstås på föroreningen.

Ska prova med en ny rengöring så som du skriver, kanske fungerar bättre om det nu är något skräp kvar som orsakar det här.

Skumt fenomen med det stora området mellan ytterlägena. Är det här något som annars kan tyda på en sliten förgasare, typ munstycken. Spjällaxel och tätningar är ok, provade med startgas där.
kanada
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:37, 01-09-2010
Ort/område: Blekinge
Maskin: Volvo BM 430

kanada (trådstartaren)

#7 » 00:37:46, 22-11-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är förgasaren som är problemet och tacksamt nog inget annat. Jag plockade bort och rengjorde förgasaren en gång till, blev en riktig okulärbesiktning. Lät en kompis köra den i ultraljudstvätten de har på jobbet.

Tyvärr blev det ingen förbättring och lätt irriterad fick åkklipparen låna ut förgasaren. Justerade in den på varmkörd motor och fungerade perfekt. Ingen tvekan om att förgasaren är problemet.

Frågan är om det är lönt att chansa på en renovering och vilka renoveringssatser det finns som fungerar. Eller är det bättre att satsa på en ny eller bättre begagnad. Förgasaren är en Walbro 5-4993.
kanada
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:37, 01-09-2010
Ort/område: Blekinge
Maskin: Volvo BM 430

marve

#8 » 01:10:12, 22-11-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen stor affär att köpa en ny förgasare på ebay.
Har man gott om tid kan man testa, har provat en billig till en motorsåg som har funkat bra.
Köper man en som man betalar frakt på har man bättre koll var den befinner sig under resan även om fraktkostnaden är bara 14 kr.
https://www.ebay.com/itm/284468177545?_ ... R5Ch04_qZA

https://www.ebay.com/itm/315099289108?_ ... BMjqHTj-pk

Bild
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

kanada (trådstartaren)

#9 » 12:45:29, 22-11-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag har sett de förgasarna, hittade motsvarande min på Amazon och ebay. Är lite tveksam till kvalite och funktion med tanke på pris och tillverkare men kanske är ok. Jag gör som du och tar en chans på en sån här.
kanada
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:37, 01-09-2010
Ort/område: Blekinge
Maskin: Volvo BM 430


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


Materialexperten Sverige AB

ATL