Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

15W40 olja i små motorer

73 inlägg • Sida 4 av 5
Snacka om Briggs&Stratton här

Göran Ekman (trådstartaren)

#46 » 08:42:45, 24-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo när jag tittar på Briggs tabellen från vänster till höger. Rak 30 temp 5grader och uppåt. Mineral 10w-30 minus 18 grader till plus 38 grader. Syntetisk 5w-30 klarar hela tabellen. Mineral 5W-30 många minus grader till plus 8 grader. Alla är sae30 men ska enl tabellen var väldig olika . Att det kan vara skillnad på rak olja samt syntet kan jag fatta men att det skulle vara så stor skillnad mellan mineral 5W-30 och mineral 10W-30 har jag svårt att fatta. Känner att där finns det en kunskaps lucka som inte är liten hos mig . En fundering till kan det vara som så att syntetoljor med låga W tal har lättare för att ge olje läckage olje kladd på utsidan av motorn. Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Ivar Risslén

#47 » 09:16:04, 24-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara så att syntetoljan har bättre krypförmåga än mineraloljan. Att det tjockare talet kan variera kan bero på den beräknade arbetstemperaturen hos motorn. Syntetoljan klar bättre att gå vid högre temperatur och behålla tjockleken än mineraloljan. Det är mina egna reflexioner utan att jag har något vetenskapligt stöd.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Michael Meier

#48 » 10:58:23, 24-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi behöver förmodlig börja tidigt, :idee3:

Alla som läser måste rätta felaktigheter :mrgreen: annars är vi ute i periferin å snurrar.

Från svenska Wiki... kinematisk viskositet:

Den kinematiska viskositeten anger hur snabbt en vätska sprider sig i förhållande till sin massa om den hälls ut på en plan yta.
Den kinematiska viskositeten ν definieras som[1]
\nu = \frac {\mu} {\rho}.
där μ är den dynamiska viskositeten och ρ är vätskans densitet i kg/m3.
Kinematisk viskositet anges vanligen i enheten mm²/s även kallat centiStoke, förkortat cSt efter den engelske fysikern George Stokes. Vatten har en viskositet av 1 cSt vid 20,2 °C.
1 cSt = 10−6 m²/s = 1mm²/s


Wikitabellen anger att siffrorna blir vid vätskans temperatur av 20gr C, så vi struntar i den,
eftersom viskositeten på olja (ex 10W - 30)anges vid omgivningstemperatur på 40gr C.

Nu får ni haka på, (måste ut å jobba)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

roland 1970

#49 » 20:54:07, 26-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har någon sett syntetisk 5w-30?? det finns gott om diverse 5w-40 däremot!
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

dc_lindberg

#50 » 07:50:47, 27-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

LeifAndersson

#51 » 08:39:37, 27-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

5w/30 är lika ovanlig som en rak SAE 50, men båda finns om man söker hos specialiserade oljeleverantörer av udda oljor. Rent allmänt vore det bättre att diskutera oljor som gemene man också kan få tag i till sin B&S som används till vardags. Närmast fiktiva oljor är inte så intressanta i den vardagliga verkligheten.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dc_lindberg

#52 » 09:38:49, 27-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med dig LeifAndersson.
Iof så är Omega lätt tillgängligt, men gör djupa hål i ekonomin.

Min personliga rekommendation är Stigas 10W/30. Den verkar vara helt ok, det lilla jag använt den oljan.
B&S SAE30 tycker jag också bra om.
...att det sedan hamnar lite av varje av vad jag har hemma just då i motorerna är liksom en annan historie...

Hur skulle biltemas helsyntet funka vintertid (under -20'C) ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

magloman

#53 » 10:12:09, 27-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan denna vara nåt då?

http://webshop.agrol.se/UserFiles/file/Gräsklipparolja.pdf
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

per-åke

#54 » 10:18:19, 27-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

5w30 syntet ingår i briggs vanliga oljesortiment, så svårt att få tag i är det inte, men det är klart, dyrt blir det om man ska ha mycket.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Göran Ekman (trådstartaren)

#55 » 13:45:45, 27-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om jag delar uppfattningen att en syntetisk 5W-30 är ovanlig olja ,handlar mina oljor från Preem i deras sortiment finns det 4 st 5w-30 oljor . Orsaken till att 5W-30 ramlade in i den här tråden. Är att B&S rekommenderade en sådan olja . Jag sökte en olja som skulle funka på B&S och Honda kopiorna istället den 15w- 40 som jag använder i traktorerna vilket vi har kommit fram till att det inte var bra för små motorerna. Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dimorep

#56 » 18:17:02, 27-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iofs inte så jättemycket gemensamt mellan en dieselmotor (typ traktormotor som nämdes i tråden) och en liten stänksmord bensinare..
Så det finns säkert mera lämpad olja till småmaskinerna än vad dieselmotoroljan är (även om den säkert är så pass bra att den mer än väl duger till det också). En bra start kan vara att välja en motorolja som ivf är anpassad för bensinmotorer (om den inte är märkt för både och). En vanlig "std.olja" rek. till bensinbilar från -80 talet och framåt borde fungera bra och går dessutom att hitta överallt, till en vettig peng.

Måste skilja på vad som en oljetillv. har i sitt "katalogsortiment" och vad som finns ute i handelen, då många av deras produkter är rena spec.varor och mycket sällan finns tillg. för allmänheten över disk.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Göran Ekman (trådstartaren)

#57 » 22:35:22, 27-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kikade i Biltemas katalog där finns det också 4 varianter på 5W-30 olja. Verkar vara olika specar för olika bil tillverkare hittade inte på B&S där. Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Michael Meier

#58 » 21:10:07, 28-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Artnr: 36-925;36-9255, Helsyntet Longlife, kräver bestämda förhållanden, om inte villkoren uppfylls gäller förfaller förlängd bytesintervall (Longlife).
67 till 73 cSt vid 40gr C ; 11,5 till 12,4 cSt vid 100gr C, och innehåller mindre än 1 % av zinkdialkylditiofosfat

Artnr: 36-927;36-9201, Helsyntet Longlife kräver bestämda förhållanden, om inte villkoren uppfylls gäller förfaller förlängd bytesintervall (Longlife).
Mellan 65 till 75 cSt vid 40gr C ; 11,7 till 12,4 cSt vid 100gr C, och innehåller mindre än 1% zinkdialkylditiofosfat .

zddp är antiskäradditivet, i mye förenklad form ska zink förhindra att två metallytor "skär" när oljefilmen är bruten, håller sei inte löst i olja (sedimenterande) olämpligt tillsammans med finfiltrerande oljefilter.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#59 » 21:35:08, 28-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran, Olja är krångligt, rubriksättningen är viskositeten som viktigaste måttstocken på kvalitet, förpackningens utseende lockar blicken och priset per liter ger en fingervisning om effektivitet.

Och du får inte veta det viktiga för din motor :sad: strax innan milleniumskiftet reviderades SAE J300 senast, där det togs hänsyn till att olja som långvarigt (tre dagar) var utsatt för ett större antal minusgrader (-5 tror jag) vart mera trögfluten än vad tillverkarna skrev på sina dunkar och flaskor.

Basoljor är olika, additiven kan vara katastrofala för din applikation, Biltema 5W 30 är inte samma sak som OKQ8 5W 30,
att en motorolja är blandbar med andra motoroljor betyder inte att din motor mår det minsta bra av att du blandar två oljor.
Teflon är inte samma Teflon om det kommer från olika håll, finstil från marknadsavdelningen kan vara lögnaktigt eftersom den spelar på liktydelser, och så vidare...
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

PerJohansson

#60 » 22:00:23, 28-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Teflon är inte samma Teflon om det kommer från olika håll...


Vill bara flika in att Teflon kommer bara från ett håll, då det är ett varumärke.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Teflon

Viskositetsklasserna är inte varumärken men två oljor med samma viskositet och samma klassning (API mfl.) bör vara likvärdiga, oavsett vem som tillverkat dom.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se