Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Ljuddämpare, ljud dämpning, avgassystem, motor, B&S, Briggs and Stratton

60 inlägg • Sida 2 av 4
Snacka om Briggs&Stratton här

kludden

#16 » 15:14:19, 29-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha! Det var så du mena.

Kludden
Användarvisningsbild
kludden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:54:10, 06-05-2010
Ort: Fjälkinge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolens 2388, Wheel Horse Charger 12



Rolle85

#17 » 15:47:58, 29-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

så du har bara skickat in röret I ljuddämparn o skruvat fast den?
Rolle85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:44:30, 18-05-2014
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Åkgräsklippare compact garden

esund

#18 » 19:17:08, 29-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett prov utan dämpare :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=VaMGl_20D4s

Funderar på att dra stående rör med nån lämplig typ av mc/moped dämpare.
esund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:09:53, 19-06-2011
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

frontlast

#19 » 00:33:40, 01-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var det första som hände med Stigan jag köpte, dämparen ramlade av! Det lät rätt ordentligt då.
Konstig rördragning på den, det är massor av rör före dämpen och inget efter.
Tvärtom hade varit mycket bättre för ljuddämpningen.

Sen sitter nån konstig grej på ett sidorör, kanske nåt med avgasrening? Jag vet inte. Nån som har koll?

Bild

@Rolle, ja bara stoppat in, borrat och skruvat fast. Inte nån enorm skillnad, men lite bättre blev det.
frontlast
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:29:36, 18-11-2013
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: De jag oftast använder, i storleksordning:
Suzuki VZ800 MC
Stiga åkgräsklippare
Minitraktor MTD Kawasaki V2
Kinatraktor m lastare
Traktor John Deere 3050
Traktorgrävare New Holland LB115
Kan man ha för många traktorer ... ?

InläggDetta inlägg har raderats av frontlast den 00:35:47, 01-07-2015.

Turbodiesel

#21 » 00:44:34, 01-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo hade det där självsugande systemet (pulsair) för att efterbränna (blanda syre i avgaserna) en period. Andra fabrikat hade särskilda pumpar för ändamålet.

Sitter din motor fast ordentligt? ser blankt ut på ramen vid en av motorns fästpunkter..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

frontlast

#22 » 13:25:56, 01-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pulsair hette det ja, fanns på mina tidigare Citroen CX-modeller.
Fyra ventiler uppradade, dom började alltid läcka och motorn gick dåligt.
Ventilen på Stigan verkar helt onödig så den tar jag nog bort tillsammans med röret.

Om motorn sitter fast, vet ej, jag går ut och kollar. :uupps:

Häromdagen så upptäckte jag att bulten till jordningen av elen saknade mutter, och det är ju ett av de fyra motorfästena, så där satt det uppenbarligen löst. Precis nu kollade jag de andra tre, bulten du såg på bilden saknade mutter, nästa satt löst men jag kommer inte åt den eventuella muttern där. Det sista, bakre på andra sidan, satt löst men muttern var kvar. Dessvärre hjälper det inte att dra åt den, förra ägaren har satt dit en för lång bult. Drar man åt så går muttern in till där den ogängade delen börjar ... klant!

Hittade ingen lagom bult, jag lägger en M10-mutter mellan. Nöden har ingen lag, jag måste ju få fast motorn.

Det mesta sitter annars löst på klipparen, eller lossnar efter hand. En del går också sönder efter hand. Det blir nån timmes mek för varje timmes körning. Det kunde nästan bli en helt egen tråd bara om den här klipparen! :)

Hursom, man lär sig ju hur klipparen fungerar i alla fall. :)


Bild
frontlast
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:29:36, 18-11-2013
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: De jag oftast använder, i storleksordning:
Suzuki VZ800 MC
Stiga åkgräsklippare
Minitraktor MTD Kawasaki V2
Kinatraktor m lastare
Traktor John Deere 3050
Traktorgrävare New Holland LB115
Kan man ha för många traktorer ... ?

frontlast

#23 » 21:20:40, 01-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, då var det färdigklippt igen på en stund. Ett fäste till klippbordet gick rakt av i materialet. Det blir fram med svetsen. :)


Bild
frontlast
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:29:36, 18-11-2013
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: De jag oftast använder, i storleksordning:
Suzuki VZ800 MC
Stiga åkgräsklippare
Minitraktor MTD Kawasaki V2
Kinatraktor m lastare
Traktor John Deere 3050
Traktorgrävare New Holland LB115
Kan man ha för många traktorer ... ?

dc_lindberg (trådstartaren)

#24 » 12:41:44, 26-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm!... metallutmattning...
Svetsat o klart nu?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Lars-Peter D

#25 » 13:00:04, 26-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satte rakt rör+ Super Trapp på en 6 liters Perkins... den dämpar bättre än originaldämparna tillsammans.... finns för små motorer med... http://www.jackssmallengines.com/Produc ... Mufflers/s
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

dc_lindberg (trådstartaren)

#26 » 14:45:09, 26-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Super-trapp var oerhört populära på 80-talet på mopeder (=motorcyklar).
Jag var inne på ev., sådan till mina moppar, men i den vevan kom jag i kontakt med www.midland.se - å därmed försvann super-trapp helt från min horisont. Roligt att få stifta bekantskap med dem igen dock :)

Den riktiga super-trapp ger en besynnerlig stypning, skapar ett smattrande knallande ljud (om än inte för högt). Bygger man om super-trappen så gasflödet blir korrekt så fungerar dämpningen bra, men... det sotar runt änden riktigt duktigt... så på mopparne blev de en flopp.
Kan tänka mig att de teoretisk kan bli bra på B&S - hur har de löst problemet med att hålla vatten (=regn/snö) på utsidan av dämparen o inte "läcka in" i den ? Det var ett problem man inte kom runt på mopparne nämligen...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

AN

#27 » 15:17:04, 26-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Super-trapp var oerhört populära på 80-talet på mopeder (=motorcyklar).
Jag var inne på ev., sådan till mina moppar, men i den vevan kom jag i kontakt med http://www.midland.se - å därmed försvann super-trapp helt från min horisont. Roligt att få stifta bekantskap med dem igen dock :)

Den riktiga super-trapp ger en besynnerlig stypning, skapar ett smattrande knallande ljud (om än inte för högt). Bygger man om super-trappen så gasflödet blir korrekt så fungerar dämpningen bra, men... det sotar runt änden riktigt duktigt... så på mopparne blev de en flopp.
Kan tänka mig att de teoretisk kan bli bra på B&S - hur har de löst problemet med att hålla vatten (=regn/snö) på utsidan av dämparen o inte "läcka in" i den ? Det var ett problem man inte kom runt på mopparne nämligen...



Till gatcyklarna såg de väl ut såhär, var väl offroad, atv, cross, som hade öppet runt om. Om jag inte är helt fel ute.
http://www.supertrapp.com/product_secti ... p?CatID=38
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

dc_lindberg (trådstartaren)

#28 » 16:39:35, 26-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej.
Det var "megafoner" som slutade med en trave skivor, precis som på didär B&S dämparna.

Förstår att de måst utveckla dämparna - helt naturlig följd att de "kapslat in" brick-traven.
Frågan som då uppstår är om de säljer "sotningssatser"... för de där brickorna sotade igen; vilket var det enskilt största problemet med supertrapp dämparna.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

AN

#29 » 17:26:05, 26-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok.
Men dämparen med inkapslad "brick-trave" har nog funnits i sedan början på 90-talet.

Går det inte att låsa igenom "brick-traven" med tryckluft med jämna mellanrum?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Lars-Peter D

#30 » 18:46:23, 26-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå avgaserna sköter nog blåsandet.... men problemet är kanske att det koxar (bygger på hård beläggning) på skivorna som varken avgaser eller tryckluft biter på.. Beror väl ochså på avgasrörets längd. I princip hålls ett kort rör "varmare" och därmed renare... och 2-takt bygger lättare mera kox och sot än 4-taktare. Fördelen på tex. en traktor är som jag ser det att man slipper ljuddämpar burken och får därmed bättre sikt..
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se