Sida 5 av 5

Re: 15W40 olja i små motorer

InläggPostat: 22:02:16, 28-08-2013
av Hansborg
Ja se åtminstone fick den här tråden mej att köpa orginal Huskvarna "rak" 30 till min nya klippare! ;)
Bara sommarkörning..... :thumme:

Re: 15W40 olja i små motorer

InläggPostat: 22:16:58, 28-08-2013
av Michael Meier
:grin: Oh, jag som trodde på enkelhet.

Jag sökte att förenkla rappakalja, Såklart DuPont har patent på ursprunget och namnet teflon

all PTFE inom additiv till olja kommer inte från DuPont, och sammansättningen är inte densamma eftersom den är patenterad.

PerJohansson skrev:....Viskositetsklasserna är inte varumärken men två oljor med samma viskositet och samma klassning (API mfl.) bör vara likvärdiga, oavsett vem som tillverkat dom.


Bör?

Tyvvär är det inte så enkelt, det är för många faktorer som spelar slutkonsumenten ett spratt.

Re: 15W40 olja i små motorer

InläggPostat: 20:23:53, 29-08-2013
av Göran Ekman
Lyssnade med importören av de små Honda kopiorna. 10W-30 mineral till dessa motorer jätte enkelt . Varför startade jag denna tråd ? Den olje leverantören vi använder tyckte att det var lämpligt att använda en 10W-40 delsyntet . Känner mig inte jätte klok , ska skaffa en dunk 10W-30 i morgon. Göran

Re: 15W40 olja i små motorer

InläggPostat: 20:33:34, 29-08-2013
av PerJohansson
Alltså jag vet inte om vi pratar samma språk här, men säg att vi har de hypotetiska oljorna olja 1 och olja 2. Bägge med samma viskositet och kvalitetsklassning. Det som skulle kunna vara skillnad på dom är om den ena uppfyller kvalitetsklassningen och den andra överträffar den.

Vilken konsekvens skulle detta kunna ha i praktiken?
Och vilka är dessa faktorer som skulle kunna inverka på sanningen i mitt påstående?

Re: 15W40 olja i små motorer

InläggPostat: 20:52:04, 29-08-2013
av jörgen.ottosson
PerJohansson skrev:Alltså jag vet inte om vi pratar samma språk här, men säg att vi har de hypotetiska oljorna olja 1 och olja 2. Bägge med samma viskositet och kvalitetsklassning. Det som skulle kunna vara skillnad på dom är om den ena uppfyller kvalitetsklassningen och den andra överträffar den.

Vilken konsekvens skulle detta kunna ha i praktiken?
Och vilka är dessa faktorer som skulle kunna inverka på sanningen i mitt påstående?



Jättebra fråga! :thummar: och svar...

...det som kan tilläggas är hur man uppfyller klassningen (vid "provet") ....på lång eller kort sikt? Beroende på hur man löst problemet så bryts oljan ned på olika sätt.

Re: 15W40 olja i små motorer

InläggPostat: 21:03:42, 29-08-2013
av PerJohansson
Det är där det kanske kan spela in med "kvalitetsolja" eller inte antar jag. En billig olja kan ha exakt samma egenskaper som en dyr, (och bör ha det om de uppfyller samma spec.) men kanske inte lika länge.
Ytterligare ett antagande jag gör är att det i kvalitetsspecen borde finnas nämnt krav på hållbarhet vid driftsförhållanden. Någon kanske har koll på om det är så?

Jag skulle utan att tveka blanda oljor hejvilt i mina motorer om de uppfyller minimikravet från tillverkaren och passar in i temperaturen motorn ska användas i.

Re: 15W40 olja i små motorer

InläggPostat: 21:14:20, 29-08-2013
av johan.eriksson
En sak är iallafall säker, att ju mer man lär sig om oljor desto mer förstår man hur lite man kan om det.
Har suttit många timmar och lyssnat på oljesäljare och oljeförståsigpåare, det är en jäkla djungel av oljor. Enklast är att gå på tillverkarens normer, VW, MB, Volvo, Ford, Mfl tillverkare har sin olika klasser och oftast så är de utskrivna på oljeförpackningarna. Personligen så använder jag det som uppfyller eller överträffar fordonstilvverkarens normer, av välkända tillverkare och blandar inte olika oljor. Men det står ju var och en fritt att göra som dom vill med sina grejor. Men tänk på att vid garantireparationer så är det inte ovanligt att det skickas iväg oljeprover för analys.

Re: 15W40 olja i små motorer

InläggPostat: 12:11:14, 13-10-2019
av dc_lindberg
Det här klippet vände upp o ned på en del begrepp... även om jag känner till att en person fyllde sin motor eller var det växellåda med smör (om jag minns rätt) o körde genom hela Frankrike till norra tyskland (WWII? eller 50-talet), så väntade jag mig inte alls detta resultat!


Kan man använda det istället för motorrengörare ss Seafoam, vatten, o.dyl.?
Vore onekligen mycket intressant om han gör en sådan test också :thumme:

[Raderat]

InläggPostat: 12:44:58, 13-10-2019
av BM 4 ever
InläggDetta inlägg har raderats av BM 4 ever den 12:46:24, 13-10-2019.

Re: 15W40 olja i små motorer

InläggPostat: 00:33:06, 07-01-2020
av SK Racing
johan.eriksson skrev:En sak är iallafall säker, att ju mer man lär sig om oljor desto mer förstår man hur lite man kan om det.
Har suttit många timmar och lyssnat på oljesäljare och oljeförståsigpåare, det är en jäkla djungel av oljor. Enklast är att gå på tillverkarens normer, VW, MB, Volvo, Ford, Mfl tillverkare har sin olika klasser och oftast så är de utskrivna på oljeförpackningarna. Personligen så använder jag det som uppfyller eller överträffar fordonstilvverkarens normer, av välkända tillverkare och blandar inte olika oljor. Men det står ju var och en fritt att göra som dom vill med sina grejor. Men tänk på att vid garantireparationer så är det inte ovanligt att det skickas iväg oljeprover för analys.


Håller med till fullo, läran om tribologi eller vad dom då kallade det när jag gick på Lernia 04-06 gjorde ju en bara dum i huvudet, ju mer en läste, ju mindre förstår en :klia: :ohnej: :aaargh: , prata med oljesäljare i många fall är som o onanera med en osthyvel, det går men är mest smärtsamt...

Re: 15W40 olja i små motorer

InläggPostat: 08:03:19, 07-01-2020
av Janson1
Ganska urtröskat ämne men... Jag lagade småmaskiner en gång för 10-15 år sedan och på vintern var det inte ovanligt att vevstaken gick av på snöslungorna (4 takt, både B&S och vissa Kinamotorer) om det var rak olja i dom, den blev helt enkelt så tjock att vevstaken vreds av när den startades och fick gå på fullvarv, eller så fort den orkade från första sekund. Om man nu bara tittar på viskositeten så tar man ut oljan ur krackningstanken på olika höjd, högt upp tunn olja och längre ner tjockare olja. Antingen tar man ut SAE 30 olja direkt eller tar man ut SAE 5 olja högre upp och sen med bla. polymerer förändrar oljan så den motsvarar SAE 30 och får beteckningen 5W30. Den beter sig lite som en 5 olja när den är kall och mer som en 30 olja när den är varm vilket innebär inte fullt så tjockflytande kall och inte fullt så tunnflytande som varm, alltså mera viskositetsstabil än en rak olja.
Ju högre skillnad tex 5W50 är ännu viskositetsstabilare än 5W30. Men viskositeten säger inte så mycket om dess andra egenskaper såsom smörjegenskaper, vidhäftning, förmågan att bryta ner sura avgaser, hålla skiten flytande, rengörande mm.

Re: 15W40 olja i små motorer

InläggPostat: 09:38:42, 07-01-2020
av torbjorn_forsman
Problemet med sura avgaser är dock så gott som borta numera eftersom både bensin och diesel sedan 20-30 år tillbaka är praktiskt taget fria från svavel.

Re: 15W40 olja i små motorer

InläggPostat: 15:18:30, 07-01-2020
av nixs
torbjorn_forsman skrev:Problemet med sura avgaser är dock så gott som borta numera eftersom både bensin och diesel sedan 20-30 år tillbaka är praktiskt taget fria från svavel.


Inte riktigt sant, det blir fortfarande rester efter förbränning som påverkar, TBN talet är viktigt att kontrollera när man gör en oljeanalys.

https://en.wikipedia.org/wiki/Total_base_number