Diffusa förgasarproblem kan bero på otät insugningsventil, så det blåser en luftstöt bakvägen genom förgasaren för varje kompressions- och förbränningstakt. Eller på fel
ventilspel, kärvande ventilstyrning, felkuggad
kamaxel eller liknande. Är det riktigt illa, så kan man ibland märka det på att det stänker ut
bränsle ur förgasarens luftintag då motorn går (man måste köra utan
luftfilter för att märka detta).
På de flottörförgasare som B&S och Tecumseh brukar använda, kan det också bli märkliga problem om packningen mellan flottörhus och förgasarhus är otät, eller om någon av de plåtbrickor (typ frostpluggar i miniatyr) som sitter på undersidan av förgasarhuset, alltså ovanför flottören, är lös eller otät. Ett säkert tecken på otät flottörhuspackning är att bränsleblandningen ändras kraftigt beroende på om motorn går med eller utan luftfilter.
Man bör vara skeptisk till "bromsrengöring", man vet aldrig i förväg vad som finns i de sprayburkarna. För länge sedan (80-talet) var det klorerade
kolväten som t ex tri, sedan förbjöds de av goda skäl och det var många år då bromsrengöring var något som visserligen var flytande och luktade starkt men absolut inte kunde lösa upp någon smuts, men numera verkar det oftast till största delen vara isopropanol.
Ska man göra ren en
förgasare, bör man se efter vad det är för slags avlagringar som ska lösas upp innan man väljer lösningsmedel. Om det är hartsavlagringar från åldrad och intorkad bensin, grönfärg från alkylatbensin av skumma märken mm, så fungerar det oftast bra att tvätta i vanlig mackbensin spetsad med 20-30 % thinner (billigaste cellulosaförtunning från t ex Biltema). Är det däremot frågan om metallsalter (rost, ärg mm) som har uppstått pga fukt, så bryr sig de inte alls om organiska lösningsmedel, då får man ta till något surt istället. T ex fosforsyra (köps enklast i form av Hessa Kalkbort) eller citronsyra (toarengöring) blandat i hetvatten.
Ultraljudstvätt bör användas, det är nästan enda chansen att få rent i kanaler som inte går att lysa genom eller rensa hela vägen. Tänk på brandfaran då organiska lösningsmedel används i ultraljudstvätt.
Munstycken bör man avsyna i mikroskop efter rengöring, även om det lyser igenom munstycket i fråga så kan det sitta kvar smuts som blockerar halva tvärsnittet. Eller, om det är ett
munstycke av typ lång hals med en förträngning mitt på eller i ena änden, kan det sitta skräp kvar på ena eller andra sidan i halsen, som bara väntar på att få en chans att lossna och täppa igen förträngningen