Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

15W40 olja i små motorer

73 inlägg • Sida 5 av 5
Snacka om Briggs&Stratton här

Hansborg

#61 » 22:02:16, 28-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja se åtminstone fick den här tråden mej att köpa orginal Huskvarna "rak" 30 till min nya klippare! ;)
Bara sommarkörning..... :thumme:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500



Michael Meier

#62 » 22:16:58, 28-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: Oh, jag som trodde på enkelhet.

Jag sökte att förenkla rappakalja, Såklart DuPont har patent på ursprunget och namnet teflon

all PTFE inom additiv till olja kommer inte från DuPont, och sammansättningen är inte densamma eftersom den är patenterad.

PerJohansson skrev:....Viskositetsklasserna är inte varumärken men två oljor med samma viskositet och samma klassning (API mfl.) bör vara likvärdiga, oavsett vem som tillverkat dom.


Bör?

Tyvvär är det inte så enkelt, det är för många faktorer som spelar slutkonsumenten ett spratt.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Göran Ekman (trådstartaren)

#63 » 20:23:53, 29-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyssnade med importören av de små Honda kopiorna. 10W-30 mineral till dessa motorer jätte enkelt . Varför startade jag denna tråd ? Den olje leverantören vi använder tyckte att det var lämpligt att använda en 10W-40 delsyntet . Känner mig inte jätte klok , ska skaffa en dunk 10W-30 i morgon. Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

PerJohansson

#64 » 20:33:34, 29-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså jag vet inte om vi pratar samma språk här, men säg att vi har de hypotetiska oljorna olja 1 och olja 2. Bägge med samma viskositet och kvalitetsklassning. Det som skulle kunna vara skillnad på dom är om den ena uppfyller kvalitetsklassningen och den andra överträffar den.

Vilken konsekvens skulle detta kunna ha i praktiken?
Och vilka är dessa faktorer som skulle kunna inverka på sanningen i mitt påstående?

1 person gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

jörgen.ottosson

#65 » 20:52:04, 29-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Alltså jag vet inte om vi pratar samma språk här, men säg att vi har de hypotetiska oljorna olja 1 och olja 2. Bägge med samma viskositet och kvalitetsklassning. Det som skulle kunna vara skillnad på dom är om den ena uppfyller kvalitetsklassningen och den andra överträffar den.

Vilken konsekvens skulle detta kunna ha i praktiken?
Och vilka är dessa faktorer som skulle kunna inverka på sanningen i mitt påstående?



Jättebra fråga! :thummar: och svar...

...det som kan tilläggas är hur man uppfyller klassningen (vid "provet") ....på lång eller kort sikt? Beroende på hur man löst problemet så bryts oljan ned på olika sätt.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

PerJohansson

#66 » 21:03:42, 29-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är där det kanske kan spela in med "kvalitetsolja" eller inte antar jag. En billig olja kan ha exakt samma egenskaper som en dyr, (och bör ha det om de uppfyller samma spec.) men kanske inte lika länge.
Ytterligare ett antagande jag gör är att det i kvalitetsspecen borde finnas nämnt krav på hållbarhet vid driftsförhållanden. Någon kanske har koll på om det är så?

Jag skulle utan att tveka blanda oljor hejvilt i mina motorer om de uppfyller minimikravet från tillverkaren och passar in i temperaturen motorn ska användas i.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

johan.eriksson

#67 » 21:14:20, 29-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak är iallafall säker, att ju mer man lär sig om oljor desto mer förstår man hur lite man kan om det.
Har suttit många timmar och lyssnat på oljesäljare och oljeförståsigpåare, det är en jäkla djungel av oljor. Enklast är att gå på tillverkarens normer, VW, MB, Volvo, Ford, Mfl tillverkare har sin olika klasser och oftast så är de utskrivna på oljeförpackningarna. Personligen så använder jag det som uppfyller eller överträffar fordonstilvverkarens normer, av välkända tillverkare och blandar inte olika oljor. Men det står ju var och en fritt att göra som dom vill med sina grejor. Men tänk på att vid garantireparationer så är det inte ovanligt att det skickas iväg oljeprover för analys.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

dc_lindberg

#68 » 12:11:14, 13-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här klippet vände upp o ned på en del begrepp... även om jag känner till att en person fyllde sin motor eller var det växellåda med smör (om jag minns rätt) o körde genom hela Frankrike till norra tyskland (WWII? eller 50-talet), så väntade jag mig inte alls detta resultat!


Kan man använda det istället för motorrengörare ss Seafoam, vatten, o.dyl.?
Vore onekligen mycket intressant om han gör en sådan test också :thumme:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

InläggDetta inlägg har raderats av BM 4 ever den 12:46:24, 13-10-2019.

1 person gillar det här inlägget.

SK Racing

#70 » 00:33:06, 07-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:En sak är iallafall säker, att ju mer man lär sig om oljor desto mer förstår man hur lite man kan om det.
Har suttit många timmar och lyssnat på oljesäljare och oljeförståsigpåare, det är en jäkla djungel av oljor. Enklast är att gå på tillverkarens normer, VW, MB, Volvo, Ford, Mfl tillverkare har sin olika klasser och oftast så är de utskrivna på oljeförpackningarna. Personligen så använder jag det som uppfyller eller överträffar fordonstilvverkarens normer, av välkända tillverkare och blandar inte olika oljor. Men det står ju var och en fritt att göra som dom vill med sina grejor. Men tänk på att vid garantireparationer så är det inte ovanligt att det skickas iväg oljeprover för analys.


Håller med till fullo, läran om tribologi eller vad dom då kallade det när jag gick på Lernia 04-06 gjorde ju en bara dum i huvudet, ju mer en läste, ju mindre förstår en :klia: :ohnej: :aaargh: , prata med oljesäljare i många fall är som o onanera med en osthyvel, det går men är mest smärtsamt...
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Janson1

#71 » 08:03:19, 07-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ganska urtröskat ämne men... Jag lagade småmaskiner en gång för 10-15 år sedan och på vintern var det inte ovanligt att vevstaken gick av på snöslungorna (4 takt, både B&S och vissa Kinamotorer) om det var rak olja i dom, den blev helt enkelt så tjock att vevstaken vreds av när den startades och fick gå på fullvarv, eller så fort den orkade från första sekund. Om man nu bara tittar på viskositeten så tar man ut oljan ur krackningstanken på olika höjd, högt upp tunn olja och längre ner tjockare olja. Antingen tar man ut SAE 30 olja direkt eller tar man ut SAE 5 olja högre upp och sen med bla. polymerer förändrar oljan så den motsvarar SAE 30 och får beteckningen 5W30. Den beter sig lite som en 5 olja när den är kall och mer som en 30 olja när den är varm vilket innebär inte fullt så tjockflytande kall och inte fullt så tunnflytande som varm, alltså mera viskositetsstabil än en rak olja.
Ju högre skillnad tex 5W50 är ännu viskositetsstabilare än 5W30. Men viskositeten säger inte så mycket om dess andra egenskaper såsom smörjegenskaper, vidhäftning, förmågan att bryta ner sura avgaser, hålla skiten flytande, rengörande mm.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#72 » 09:38:42, 07-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med sura avgaser är dock så gott som borta numera eftersom både bensin och diesel sedan 20-30 år tillbaka är praktiskt taget fria från svavel.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nixs

#73 » 15:18:30, 07-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Problemet med sura avgaser är dock så gott som borta numera eftersom både bensin och diesel sedan 20-30 år tillbaka är praktiskt taget fria från svavel.


Inte riktigt sant, det blir fortfarande rester efter förbränning som påverkar, TBN talet är viktigt att kontrollera när man gör en oljeanalys.

https://en.wikipedia.org/wiki/Total_base_number
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se