Min erfarenhet av nått hundratal 2-8hk B&S men bara en handfull kineser är att de håller.
Fast... det är gamla inkörd ("skrotade") maskiner, så jag har inte behövt vara -rädd- om dem...
OBS!
B&S äldre motorer skall ha rak SAE30 (vilket jag inte använder själv) eftersom den oljan låter skräp sedimentera; multigrade håller skäpet flytande å då fungerar oljan som "flytande
smärgelduk".
OM du väljer multigrade till äldre motorer; byt
olja ofta (var 10-20 drifttimme; eller när oljan börjar se smutsig ut)
Gällande Kina-rovorna har du två delar.
a) du MÅSTE byta motoroljan (första bytet) inom 10 timmars lätt körning med ny motor; gör du inte det så riskerar du att motorn skär. Det är en "egenskap" hos "skräpet" - förklaring till denna egenskap har jag inte.
b) för att smörja motorn väl får -inte- oljan vara för tjock varför xW/40 kan orska skador ff.a. innan oljan hunnit bli genomvarm.
Skulle du hälla rak olja i en kina-rova riskerar du att den skär.
Jag "kastar" mina slantar i sjön o köper Stigas 10W/30 till mina nya Kina-rovor så länge som det finns garanti på dem + kör dem enbart med 98, V-Power eller akrylat. (Hondamotorer får bara köras på de tre alternativen - väljer man 95 så är motorgarantierna förverkade).
Vid låga temperaturer skall helsyntetisk olja användas - se motortillverkarens rekommendationstabell för lämpliga oljor.
Bäst är dock att följa motortillverkarens rekommendationer som Dimorep och Leif Andersson betonat