Såg inte några kapslade Super Trapp på 80-talet, men det betyder inte att de inte fanns
Sotet bränner helt korrekt fast och täpper till brickorna.
Utblåset från "kammaren" är felaktigt utformat och skapar därmed en strypning plus ökar avlagringstakten på brickorna.
FMCK-Sthlm, Combi Motor AB, identifierade och åtgärdade problemen med de dämpare de monterat - kommentaren var snarast att visst dämpade de, visst var möjligheten med att ändra mottrycket bra, men de var för dyra och den operativa förmågan var inte alls så bra att den konkurrerade ut ens de billiga plåtljuddämparna - målgruppen var enbart "trimmade" fordon, och då hade MotorSpeed bättre lösningar...
Honda CBR1000 var det väl som hade en strypning under motorn i rören som automatiskt reglerade sig mot motorns varvtal för att få bästa möjliga mottryck ?
Problemet med ljuddämpning är att den kan endast optimeras för ett enda varvtal... så, det man gör är en kompromiss mellan bästa mottryck, bästa ljuddämpning och fysiska möjligheter...
Finns väl beskrivet i "4-stroke performance tuning" av Graham Bell, Haynes books.
B&S har dock inte ljuddämpare... de har enbart "gnist fångare"... dvs "ljud förstärkare"...
Så Super Trapp kan enbart leda till mer behagliga ljudnivåer från B&S
...man kanske skulle ta å tillverka sig sin egen version av "super fångaren"?...
Gillar inte alls oljudet från gräsklipparmotorer - är så tröttsamt att köra dem när de väsnas så!...
Grannarna ? Äh! De får skylla sig själva! Vi bodde här först! Då fanns inte ens deras hus!