Har köpt en rider13 med paj motor, innan jag köper en annan motor tänkte jag se om det går laga den befintliga. Stötte på patrull rätt fort, hur får jag av motorn? Måste jag dela hela maskinen i midjan? Remskivan på bild gör ju att jag inte kan lyfta av den.
Äntligen loss, satt med insex... vevaxeln har lite spår från vevstakshaveriet, frågan är om det bara är alu rester som går putsa bort? Även oljestänkhjulet hade visst blivit lite skadat. Hittade vevstake på ebay för 350kr men det är väl pirat, finns ju på briggsparts med för tusenlappen men det är fråga om det är värt det.
Putsa först bord aluminiumet från vevaxeln. Kontrollmät sedan diametern!
Sannolikt får du det ok. Jag gjorde så på en 3.5hk. Den klapprar skönt i motorn när den blir varm - en kalkylerad risk med gammal vevstake och att slipa på vevaxeln.
Hörde lite med den lokala handlarn om delar och det gick på runt 2500 för vevstake o oljeskvättardrevet och packning. Så jag skickade efter från tyskland istället för en tredjedel av priset, förhoppningsvis ska jag väl få ihop motorn igen... handlarn hade även en beg briggs 12,5hp som en gubbe bytt in och köpt en ny istället för att den inte gick, men den nya motorn gick inte heller, visade sig att gubben försökt köra på diesel . kan den ha tagit nån skada av det?
om jag slipar av veven med smärjelduk vilken grovlek? Eller går det med vanligt fint våtslippapper? Ha olja på när man putsar?
Jag använde finkornig smärgelduk. Kommer inte ihåg om jag använde olja när jag slipade, men det låter inte som mig... så gissar att jag inte gjorde det. Hade inte digitalkamera på den tiden o tog heller inga bilder med den gamla systemkameran.
Går inte att starta en bensinmotor på diesel. Så den bör du kunna med lugnt samvete bjuda på. Däremot gick min avatar-moped att starta och köra på 80% fotogen... den -var- svårstartad-... men den förhöjda kompressionen (från 8.2:1 till ca 10.3:1) och ff.a. dubbeltändningen (dubbla tändstift per cylinder med var sin egen tändspole) gjorde att det gick att starta och köra... körde bara 5km och retur 5km... tog fel dunk... det var alltså helt oavsiktligt... B&S "låg-kompression" - inte en chans att de startar på ren diesel (tror jag då diesel kräver hög tempratur/kompression för att antändas). Däremot så finns det ombyggda B&S som går på diesel:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann
Lossa vevaxeln och lägg vevtappen i ett bad av kaustiksoda och varmvatten (propplösare) i en halvtimma så försvinner aluminium resterna. Putsa lätt med scotchbrite duk efteråt. /Claes
Köpte kaustiksoda idag och knölade in en pytts i motorn så veven fick bada. Verkade funka bra, putsade av med 1200 våtslip efteråt blev blankt och fint. Var ett litet längsgående spår runt halva ytan på mitten, borde inte göra något tänker jag. Men tänkte inte riktigt på hur kamaxel satt innan jag rev bort den, det är ju ett par markeringar på kugghjulet, nån som vet hur de ska stå?