dc_lindberg skrev:OBS!
B&S äldre motorer skall ha rak SAE30 (vilket jag inte använder själv) eftersom den oljan låter skräp sedimentera; multigrade håller skäpet flytande å då fungerar oljan som "flytande smärgelduk".
Gällande Kina-rovorna har du två delar.
a) du MÅSTE byta motoroljan (första bytet) inom 10 timmars lätt körning med ny motor; gör du inte det så riskerar du att motorn skär. Det är en "egenskap" hos "skräpet" - förklaring till denna egenskap har jag inte.
b) för att smörja motorn väl får -inte- oljan vara för tjock varför xW/40 kan orska skador ff.a. innan oljan hunnit bli genomvarm.
..kör dem enbart med 98, V-Power eller akrylat. (Hondamotorer får bara köras på de tre alternativen - väljer man 95 så är motorgarantierna förverkade).
dc_lindberg skrev:PerJohansson skrev:Hur kan en lågkompad motor med ett bränslesystem ungefär lika sofistikerat som en fotbollshuligan kräva högoktanig soppa?
Har inget alls med oktanhalten att göra.
Det beror på all skit (kemi) som pytsas i 95-oktanen vilket leder till avlagringar (jmf "förkalkning") av bränslesystemet.
Bäst är dock att följa motortillverkarens rekommendationer som Dimorep och Leif Andersson betonat
roland 1970 skrev:Raka singelgrade oljor är mycket vanligt på diverse luftkylda motorer både nya och gamla, även inom viss racingsport körs mycket med singelgrade!
. Är din 30 olja också syntet ? Vad händer om du skulle köra din raider när det är minus grader med en 30 olja ? Göranroland 1970 skrev:Beträffande oljeval, så körde jag många, många år med en fin helsyntet 15-40 från Agrol i min nya raider med 12,5hk motor, absolut inga problem, förutom att den oljefuktade från topplocket?? (vilket blev ganska söligt efter hand)
Jag läste på lite om det och på någor forum stod det att detta var väldigt vanligt om man ej körde på rak 30-olja, så det provade jag, och nu sedan oljebytet till rak 30-olja har jag en ren och fin motor!
Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 4 gäster