Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Löst ventilsäte på Briggs & Stratton

25 inlägg • Sida 2 av 2
Snacka om Briggs&Stratton här

MN (trådstartaren)

#16 » 11:11:20, 09-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gräset har ju växt bra i sommar så efter 3 v frånvaro hade nog en Krone BigM varit bättre men nu fick ju motorn visa vad den gick för... Efter att ha byggt bort de fåniga stödvalsarna fram mot smidigare hjul klipper maskinen bättre men efter en stund i 30 cm gräs small spännaren till drivkedjan av.

Bild

Bild

I vecka senare ser jag att remhjulen till knivarna saktar ned till stillastående. Tokskuren remspännare. Stiga ÅF: "det är ju semestertider så det kan ta tid innan du får grejorna..." Smart svar om man säljer en sommarprodukt. Svarvade 2 nya + bytte lager i i en annan remspännare.

Bild

MN
Senast redigerad av MN 10:11:02, 10-08-2010, redigerad totalt 1 gång.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa



tottest

#17 » 13:54:13, 09-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ett likadant fast inte lika snyggt klippaggregat som du.
Vad har det för modell beteckning?
//tomme
tottest
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:48, 04-04-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Stiga villa

thorflot

#18 » 09:07:13, 16-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser tråden är lite gammal, men frågar ändå!

Vart fann du hjulen til klippdäcket? Tänker bygga bort rullarna, men tycker priset på dom originala hjulen inte harmoniserar med priset...
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

MN (trådstartaren)

#19 » 16:19:40, 16-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

tottest: 85 cm, 3 knivar med bakutkast. Har ngn bild på modellbeteckningen som jag kan leta upp om du behöver.

thorflot: Hjulen hemmagjorda i nylon. Rekommenderar att hylsansom hjulen är "lagrade" mot görs av ngt rostfritt. Kromad kolvstång kräver smörjning ofta för att inte rosta och börja kärva.

Årets service:
Nya lager igen i spännhjulen. SKF denna gång.
En bult i diffen brast förra sommaren. Självklart UNC5/16 hi grade. Borrade ur gängorna i ena diffhalvan och monterade M8x120 med insexskalle i 12.9. Dessa är för långa men jag ville ha ogängat genom hela diffen och drevet så överskottsgängorna kapades bort efteråt. En bild visar att det är mot skruvarna som diffdreven tar spjärn mot. Diffen börjar bli glapp, bådde drivaxelbussninagarna och "korset" inuti men det får bli nästa vinters översyn.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Stefan Lundberg

#20 » 00:49:26, 17-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här http://www.esska.se/esska_se_s/Industri ... thjul.html finns det lite hjul, kanske något som passar.
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

thorflot

#21 » 06:26:55, 17-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wunderbar!! Man tackar!
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

MN (trådstartaren)

#22 » 08:42:41, 01-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid årets sista klippning så började Briggs&Skrutton hacka och stannade. Tänkte att nu är det färdigkört med denna motor. Väl hemma så tömde jag ur fulbensinen som tappats ur Volvo 262C. i med en skvätt alkylatsoppa ur med stiftet och ..... Aha!

Bild
Bild

Nog aldrig sett så mycket beläggningar på ett stift förut. Borstade bort eländet och maskinen går lika bra som vanligt dvs som en gammal tändkula med hit n´miss regulator.

Uppmuntrad av detta tvättade jag av maskinen för att fundera på om den skall få förtroende en säsong till och det ser ut att finnas möjligheter till detta. Klippbordet verkar ju ha klarat sig bra efter uppsnyggningen för 7 år sedan. Däremot är ju Stigas knivar rena j-a skämtet. Ny uppsättning varje år och det körs i mullvadshögar och annat men jag tycker att de är gjorda i så kass material att de slöas av friktionen mot luften. Funderar på om man skall nida till ngt i Hardox? Notera på bilderna av en av knivarna att den är "eroderad" på ovansidan där den är bockad och godset är lövtunnt, jacket är inte från ngn kollision!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Rubert

#23 » 10:57:12, 01-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tillverkat knivar till mina klippare av vanligt konstruktionstål som jag svetsat på "slitstål" där skäret är.
Eftersom jag har en gräsmatta utan grus och sten så har jag bara bytt knivar på min 12 åriga Rider en gång. Jag klipper ca 4000m2.
Kan det vara jord och sten i mullvadshögarna som ger det slitage som bilderna visar?
Visst slits mina knivar också på ovansidan men inte så där mycket.
Går det att bocka Hardox så som knivens bakkant är utformad eller måste man skära till "uppvikningen" och svetsa dit i vinkel?
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

PappaNille

#24 » 22:53:37, 24-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamma, tråd men tänkte bara informera om att MNs Stiga Villa nu har gått vidare till en annan maskinist , dvs mig! Provkörde lite idag och visst klipper den och klippdäcket ser forfarande bra ut! Otroligt efter så lång tid! Kommer blir lite småpussel med den som så småningom blir en video på min Youtube kanal.

2 personer gillar det här inlägget.
PappaNille
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:23:36, 05-06-2012
Ort: Knutby, Uppsala
Sverige
Maskin: Stiga garden compact -06 -såld
Klippo pro 21- såld
Stiga Park President 14 -2011-såld
Husqvarna YTH184t -såld
Belos 272-såld
Belos 252 -såld
Meek Jordfräs -såld
Ryoby 4t trimmer/slyröjare -såld
Stiga park pro 20 -03 -såld
Kellfri ATV grävare -såld
Simplicity Legacy trädgårdstraktor med lastare
Husqvarna Rider 13 RS
Bobcat X316 minigrävare
Komatsu PC16 minigrävare

MN (trådstartaren)

#25 » 06:20:25, 26-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

PappaNille: Kul att ses IRL :-) Hmmm 11 år sedan aggregatet fixades - lönar sig att tvätta det efter varje klippning med andra ord.
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se