Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Löst ventilsäte på Briggs & Stratton

25 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka om Briggs&Stratton här

MN (trådstartaren)

#1 » 19:40:33, 26-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

eller snarare Briggs & Skrutton som det verkar. Motorn är en 8 hk som sitter på en Stiga Villa. Snörstart. Har under sommaren blivit grinigare på att starta och i helgen var det helt omöjligt. Känts som om kompressionen varit obefintlig men de kan ju vara dekompfunktion på småmotorer (märkligt att det går alldeles utmärkta attt veva igång en grålle med en 2,1 l motor utan sådant tjafs...)

Började med att rensa förgasaren men ingen skillnad. Lyfte toppen och blev ngt konfunderad. Avgasventilen glappar minst 1 mm i styrningen och sätet ligger och snurrar runt i sitt läge. Vad jag inte begriper är hur sätet skall vara monterat - ser ut som det är inknackat och sedan har man slagit körnslag i lättmetallen runt om för att låsa det? :uupps:

Bild

Bild

Känns inte som om det är rep som gäller utan ny motor. Förslag???

MVH
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa



63an

#2 » 19:45:00, 26-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är den begn. eller ny? I första fallet så är det nog en "hemmaproffs", annars vet jag inte :uupps:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mikael.Johansson

#3 » 20:52:43, 26-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det fast styrning så kanske det ändå är enklast att leta efter en bättre begagnad motor.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

MN (trådstartaren)

#4 » 21:52:07, 26-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

otroligt nog är det en pressad styrning. Beg motor känns som man byter känt skräp mot okänt skräp...

Nng som vet lämpligt material till säte och styrningar?

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Sparkz

#5 » 09:45:59, 27-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade ett löst säte på min med, men där var styrningen ok. Sätet hade antagligen lossnat innan, och någon hade "körnat" fast det. Men bara 6-8 körnslag, så det satt inte så bra. Jag satte fler, nästan kant-i-kant. En lite rund spets är bättre än en vass.
Det var i våras, och det har funkat över sommaren iaf...

Från början ska det väl vara krymppassning, men gräsklippare med kylflänsarna fulla med gräs blir ju lätt överhettade så det är inte så konstigt om det släpper...

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=rAU-omdBmI8 :uupps:
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#6 » 17:48:48, 27-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

En motorrenoveringsfirma kan säkert ta upp sätesläget något och montera i ett "överdimensions säte" och sen bearbeta det till rätt djup och tätningsvinkel. Dock kostar detta en del, så ska det vara ekonomiskt försvarbart så måste resten av motorn vara i bra skick.
Jag hade nog sett mig om efter en ny motor i stället, kina kopiorna är ju ganska billiga nu!
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

MN (trådstartaren)

#7 » 10:08:44, 14-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kinakopia nej tack, BS har numer ingen bolton ersättning, bara snurror med sep tank, elstart och annat onödigt krafs. Provar att repa gamla snurran, gör ny styrning och säte i gjutjärn (har skaffat ett extrablock om det s....r sig), packningsats hemtagen.

Vad är det för åtdragningsmoment på:

Svarar mig själv:
Toppplock?
Model Series Type Conn. Rod Torque In. Lbs.
191700 L-Head Aluminum/Cast Sleeve Single Cylinder 165


Vevstaksöverfallet?
191700 L-Head Aluminum/Cast Sleeve Single Cylinder 185

Blockhalvorna?
191700 L-Head Aluminum/Cast Sleeve Single Cylinder 140

Vad skall ventilspelet vara?
Model Series Engine Type Intake Valve Clearance ( in. ) Exhaust Valve Clearance ( in. )
191700 L-Head Aluminum/Cast Sleeve Single Cylinder .005 / .007 .009 / .011


MN
Senast redigerad av MN 15:09:36, 14-09-2009, redigerad totalt 2 gånger.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

MN (trådstartaren)

#8 » 08:11:49, 14-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

efter mkt väntande fick jag tillbaka motorn. verkstaden hade i sin tur lämnat vidare jobbet med att borra ur och sätta i ny styrning och de hade sjabblat ordentligt. Borrat snett så ventilen kom offset i det nya sätet :x klantskallar! Returjobb och det blev inte 100 % bra iaf (ventilen hamnade djupt i sätet) Skit samma - kostade gratis iaf. dragit ihop motorn och blåst på lite färg. Fixade klippaggregatet (helsvetsade spalter och blästrade plåtrent) för att veta om det är lönt att kosta på ny motor när denna smäller permanent. passade på att kolla drivaxeln när man ändå rotade och tur var det. En axel satt fast i diffklumpen så det var enkelsidig diffunktion. Nya stödhjul till aggregatet istf de fjantiga plastrullarna. Nya "hjullager" till styrhjulen. Nya däck på driven. Kommande vinter strippar jag chassit och målar det också samt bygger plåtskärmar så slipper jag ha på plastkarossen.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Knut.Karlsson

#9 » 08:21:25, 14-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket vackert.

Toppjobb!

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#10 » 10:15:25, 14-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jösses! MN har slagit till igen!
Underbart utfört! :buga:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

ja-bond77

#11 » 12:28:09, 14-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rubrikbyte anyone? :mrgreen:

:buga:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

cng

#12 » 17:28:39, 14-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja som vanligt NM snyggt och fint :grin:

Vad har du köpt för nya däck? pris?
Jag behöver till min kärra också.

Mvh
cng
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:30:15, 03-11-2009
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 42 med Ford Chassi

MN (trådstartaren)

#13 » 15:17:39, 15-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar!

cng: Delitire från Starco. Pris? 300:- styck?

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Andert

#14 » 07:29:43, 30-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va fint det blir!, Är riktigt imponerad, blir sugen på att lära mig lacka!
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

ESAB LHD 400

#15 » 22:59:48, 02-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt värre blev det :thummar:

Tilläggas bör att det är helt ok att körnslå fast sätesringar enligt Briggs verkstadshandbok, den jag har gäller visserligen 2 cyllindriga motorer, men det är nog samma på encyllindriga motorer.

Ett tipps är att man har ventilen i sätet under tryck för att centrera ventilsätet under det att man dornar fast det.

Esab

2 personer gillar det här inlägget.
ESAB LHD 400
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:59:36, 01-02-2010
Ort: Jämtland
Sverige


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se