Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

15W40 olja i små motorer

73 inlägg • Sida 3 av 5
Snacka om Briggs&Stratton här

jörgen.ottosson

#31 » 21:53:37, 19-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte bara lägga till en liten kommentar angående att multigrad olja "tjocknar" vid högre temperatur.....det gör den inte. Utan tex en "5W-40" uppför sig som en rak "5" vid 0°C och som en 40 vid 100°C .....den har alltså en flackare kurva (den är dessutom tunnare än en "rak 5" är under 0°C och tjockare än en "rak 40" är, över 100°C) ....men ingen olja tjocknar vid högre temperatur, den blir bara tunnare långsammare. :grin:

Tilläg: ska kane säga att jag lånat diagrammet härifrån: http://www.kewengineering.co.uk/Auto_oi ... igrade.jpg
Bild
Originalets URL: http://www.kewengineering.co.uk/Auto_oils/images/graph_3_viscosity_multigrade.jpg
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



dimorep

#32 » 21:58:23, 19-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köper fullt ut att det finns anv. områden där en rak olja är bättre än en multigrade, ett ex är till extremt hårt belastade tävlingsmotorer. Då den typen av olja går att få optimal för just det den behöver klara / utsätts för där. Men lika mycket som den är optimal vid körning så är den usel vid andra förhållande. Räcker med kall motor / olja så blir det problem, inget ovanligt att sådana motorer och/eller oljan värms upp med extern värmare innan uppstart.

Dock är en Briggs-motor och dess anv.område så långt ifrån en "extrem-motor" man kan komma (närmsta gemensamma nämnare borde vara livslängden...) så utifrån det borde fortfarande inte en "rak-olja" vara det mest lämpade som året runt olja till de.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

AN

#33 » 15:40:55, 23-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Tänkte bara lägga till en liten kommentar angående att multigrad olja "tjocknar" vid högre temperatur.....det gör den inte. Utan tex en "5W-40" uppför sig som en rak "5" vid 0°C och som en 40 vid 100°C .....den har alltså en flackare kurva (den är dessutom tunnare än en "rak 5" är under 0°C och tjockare än en "rak 40" är, över 100°C) ....men ingen olja tjocknar vid högre temperatur, den blir bara tunnare långsammare. :grin:

Tilläg: ska kane säga att jag lånat diagrammet härifrån: http://www.kewengineering.co.uk/Auto_oi ... igrade.jpg
Bild
Originalets URL: http://www.kewengineering.co.uk/Auto_oils/images/graph_3_viscosity_multigrade.jpg



Varför är det ett W i diagrammet på den raka 5 oljan? Trodde det bara användes på multigrade oljor, för att markera att den beter sej som en 5a när det är kallt. Kanske står lite om detta i länken, men jag gjorde det enkelt för mej och frågade i tråden.

Mvh AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#34 » 16:05:51, 23-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

...för att W5 är en SAE viskositets klass. ( raka 0W-25W, och 20-60 "sommar" klasser) W-klasserna och de utan har samma viskositet vid 100°C men det som skiljer är egenskaperna vid kallgrader. (om jag nu inte kommer i håg fel.... :snow: )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

113bom1

#35 » 17:03:17, 23-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

vet ej när multigrade oljor började komma. Men långt före -90 talet i alla fall, och tycker fortfarande briggs att man ska ha en rak single olja sae 30 så kan det ju knappast vara fel att följa det. Har aldrig haft problem med dom motorerna. däremot så är det bra mycket värre att köra med för mycket olja i dom då stänksmörjningen upphör att fungera korrekt då olje nivån ökar för mycket.
Hur illa det än är, så kan det alltid bli värre
113bom1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:58, 28-10-2012
Ort: gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Crescent herrcykel

AN

#36 » 17:23:59, 23-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:...för att W5 är en SAE viskositets klass. ( raka 0W-25W, och 20-60 "sommar" klasser) W-klasserna och de utan har samma viskositet vid 100°C men det som skiljer är egenskaperna vid kallgrader. (om jag nu inte kommer i håg fel.... :snow: )


Ok tack.
Hade för mej att man mätte viskositet vid 40 grader, och att det var viskositetsindexet som bestämde lutningen på kurvan.
Att tex två st 46 oljor, hade viskositeten 46 vid 40 grader, men den med högst viskositetsindex hade flackare kurva.
Mvh
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

per-åke

#37 » 19:44:13, 23-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olja i briggsmotorer har alltid varit en stor fråga, och det funkar säkert med vilken olja som helst, men inte i alla lägen.
Lägger in en rek, tabell från briggs om någon är intresserad?

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Jac

#38 » 20:38:14, 23-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Också några frågor på detta... :mrgreen:

dc_lindberg skrev:OBS!
B&S äldre motorer skall ha rak SAE30 (vilket jag inte använder själv) eftersom den oljan låter skräp sedimentera; multigrade håller skäpet flytande å då fungerar oljan som "flytande smärgelduk".

Hur kan det vara så, har du någon nera "källa" på det att ref. till? :klia:


Jag menar jag såg i manualen till en JD trädgårdstraktor med Kohler motor en gång, att man skulle använda "none detergent oil". Googlade lite på "none detergent oil filter" och tanken verkar vara att motorer utan filter ska ha none detergent oil. Ska funka typ som dc_linberg beskriver.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

dc_lindberg

#39 » 21:11:36, 23-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för referens till det som påståtts mig :)

Om jag nu uppfattat hyfsat så är våra samlade svar till TS:
- Rätt olja (enligt tillverkaren av motorn) ger sannolikt minst med problem.
- Fel olja och motorn riskerar att skära.

Petighet vid både tryck- och stänksmörjning; fel viskositet och fel oljenivå riskerar att orsaka motorskador.

Fick jag ihop't hyfsat ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Maleen

#40 » 21:33:11, 23-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en gammal åkklippare med en B&S 12.5 I/C-motor som vi de första åren körde på Statoils 10-40 mineralolja, men vid långa pass med
"tuff" körning ville motorn antagligen värmenypa lite lätt. Skulle man starta omedelbart med rejält varm motor så orkade knappt starten dra runt. Dessa symptom har aldrig visat sig vad jag vet efter att jag började tippa i rak 30 istället.
Maleen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:47, 29-11-2009
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 650-76 Trima 1610p

per-åke

#41 » 21:37:08, 23-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om inte annat så är det rätt intelligent att använda av motortillverkaren avsedd olja i motorn. I alla fall under garantitiden :thumme:
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Michael Meier

#42 » 22:20:15, 23-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:....Fick jag ihop't hyfsat ?


:smile: :thumme:

Och jag tror vi måste ta om (upprepa fast på ett annat vis) skillnaden mellan singlegrade och multigrade olja.

För oljans del, vilken är maximala driftstiden i dessa motorer innan multigrade oljan förändras jämfört med spec, hur ofta byts denna olja i verkligheten?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dc_lindberg

#43 » 22:41:53, 23-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

...byta olja?
sker väl aldrig i gräsklippare?
"filled for Life" som det står om växellådor på personbilar.
:vissla:

Det tycks i alla fall vara -så- illa med merparten av de 100-talet maskiner som passerat revy hos mig. Å i -det- perspektivet verkar det nog som om en gammal B&S inte är så petig med vad som smörjer, bara det smörjer... eller... :klia:
Briggs&Stratton, 3.5hk, motorras, vevstake, motorsallad
Ägaren till den använde spillolja som motorolja... hm... :ohnej:

Så... TS, man bör kanske inte avvika allt för mycket från motortillverkarens rekommendationer?... :big_eyes:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Göran Ekman (trådstartaren)

#44 » 23:22:19, 23-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

per-åke skrev:Olja i briggsmotorer har alltid varit en stor fråga, och det funkar säkert med vilken olja som helst, men inte i alla lägen.
Lägger in en rek, tabell från briggs om någon är intresserad?

Bild

Syntetisk 5W-30 verkar vara den av B&S bästa rekomenderade alternativet för dessa motorer . Men att det skulle vara sådan stor skillnad på mineral och syntet olja med samma viskositet. Undrar om det kan vara lämpligt med en syntetisk 5W-30 till Honda kopiorna. Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Michael Meier

#45 » 07:32:18, 24-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:....att det skulle vara sådan stor skillnad på mineral och syntet olja med samma viskositet....


Intressant fråga :smile: vilken viskositet ska vi bena ur? som exempel..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se