Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

byta vevstake briggs 12,5hp, hva rider 13, hur lossa motorn?

75 inlägg • Sida 1 av 5
Snacka om Briggs&Stratton här

kvistarn (trådstartaren)

#1 » 20:25:07, 12-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har köpt en rider13 med paj motor, innan jag köper en annan motor tänkte jag se om det går laga den befintliga. Stötte på patrull rätt fort, hur får jag av motorn? Måste jag dela hela maskinen i midjan? Remskivan på bild gör ju att jag inte kan lyfta av den.


Bild
kvistarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:16, 07-02-2011
Maskintyp: Traktor



bert

#2 » 20:29:47, 12-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter där inte en bult underifrån som håller fast remskivan? Det gör så på stigaparken jag har iallafall
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Janson1

#3 » 20:30:48, 12-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Remskivan brukar sitta med en centrumbult. Sedan sitter motorn i 4 bult
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

kvistarn (trådstartaren)

#4 » 23:42:10, 12-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen loss, satt med insex... vevaxeln har lite spår från vevstakshaveriet, frågan är om det bara är alu rester som går putsa bort? Även oljestänkhjulet hade visst blivit lite skadat.
Hittade vevstake på ebay för 350kr men det är väl pirat, finns ju på briggsparts med för tusenlappen men det är fråga om det är värt det.
Bild
kvistarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:16, 07-02-2011
Maskintyp: Traktor

bengt jansson

#5 » 05:05:25, 13-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en tråd här på forumet som behandlar samma frågeställning som du har. Debatten blev lite hetsig ... Läs den och dra egna slutsatser .
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

dc_lindberg

#6 » 08:41:03, 13-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Putsa först bord aluminiumet från vevaxeln.
Kontrollmät sedan diametern!


Sannolikt får du det ok.
Jag gjorde så på en 3.5hk. Den klapprar skönt i motorn när den blir varm - en kalkylerad risk med gammal vevstake och att slipa på vevaxeln.

Omega 99 på vevaxeln innan montage av drivpaktet sedan!
http://www.magnagroup.com/products/omeg ... odis99.pdf
www.smorjteknik.se
Då motverkar du rostangrepp på vevaxen genom drivpaket/remiskiva => gör det så mycket lättare när du behöver lossa på den nästa gång ;)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

kvistarn (trådstartaren)

#7 » 20:18:17, 13-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hörde lite med den lokala handlarn om delar och det gick på runt 2500 för vevstake o oljeskvättardrevet och packning. Så jag skickade efter från tyskland istället för en tredjedel av priset, förhoppningsvis ska jag väl få ihop motorn igen...
handlarn hade även en beg briggs 12,5hp som en gubbe bytt in och köpt en ny istället för att den inte gick, men den nya motorn gick inte heller, visade sig att gubben försökt köra på diesel :klia: . kan den ha tagit nån skada av det?

om jag slipar av veven med smärjelduk vilken grovlek? Eller går det med vanligt fint våtslippapper? Ha olja på när man putsar?
kvistarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:16, 07-02-2011
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg

#8 » 22:34:31, 13-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använde finkornig smärgelduk.
Kommer inte ihåg om jag använde olja när jag slipade, men det låter inte som mig... så gissar att jag inte gjorde det.
Hade inte digitalkamera på den tiden o tog heller inga bilder med den gamla systemkameran.

Går inte att starta en bensinmotor på diesel. Så den bör du kunna med lugnt samvete bjuda på.
Däremot gick min avatar-moped att starta och köra på 80% fotogen... den -var- svårstartad-... men den förhöjda kompressionen (från 8.2:1 till ca 10.3:1) och ff.a. dubbeltändningen (dubbla tändstift per cylinder med var sin egen tändspole) gjorde att det gick att starta och köra... körde bara 5km och retur 5km... tog fel dunk... det var alltså helt oavsiktligt... B&S "låg-kompression" - inte en chans att de startar på ren diesel (tror jag då diesel kräver hög tempratur/kompression för att antändas).
Däremot så finns det ombyggda B&S som går på diesel:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

clun

#9 » 07:55:27, 14-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lossa vevaxeln och lägg vevtappen i ett bad av kaustiksoda och varmvatten (propplösare) i en halvtimma så försvinner aluminium resterna. Putsa lätt med scotchbrite duk efteråt.
/Claes

2 personer gillar det här inlägget.
clun
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:19, 23-11-2013
Ort: Borås kommun

kvistarn (trådstartaren)

#10 » 08:36:19, 14-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är kaustiksoda och målarsoda samma grejer? Det har jag till mitt elektrolysbad för rostborttagning nämligen!
kvistarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:16, 07-02-2011
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg

#11 » 09:58:00, 14-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Soda som soda så länge det inte är drickan soda.
Kaustiksoda fungerar bra :)
Maskindiskmedel fungerar också hyfsat.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

fretchi

#12 » 19:26:37, 14-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kaustiksoda, Natriumhydroxid, är nog vassare än målarsodan. Saltsyra är också en hejare på att ta bort aluminium.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

krokodilen

#13 » 20:18:58, 14-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saltsyra is da shit till detta men medför andra aspekter på säkerheten. Natriumhydroxid är ju groggvirke i jämförelse.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

kvistarn (trådstartaren)

#14 » 20:33:07, 14-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte kaustiksoda idag och knölade in en pytts i motorn så veven fick bada. Verkade funka bra, putsade av med 1200 våtslip efteråt blev blankt och fint. Var ett litet längsgående spår runt halva ytan på mitten, borde inte göra något tänker jag.
Men tänkte inte riktigt på hur kamaxel satt innan jag rev bort den, det är ju ett par markeringar på kugghjulet, nån som vet hur de ska stå?
Bild
kvistarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:16, 07-02-2011
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg

#15 » 20:45:15, 14-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se