Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

15W40 olja i små motorer

73 inlägg • Sida 1 av 5
Snacka om Briggs&Stratton här

Göran Ekman (trådstartaren)

#1 » 18:08:21, 16-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kan gå snett om man använder den 15W40 mineralolja som används i nyare traktorer (Texaco super ursa) istället för den 10W30 som rekommenderas i instruktionsböckerna till små motorerna motorerna är 6,5 hk kinesiska Honda kopior samt en B&S i gräsklipparn kinaprylarna sitter i en padda och en glättare. Maskinerna används bara sommar tid. Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



LeifAndersson

#2 » 18:25:55, 16-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

I B&S motorn är det inga problem, men i Kinesen skulle i vart fall jag fylla rekommenderad olja. Om något går åt skogen behöver du inte fundera på om det är oljevalets fel då i vart fall.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#3 » 18:41:32, 16-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorerna lär säkert inte gå sönder fortare bara för att du använder den (kvalites)oljan, istf någon 10w-30...

Har ingen egen erf. av "kinesmotorer" (förutom i mitt nya "silent-elverk" som hitintills körts med typ max en ½ tank) och till de av "känt märke" så brukar jag till kund fylla med 15w-40 (ändå det de som de själva har hemma till maskinerna och fyller med). Till de småmotorer som går som mina egna brukar jag fylla med "biloljan" = någon 10w-40 som finns i närheten.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

dc_lindberg

#4 » 21:06:39, 16-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet av nått hundratal 2-8hk B&S men bara en handfull kineser är att de håller.
Fast... det är gamla inkörd ("skrotade") maskiner, så jag har inte behövt vara -rädd- om dem... :vissla:

OBS!
B&S äldre motorer skall ha rak SAE30 (vilket jag inte använder själv) eftersom den oljan låter skräp sedimentera; multigrade håller skäpet flytande å då fungerar oljan som "flytande smärgelduk".
OM du väljer multigrade till äldre motorer; byt olja ofta (var 10-20 drifttimme; eller när oljan börjar se smutsig ut)

Gällande Kina-rovorna har du två delar.
a) du MÅSTE byta motoroljan (första bytet) inom 10 timmars lätt körning med ny motor; gör du inte det så riskerar du att motorn skär. Det är en "egenskap" hos "skräpet" - förklaring till denna egenskap har jag inte.
b) för att smörja motorn väl får -inte- oljan vara för tjock varför xW/40 kan orska skador ff.a. innan oljan hunnit bli genomvarm.
Skulle du hälla rak olja i en kina-rova riskerar du att den skär.
Jag "kastar" mina slantar i sjön o köper Stigas 10W/30 till mina nya Kina-rovor så länge som det finns garanti på dem + kör dem enbart med 98, V-Power eller akrylat. (Hondamotorer får bara köras på de tre alternativen - väljer man 95 så är motorgarantierna förverkade).
Vid låga temperaturer skall helsyntetisk olja användas - se motortillverkarens rekommendationstabell för lämpliga oljor.

Bäst är dock att följa motortillverkarens rekommendationer som Dimorep och Leif Andersson betonat :)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

PerJohansson

#5 » 21:44:01, 16-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur kan en lågkompad motor med ett bränslesystem ungefär lika sofistikerat som en fotbollshuligan kräva högoktanig soppa?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

stegmaster

#6 » 21:52:44, 16-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Gällande Kina-rovorna har du två delar.
a) du MÅSTE byta motoroljan (första bytet) inom 10 timmars lätt körning med ny motor; gör du inte det så riskerar du att motorn skär. Det är en "egenskap" hos "skräpet" - förklaring till denna egenskap har jag inte.

Som jag har fattat det, så bör man byta olja på kinesmotorer direkt, då "oljan" som finns i dessa motoren er mer at annse som konserveringsolja (för at hindra rost under transport/lagring).
Har själv en del kinamotorer i olika utförandet (dock ingen B&S kopia), och endast bra erfarheter av dom.
Ingen som rasat enn.
En annan sak er ju at prylen/fordonet som motoren sitter i ofta er av ursul kvalite.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

dc_lindberg

#7 » 12:35:43, 17-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Hur kan en lågkompad motor med ett bränslesystem ungefär lika sofistikerat som en fotbollshuligan kräva högoktanig soppa?


Har inget alls med oktanhalten att göra.
Det beror på all skit (kemi) som pytsas i 95-oktanen vilket leder till avlagringar (jmf "förkalkning") av bränslesystemet.

Fick se hur illa det är med 95-oktan på en Stiga Titan (splitter ny!), 8 timmars drift, läckt från förkasaren; vita sträck/avlagringar på tanken(!) - så ser det aldrig ut när det läckt 98, V-Power eller Akrylat. Det som fastnat på utsidan av tanken är en bråkdel jmf med hur det ser ut på insidan.
Så, glöm oktansnacket, det här handlar om mer eller mindre "skitig" soppa med mer eller mindre avlagringsproblem och därmed skador på ff.a. förgasare.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#8 » 12:41:52, 17-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

[/quote]
Som jag har fattat det, så bör man byta olja på kinesmotorer direkt, då "oljan" som finns i dessa motoren er mer at annse som konserveringsolja (för at hindra rost under transport/lagring).
Har själv en del kinamotorer i olika utförandet (dock ingen B&S kopia), och endast bra erfarheter av dom.
Ingen som rasat enn.
En annan sak er ju at prylen/fordonet som motoren sitter i ofta er av ursul kvalite.[/quote]


Njae... motorer levereras utan olja. Får inte levereras med olja. Så det är korrekt och bra motorolja som du som kund fyller motorn med innan du tar den i drift.
Det verkar snarare som (min gissning) att det finns slipdamm kvar inne i motorn, och att den initiala driften skapar metallspån => härav skulle fenomentet med det starka behovet att köra försiktigt i max 10 timmar och byta motoroljan (som ser riktigt fräsch ut). Saknar annan förklaring till fenomenet.
Jmf med gamla tiders inkörningsprocedurer för nya motorer - kanske kan det vara förklaringen? :???:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#9 » 13:11:16, 17-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förr så var det vanligt att man skulle byta olja efter en kort inkörningsperiod för att man skulle få bort rester efter skäroljor och andra föroreningar från tillverkningen och sedan efter en lite längre period för att sedan övergå till normala bytesintervaller.

En annan sak som jag reagerar mot är att folk gärna vill hälla i tjockare olja än vad som är rekommenderat från fabrik i tron att det skulle vara bättre. En sak som stämmer är att det oftast blir mindre oljeförbrukning med tjockare olja, ibland blir förbrukningen ända till noll. :sad:
Oljan har fler uppgifter än att bara smörja, den ska hjälpa till att kyla motorn invändigt. Blir genomströmningen av olja för låg så kyler den sämre än om den strömmar igenom kanalerna snabbare och då kommer den snabbare i kontakt med de yttre delarna av motorn och avkyls.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg

#10 » 14:08:20, 17-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Ivar. Du gav en tydlig och bra förklaring :)

Jo, erkänner mig skyldig till att vara en av dem som hellre häller i 20W/50 än 15W/40 i mina motorer (bilar och mc). Gjort detta då motoroljan får lägre temp, ventilspelen är tystare, motorn känns något "tätare". Var en av de första som testade Castrol 10W/50 och 5W/60 - å det var inga bra oljor i min moppe(!) 60 blev -för- tjock; man kände hur motorn fick jobba sig igenom ett motstånd. Oljetempen var ca 5'C lägre, men... det kostade ca 3% mer i minskad aktionsradie (ökad soppaförbrukning)...
Baserat valet (20W/50) på påståenden (ej sett studier!) om att tjockare olja bättre dämpar kontakt mellan metall (ventilspel) samt att den skall ge starkare oljefilm (glidlager). Fungerar ju inte riktigt så i verkligheten (när man ger sig tid att tänka efter...).
Får tala lite mer med nuvarande ägare av Smörjteknik om vilka oljor jag bör använda! http://www.smorjteknik.se

Har använt 15W/40 istället för SAE30 i mina klippare (hade 20L's dunkar hemma = billigast och mest tillgängligt). Fungerar kanske bra i ++20'C (?)... men stänksmörjningen blir helt klart lidande i lägre temp... Iof så står det i B&S manualen att man kan använda 15W/40 från ca -5'C till ca 40-45'C...

Finns skäl till varför motortillverkaren publicerar rekommendationer!
:shake_hands:
:bira:
:driver:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

stegmaster

#11 » 14:21:10, 17-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:
Njae... motorer levereras utan olja. Får inte levereras med olja.

Kommer nog an på vilka typ av motor man snakker om då, för jag har köpt diverse MC motorar direkt från Kina, och dom kommer med olja som liknar frityrolja, som jag tapper av direkt, och bytar til riktig olja, innan jag startar upp dom.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Ivar Risslén

#12 » 15:04:15, 17-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tidigare läst om dina experiment med olika oljor på ett annat forum.
Alla oljerekommendationer är nog en komprimiss. Det stämmer nog att en tjockare olja dämpar ljud och stötar bättre. Det hör man ofta sedan man har bytt olja i en motor, den blir tystare. Jag har prövat de Castrol oljor som du nämner i mina gamla boxrar ( ej traktor). Det jag inte har kollat var bränsleförbrukningen när jag hade 5W/60 oljan. Det betyder att oljan går tyngre att pumpa igenom motorn och då borde motorn bli varmare när den får arbeta mer. Jag brukar använda 10W/50 eller i nödfall 20W/50 olja i motorn. Med 10W/50 olja så är det inga startproblem när det är strax under nollan i temp. Med 10W40 olja så har jag märkt en ökad oljeförbrukning. Jag åkte bara under barmarks perioden (Mars/April till Oktober/November) så jag har inte provat just att starta maskinen när det är kallt ute.
En annan motor som jag skadade med förtjock olja var en gammal Triumph flinta. Jag använde SAE 50 olja och då fick avgaskammen för lite olja så den fick skärskador. Det har att göra med motor- och oljelednings konstruktionen att göra. Ventilmekanismen smörjs från en avgrening på returoljeledningen.

Det med förtjock olja började man med att fundera över redan på 70-talet när man pratade med ägare till Yamaha TX 750. Den modellen skar på löpande band. Det fanns de som gick utan att ha skurit nån enda gång och då hade ägarna fuskat och använt samma olja till cykeln som till bilmotorn, oftast någon 10W30 olja från någon mackkedja.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg

#13 » 15:38:43, 17-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Ivar. Klockrena kommentarer och synpunkter :)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Rr-77

#14 » 01:29:40, 18-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en b&s 16hp twin motor som jag gjorde mig till på och monterade oljetrycksmätare på. Hällde sedan i delsyntet 15W40 har bra oljetryck vid varm motor men skrämmande dåligt när den blir varm, jag tänker hälla i rak 30 olja

Skickat från min HTC One S med Tapatalk 4
Rr-77
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:34:17, 16-08-2013
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM845, Zetor6718, BMW1100GS, LR Discovery V8, TD70 Flistugg

dc_lindberg

#15 » 02:07:13, 18-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du se detta ?
http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopi ... yck#p86476

Det skiljer ordentligt på olja och olja gällande oljetrycket. Mycket ... snack av dem som inte kan/vet... om länken ovan är tillgänglig utan att logga in så ser du att jag monterade hydrauloljetryckmätare på mopeden. Den ljuger inte. Man får sig tankeställare...

Vad rekommenderar B&S för olja till din motor?
Vilka tryck anger B&S som tomgångstryck och arbetstryck?

www.smorjteknik.se har nu mera många intressanta alternativ - väl värt ett studiebesök på anläggningen i Gävle.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se