Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

15W40 olja i små motorer

73 inlägg • Sida 2 av 5
Snacka om Briggs&Stratton här

PerJohansson

#16 » 10:44:57, 18-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara för att förtydliga, inte för att vara dryg: det heter alkylatbensin, inte akrylat.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55



jörgen.ottosson

#17 » 11:13:04, 18-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk bara på att oljetryck inte automatiskt är = bra smörjning. Smörjning av en motor handlar inte bara om tryck, det är ju faktiskt flödet som smörjer (och kyler, tvättar mm)

Kan inte låta bli att illustrera ett litet tanke experiment (i H_B stil. :grin: )

Bild
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

dc_lindberg

#18 » 11:16:02, 18-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

...oops... jag skyller på min optiker!
Han måste slipat glasen med ett släng av brytningsfel "selektiv syn"... :vissla:

Inte för att vara blond blåögd osv men akrylat är ju en plast ju (!)... så... föreligger viss nog viss härdsmälta i beräkningsanläggning under hatten.

Tack för påpekan :)


http://www.okq8.se/privat/pastationen/d ... ylatbensin

http://www.okq8.se/privat/pastationen/sokstation

...fast jag tankar nu mera V-Power å det säljs bara av 7-eleven fast det står Shell på butiken... :huh:
Tänkt passa på å ladda bensindukar i Västerås när jag åker förbi någon gång å se hur soppan är i pump; sist jag kollade på OK's hemsida fick man reda på alkylat kr/L... nu får man det tydligen inte...
http://www.okq8.se/privat/pastationen/drivmedel
http://www.okq8.se/privat/sokresultat?s ... &x=34&y=15
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dimorep

#19 » 11:34:42, 18-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Också några frågor på detta... :mrgreen:

dc_lindberg skrev:OBS!
B&S äldre motorer skall ha rak SAE30 (vilket jag inte använder själv) eftersom den oljan låter skräp sedimentera; multigrade håller skäpet flytande å då fungerar oljan som "flytande smärgelduk".

Hur kan det vara så, har du någon nera "källa" på det att ref. till? :klia:

Gällande Kina-rovorna har du två delar.
a) du MÅSTE byta motoroljan (första bytet) inom 10 timmars lätt körning med ny motor; gör du inte det så riskerar du att motorn skär. Det är en "egenskap" hos "skräpet" - förklaring till denna egenskap har jag inte.

Är det inte så att lågprismotorerna är levererade direkt från tillv.bandet och aldrig uppstartade (därmed inte "ursköljda")?
Jämfört med dyrare motorer som fylls upp med olja, provstartas och sen dräneras på vätskor igen innan lev (vet att det är därför många ind.motorer inte längre har någon förkortad första bytesintervall).

b) för att smörja motorn väl får -inte- oljan vara för tjock varför xW/40 kan orska skador ff.a. innan oljan hunnit bli genomvarm.

Är en multigrade olja (tex 10w-40) mera tjockflytande vid icke uppnådd driftstemperatur än en "rak 30 olja"? :klia:

Borde igentligen inte skilja så jättemycket mellan lämplig oljetyp till en org. Briggs-motor eller en "Kines" om det är en kopia av den...
Min (personliga) åsikt ang "rak olja och Briggs" är att det bara är något som sitter kvar hos de konservativa Amerikanarna, TYP "-det har fungerat tidigare och varför ska vi då titta efter något annat, -jävla nytänkande, det kan andra världsdelar hålla på med.." :snow: :ohnej:

..kör dem enbart med 98, V-Power eller akrylat. (Hondamotorer får bara köras på de tre alternativen - väljer man 95 så är motorgarantierna förverkade).

Sist när jag kollade (både gällande till B&S och Honda) så var deras rek bara "minst 91 oktan" och max 10 % inblandning av metanol eller 5 % av etanol (eller om det var tvärt om..).
Själv föredrar jag alkrylatbensin, då den är betydligt mera lagringsduglig, ger mindre avlagringar i förgasare / tank och luktar inte så illa när den förångas och/eller körs med.

dc_lindberg skrev:
PerJohansson skrev:Hur kan en lågkompad motor med ett bränslesystem ungefär lika sofistikerat som en fotbollshuligan kräva högoktanig soppa?


Har inget alls med oktanhalten att göra.
Det beror på all skit (kemi) som pytsas i 95-oktanen vilket leder till avlagringar (jmf "förkalkning") av bränslesystemet.

Varför skulle 95-oktan vara ett sämre bränsle (sett till kvaliten) än 98:a? Och rimligen så bör "kemet" (som du påståt tillsätts i 95:an) vara dyrare än själva bränslet och skulle därmed göra det dyrare än 98:a.. :???:
Har ingen direkt kunskap av handelsbensin (tankar det bara på bilen) så länka gärna till någon seriös sida där det förklars hur det verkligen är / ligger till.

Dock är jag helt säker på att det inte borde vara "små skitmotorer" som först varnar / protesterar mot användandet av 95-oktanigt bränsle, när billtilv. med betydligt mera känsliga motorer (och kringutr.) påstår att det går bra.

Bäst är dock att följa motortillverkarens rekommendationer som Dimorep och Leif Andersson betonat :)

Iofs så gillar jag att tänka själv och inte bara "köpa" det andra säger / påstår rakt av, om jag finner det minsta orimligt.. :mrgreen:
Handlar absolut inte om att "kunna något bättre än andra" utan mera att komma fram till VARFÖR det är så. I kombination med att mänskligheten blir "fördummad" om vi bara får allt serverat och inte behöver bry sig något mera om det. Skulle det sen visa sig att det som serverats av någon anl. inte skulle fungera, så är där snart ingen kvar som kan arbeta fram en lösning.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

dc_lindberg

#20 » 11:38:54, 18-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Jörgen.

Klockren beskrivning av trycksmörjning :)

Vill man komplicera din bild så kan man nämna att det ofta finns tryckregulatorer i den krets du visar, å när de öppnar/stänger vid fel tryck får man huvudbry tills man kommer på't.
Kan det förhålla sig så att B&S 16hk'ns tryckregulator behöver kontrolleras?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dimorep

#21 » 11:41:53, 18-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jörgen, ytterst bra illustration, som exakt visar typen av smörjsystem i en motor! :thummar:
Att systemtrycket INTE byggs upp mot någon "stängd port" (som vanligt i ett enkelt trycksatt system) utan istället mynnar ut i "öppna förbrukare", där det (bla.) krävs ett konstant flöde för att rätt tryck ska bibehållas.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

dc_lindberg

#22 » 12:03:31, 18-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Dimorep.

Dina frågor, kommentarer och spekulationer = som om jag själv skrivit dem.
Håller med dig till 100%

Referens på rak olja vs multigrade - saknas.
Kan endast konstatera att i tråg vars motor haft rak olja finns sedimentering som inte återfinns i tråg vars motor gått med multigrade. Detta -kan- vara -ren- tillfällighet. Påståendet om skillnaden kommer från div mekaniker och oljeförsäljare - jag bad dock inte om referenser (mitt misstag).
Vi får betrakta det som en teori.

Köper din fråga om att billighetsmotorer kanske inte är rengjorda innan leverans. Det skulle förklara fenomenet med behovet av det första oljebytet.
Det är så jag spekulerat också.

Njae... min erfarenhet (har glömt hur det ser ut på tabeller) är att rak olja tar längre tid innan den "flyter lätt", och att fördelen med multigrade är att den "tjocknar till" allt eftersom den hettas upp.
Det är väl det som är liksom vitsen med att ha multigrade? Lättflytade som kall och trögflytande som varm?

Jap. B&S anger att deras motorer går att köra på den gamla 91 (92) oktanen.

Ingen vill tala om hur dålig 95-oktanen är. De som vågar uttala sig är mekaniker som åker på att serva bilarnas bränslesystem. Känner inte till om det finns seriösa publikationer som visar på hur illa det är med 95-oktanen.
Enkelt test är att hälla upp en skvätt soppa i ett kärl å låta den dunsta å se vad som händer - har sett så mycket i tankar och förgasare på B&S att det finns ingen tvekan kvar hos mig. Talat med några bil-mekar, de bekräftar hur illa det är när bil körs på 95-oktan. Men jag kunde inte klura ut hur lång tid /antal mil som krävs för att problemen skall upptäckas eller leda till motorstopp.
Kör också helst på alkylat när jag använder snöslunga, belos, irus, osv småmaskiner - av samma skäl som du anger :)

I sak vill jag också ha svar på detta i enlighet med samma frågor som du ställer; varför och hur.
Vad är det som stoppats i 95 oktanen som orsakar beläggningarna som resulterar i förgasar/insprutningsskador?
Uppträder verkligen rak olja på det sättet att den låter de ske sedimentering ("gammalt oljefilter") eller är detta enbart myt?
Vad är de för faktiskt driftskillnad mellan rak och multigrade olja - (vill se hårddata/studier) ?
Vill veta och förstå => då kan jag bättra ta hand om mina "leksaker" :)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

millgard

#23 » 13:35:22, 18-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

De medel som binder smuts i oljan finns väl i alla moderna oljor. Det är ju bättre att oljan tar med sig skiten ån att den fastnar i smörjkanaler osv.

Det har nog inte så mycket med vilken viskositet det är utan om det är gammal eller ny olja...
millgard
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:09, 02-05-2013
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#24 » 16:02:46, 18-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inom hydraulolja/turbinolja är olja klart urskiljbara, av femtiotvå olika anledningar.

"modern" olja håller smutsen flytande, kan man inte generalisera i det området, framför allt inte när additiven förändras vid viss temperatur och efter viss tid, märks övertydligt när turbin/momentomvandlare/vxllåda/vätskekoppling går 24/7.

Dock handlar inte mitt inlägg om Multigrade motorolja :grin: :shake_hands: :back_to:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Göran Ekman (trådstartaren)

#25 » 17:23:02, 18-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

De små motorer som vi använder är väl i en del fall stänk smorda i vart fall sidventilade B&S. Hur det är med de små Honda samt kopiorna av dessa vet jag inte ? Kan man bygga stänk smorda toppventilare ? Den ena av mina B&S motorer 190cc toppventilare vekar ha tryck smörjning (oljefilter på den) . Vilken på verkan har tryck el stänksmörjning på olje valet ? Syntet el mineralolja ? Vilket är skälet till att använda en singelgrade olja. Någon i grannskapet skyllde på de raka 30 oljorna som huvudorsak till att små motorer dör. Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

roland 1970

#26 » 19:04:11, 18-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beträffande oljeval, så körde jag många, många år med en fin helsyntet 15-40 från Agrol i min nya raider med 12,5hk motor, absolut inga problem, förutom att den oljefuktade från topplocket?? (vilket blev ganska söligt efter hand)
Jag läste på lite om det och på någor forum stod det att detta var väldigt vanligt om man ej körde på rak 30-olja, så det provade jag, och nu sedan oljebytet till rak 30-olja har jag en ren och fin motor!
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

roland 1970

#27 » 19:06:31, 18-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Raka singelgrade oljor är mycket vanligt på diverse luftkylda motorer både nya och gamla, även inom viss racingsport körs mycket med singelgrade!
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

Göran Ekman (trådstartaren)

#28 » 19:58:33, 18-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

roland 1970 skrev:Raka singelgrade oljor är mycket vanligt på diverse luftkylda motorer både nya och gamla, även inom viss racingsport körs mycket med singelgrade!

Men varför är det så ? På min gamla mc Yamaha SR säger boken 20W40
roland 1970 skrev:Beträffande oljeval, så körde jag många, många år med en fin helsyntet 15-40 från Agrol i min nya raider med 12,5hk motor, absolut inga problem, förutom att den oljefuktade från topplocket?? (vilket blev ganska söligt efter hand)
Jag läste på lite om det och på någor forum stod det att detta var väldigt vanligt om man ej körde på rak 30-olja, så det provade jag, och nu sedan oljebytet till rak 30-olja har jag en ren och fin motor!
. Är din 30 olja också syntet ? Vad händer om du skulle köra din raider när det är minus grader med en 30 olja ? Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

VHK116.1

#29 » 21:10:25, 18-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använder 5W-50 syntet till Partnern åkgräsklipparen med 12.5 B&S motor och även till elverket från Jula.
Den motorteknologin som kanske har sitt ursprung från 60-talet behöver knappast några moderna oljor även om
jag tycker att det kan vara bra. Dessutom var är ju inte 95( E10) bra för dessa motorer men jag kör på
det ändå. Till mopeder och motorcyklar är det viktigt med rätt olja när det finns en koppling i oljebad.
Motorer lev. ibland utan olja men är säkert provkörda och då filtreras även motorn från partiklar.
När jag jobbade med motorcyklar på 70 talet lev. de alltid utan olja från fabrik. Castrol 20W-30 var då en favorit.
Lättast är ju att använda den olja eller bränsle som tillverkaren har bestämt.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

roland 1970

#30 » 21:32:40, 19-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att snabbt ha googlat på singelgrade, har jag läst att alla multigrade oljor innehåller viskositetsstabiliserande ämnen mm, men singelgrade har inga sådana tillsatser.
Under extrem belastning och värme bryts dessa tillsatser ned och oljans egenskaper försämras kraftigt.
Detta händer dock inte med singelgrade som behåller sina egenskaper även under extrema förhållanden!
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se