Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Briggs and Stratton, B&S, 5hk, dubbla axlar, Norlett, Snowlett

15 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 22:08:19, 23-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

[Andra märken] Norlett, Snowlett 2500, snöslunga, enstegsslunga

Motor:
Modell - 130 292
Typ - 0359 02
Code - 79053107

Å då var motorn öppnad... å inte blev jag klokare för det...

Symptom:
- övervarvar kraftigt och går inte att reglera med varvtalsregulatorn.

Trodde felet satt helt i förgasare/tank - tji...
Funderade sedan på inställningen av varvtalsregulatorn - tji... eller?...

Lite bilder:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Eller är det möjligen som så att regulatorarmen -är- skadad?...

Bild

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



rospigg

#2 » 22:13:30, 23-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Har reulatoraxeln (den med "spaden" i änden) vridit sig enormt mycket?
Borde väl åtminstone peka nedåt, tycker jag?

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

per-åke

#3 » 06:28:21, 24-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det borde den göra då den ska ligga an mot centrum på regulatorn. Jag har tidigare beskrivit här på forumet hur men gör en regulatorjustering.
Motorn går på maxvarv på tomgången, Tacksam för hjälp
Kolla att inget fattas på regulatoraxeln, den brukar vara ändläges stopp på dessa.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

dc_lindberg (trådstartaren)

#4 » 17:22:02, 24-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för de goda råden :)

Tog med mig motorn till http://www.evp.nu - kändes bäst att låta ett proffs kolla läget åt mig.

Regulatorarmen -är- krökt.
Slungviktsmakapären satt -löst- .
F.ö. ua (utan anmärkning).

Jag valde att beställa ny regulatorarm o hoppas på att bussningen har klarat sig.
Ny packning till gaveln beställde jag också.
Vi var överens om att ny tätning till kamaxeln är en god idé, så det beställde jag också.

...inte undra på att motorn rusade... :ohnej: :insomnia: :lmao:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#5 » 11:59:17, 07-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Slowly, step by step"
(Se Abbot och Costello, The Niagara Falls sketch; http://www.youtube.com/watch?v=nr6VBg1SiYI )

Min "löntagarfond" kryper så sakterliga framåt :insomnia:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Kanske var en -god- idé att skaffa en ny regulator-arm ?...
Bild
Bild




Säg den glädje som varar...
När jag fick loss regulatorarmen visade det sig att fjädersprinten var trasig...

Bild


Visst kan man använda en spik, ståltråd, mm - men,... bara för saken skull så ska jag ha en ny fjäderlåssprint :ohnej: :screwy: :skratta3:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#6 » 21:06:26, 07-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där rackarns fjädersprinten har diameter 3/64" (1.2mm)...
Det ställer till'et en smula... hm!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#7 » 10:48:53, 10-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

I väntan på ny fjäderlåspinne från http://www.evp.nu så fick jag den brillianta idén att titta in till grannen tvärs över gatan, http://www.swebolt.se
å tror I inte de -har- 1.2mm's pinnar, dessutom i rostfritt :?: :!: :thumme:

Nu ska man ju inte prata i tillåfrånen när man jobbar... man kan bli distraherad... Glömde plåta...

Så, pga ouppmärksamhet orsakad av tillofrånatös så missade jag:
- bilden på att vevaxeln och kamaxeln är rätt monterade...
- att den nya regulatorarmen är rätt monterad...
- att tätytorna och axlarna är väl insmorda med fett, Omega 77
- att borrhålen är smorda med Omega 99
- att bultarna är smorda med Omega 77 och Omega 99
- att packningen har masserats mjuk å fin med Omega 77 => tätar mycket bättre, håller bättre och gör framtida demontage lättare.

Hm!... :aaargh:


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#8 » 08:34:42, 11-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

På sista bilden ovan ser man vad jag upptäckte den hårda vägen när jag skulle montera remskivorna/svänghjulen...

Den lilla, på kamaxeln, gled på perfekt. Ca 50'C (eller nått sånt). Direkt från U-ljudstvätten (i lacknaftabad... oren lacknafta - lite olja; duger som "rengöringsvätska").

Den stora tvärvägrade att gå på axeln... hm... inte F är det några 19.05mm... Kantarellaxeln är 19.32mm i nosen :!: :aaargh:

Fördelen med Honda-motorer är att vevaxeln inte är blötjärn ss på B&S... :eat:

Nåväl... det blir till att fila ned kantarellen - suck...

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#9 » 12:50:38, 12-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kryper framåt som i Niagara Falls sketchen med Abbot och Costello:


Bild
Bild
Bild

Se'n har jag "polerat" axlarna med borrmaskin och roterande stålborste, så graderna är borta och stålet blänker i solskenet :)

Nu ska en plåt tillverkas som ska vara under motorn för att underlätta oljebytena.
Så... det är långt mer jobb med "löntagarfonden" :lmao:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#10 » 19:20:46, 17-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då så - motorn hopplockad, monterad och provkörd:


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Plåten = lättare byta olja. Billigare än hydraulslang ss markvibratorerna från Bauhaus har.

Men säg den "lycka" som är fullständig... jag tappade en av låsskruvarna till remskivorna... den trillade ned mellan remskivorna, men vill inte komma fram... å ingen av de andra stopp-/låsskruvarna som jag har passar (fel gängor)...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#11 » 17:07:54, 18-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

...så här slutade det 2013-10-18... :uupps: :ohnej:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild




Min f.d. är dålig... När jag skulle montera ihop slunga så såg jag... :insomnia: :aaargh:

Bild

Så... min kompis fick tillbaka slungan "som byggsats" :sad:
Han har en bekant som kan svetsa, och har svetsen lätt tillgänglig - tyckte det är en bättre lösning än att jag skulle "katt-skalla" med min Biltema (brittisk som de sålde på den tiden) pinn-svets från 80-talet. Lär nog få åka över till'en å hjälp'an sätta samman "bygggsatsen" när chassiet är lagat :klia:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#12 » 08:55:49, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då så - då är Norletten provkörd.

Snön var kring nollan, kramsnö.
Hård skare ca 1dm ovan backen, och pudersnö där under - därav att slungan inte rör optimalt.

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stones

#13 » 10:47:02, 17-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, gammal tråd, men du råkar inte ha artikelnummer på axeltätningarna i gaveln. Den till vevaxeln och den till "extraaxeln"?
dc_lindberg skrev:Tack för de goda råden :)

Tog med mig motorn till http://www.evp.nu - kändes bäst att låta ett proffs kolla läget åt mig.

Regulatorarmen -är- krökt.
Slungviktsmakapären satt -löst- .
F.ö. ua (utan anmärkning).

Jag valde att beställa ny regulatorarm o hoppas på att bussningen har klarat sig.
Ny packning till gaveln beställde jag också.
Vi var överens om att ny tätning till kamaxeln är en god idé, så det beställde jag också.

...inte undra på att motorn rusade... :ohnej: :insomnia: :lmao:
Stones
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:49, 13-01-2015
Ort: Håbo
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM36 -56

torbjorn_forsman

#14 » 11:08:02, 17-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det rör sig om en B&S-motor så är enklaste sättet att få fram artikelnumren att ladda ner reservdelskatalog för aktuell motortyp från B&S website, allt sånt ligger helt fritt tillgängligt där. Du behöver bara typbeteckningarna som står instansade på motorn, vanligtvis på fläktkåpan eller (på vertikalaxlade motorer för gräsklippare) en plåt över ljuddämparen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stones

#15 » 18:35:13, 17-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, hittar vare sig 130292-0723-01 eller 130232-0560-02 på deras, eller någon annans, hemsida. Vet inte vilken av dem som är från dubbelaxlad, har ett gäng kåpor men det bör vara någon av dessa två. Gaveln och axeln är transplanterade på en friskare motor, kåpor och annat löst är plockat ur högen med B&S-delar.
Stones
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:49, 13-01-2015
Ort: Håbo
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM36 -56


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se