Men... vad att göra åt alla andra motorer i trädgårdslandet? Kikat på o funderat... nått måste ju gå att göra?!...men vad och hur...
Det här är nivån på vad jag strävar efter:
Det når i princip motsvarande nivå som BMW K75-100 ljuddämpare - det behöver inte låta mer än så, o det är ju "min" arbetsmiljö (vad omgivningen anser om buller är en inte-fråga, de kan avlägsna sig från oväsenet).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann
Bra tråd, jag har också problem med att alla småmaskiner ska låta så j-a mycket, klagar man hos återförsäljaren så säger dem , du måste ju i alla fall använda hörselskydd, ja man grannarna har inga hörselskydd... Jag har löst det så på en del maskiner att jag har svetsat dit en lika dan dämpare efter motorns egen, alltså två lika.. Lilla elverket tar jag ett spett och gör ett hål i backen, där stoppar jag ner extraröret från ljuddämparen, blir mycket tystare B&S låter mycket mera än japanska motorer, varför?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
Snorvalpar på trimmade mopeder med raka rör... Fri jaktsäsong !
= villaägare med övervarvande B&S och urblåsta gnistfångare (ljudförstärkare)... också fri jaktsäsong på dem!
Gäller givetvis alla andra, utom mig
Seriösa nu! Att vissa maskiner låter, och att en del anser att det skall höras så mycket som möjligt i tron att detta imponerar, är en annan tråd... den har inte startats än, men nu ska väl någon ta tag i det också
I den här tråden efterfrågas kreativa seriösa lösningar på att få ned ljudnivån. Visst, man kan skylla på omgivning, granne, hänsyn, osv - men jag bryr mig bara om min egen "arbetsmiljö". Det är en fröjd att stå bredvid BMW K75-100 med frisk och fräsch ljuddämpare på ett tätt avgassystem. Det är mindre tröttande för en själv om ljudnivån är lägre - oavsett användning av bra hörselskydd eller inte. Ljud är tryckvågor - min misstanke är att dessa trots allt påverkar oss oavsett om vi hör dem eller inte... (finns en hel del studier som lär stödja min tro).
Givetvis är alla kreativa lösningar intressanta, men de får gärna vara praktiskt tillämpbara...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann
Kimmen. Asiaterna har "riktig" ljuddämpare, B&S har endast en plåtburk med ståltrådstrassel eller bara en extra plåtvägg för att fånga gnistor, vilket snarare gör dem till "ljudförstärkare" än ljuddämpare.
Nyfiken på hur du dubblerat. Några foton?
Jag funderar på att montera en liggande dämpare fram på gräsklippare och använda flexi-slang till avgasporten. Nu har du och klippet ovan på Quadden visat på att man måste i praktiken använda sig av förljuddämpare för att få bra ljuddämpning.
En annan poäng är den att systemet får ju inte kosta mer än klipparen. Ljuddämpare fill VW typ 1 är nere på så låga priser att det tangerar smärtgränsen för investering. Kan man göra egen dämpare som dämpar bättre till en tillverkningskostnad som håller sig nere under 150kr?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann
Dämpa inte för hårt bara så det blir en överhettad motor Det gjordes ett test på en briggs DOV vs en honda gcv 160, och resultatet blev att briggsen gick mätbart tystare än hondan. Finner tyvärr ingen källa på detta nu.
...men om man klär hela motorn med ljuddämpningsmatta, då måste den väl ändock bli tyst? Byggskum i avgasröret har också en god ljuddämpande effekt
Klurar på idén i Qaudd-klippet ovan. Dubbla dämpare. Den första är "stryp burken" o den andra tar hand om "resterna". Killen poängderar att flödet i den andra ljuddämparen är för en 2 eller 3 liters bilmotor, och att Quadden väl är en 350cc ? Det borde funka tänker jag mig... Har inte haft tid att pilla med detta de senaste dagarna... har man större fordon än Fiat 850 (läs Volvo, Saab osv) är man mäkta populär... Kille som jobbar på återvinningen berättade att när han hade en Caddy så hade han helt plötsligt väldigt många "vänner" han med.
Har bilder (kanske) på en mycket kreativ kontstuktion som gjordes i Dalarna för mindre än ett årtionde sedan - hänger på om de bilderna ligger i rätt mapp... HD kraschade och IT montstret glufsade friskt i sig av datan på den HD'n...
Summering: - det har gjorts intressanta experiment - vi önskar bilder på dessa
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann
Jag stoppade i en bit 28mm kopparrör i utgångsröret på min Stiga Park/B&S ljuddämpare. Kanske 15-20cm långt, drog fast med en plåtskruv. Hälften sticker ut. Det basiga ljudet gick ner en hel del, men den är ju ändå inte tyst, men något mer uthärdlig.
Maskin: De jag oftast använder, i storleksordning: Suzuki VZ800 MC Stiga åkgräsklippare Minitraktor MTD Kawasaki V2 Kinatraktor m lastare Traktor John Deere 3050 Traktorgrävare New Holland LB115 Kan man ha för många traktorer ... ?
Inte så komplicerad konstruktion, en rörstump bara. Egentligen ville jag ha ett långt rör som viker uppåt och ligger längs dämpen över till andra sidan, men så måste man orka också ... Det kanske kommer nån dag när svetsen är framme och rören ligger där på bänken ...
Maskin: De jag oftast använder, i storleksordning: Suzuki VZ800 MC Stiga åkgräsklippare Minitraktor MTD Kawasaki V2 Kinatraktor m lastare Traktor John Deere 3050 Traktorgrävare New Holland LB115 Kan man ha för många traktorer ... ?