Sida 1 av 2

Testpiloter för briggsparts sökes

InläggPostat: 19:45:48, 22-02-2011
av per-åke
Vi vet att våran bränsletillsats http://www.briggsparts.se/art/bransletillsats-3.php verkligen fungerar och minimerar startproblem på säsongsmaskiner.

Nu vänder vi oss till dig som tycker sig ha problem med att starta opp snöslungan på hösten och vill testa vår produkt.

Vi kommer skicka ut detta kostnadsfritt till 4 personer som kör snöslungor, samt till 6 st personer som kör gräsklippare, fast det blir till hösten. Men ni kan redan nu anmäla intresse för att prova.

Men för å främst gäller det nu 4 st som anser sig ha problem med att starta snöslungan på senhösten.

Detta är helt kostnadsfritt för dom som vill prova, det enda vi begär att ni öppet redovisar här på forumet helt rakt å ärligt vad detta innebar för er och er maskin.

Först till kvarn med namn och adress samt maskintyp gäller!!!


Din intresseanmälan skickar du till: per@briggsparts.se

Jag kommer att i denna tråden tala om när det är "fullt" med piloter :-)

Sv: Testpiloter för briggsparts sökes

InläggPostat: 20:56:14, 22-02-2011
av per-åke
Kan även tillägga att det är av intresse för oss från er som kör motorcykel, då den mesta försäljningen av denna vara har gått till dom.

Sv: Testpiloter för briggsparts sökes

InläggPostat: 20:58:06, 22-02-2011
av bert
båtmotorer med kanske?

Re: Sv: Testpiloter för briggsparts sökes

InläggPostat: 21:40:00, 22-02-2011
av per-åke
bert skrev:båtmotorer med kanske?


Varför inte?

Denna "soppa" är användbara för "alla" 2 och 4-taktsmotorer.
Därmed är alla med (säsongsmaskiner) startproblem välkomna att delta i detta.

Sv: Testpiloter för briggsparts sökes

InläggPostat: 14:51:07, 23-02-2011
av per-åke
Vi har fått några intressanter som vill prova vår produkt, men ställer frågan: Vad är det du vill att vi häller i vår tank! Det är bara sunt att ifrågasätta detta, man häller inte i vad som helst i tanken på en maskin som kanske är värd 100,000:- eller mer. Därför så tänker jag försöka beskriva vad detta är.
jag citerar mig själv i ett av svaren jag gett i ett mail.

Citat:


Produkten är testad under många år med mycket goda resultat, jag själv har sålt riktigt mycket av den till hojåkare under många år.
Jag själv har använt denna produkt i alla mina maskiner under ca: 5 år nu, och jag har aldrig några startproblem på våren eller hösten.
Vår mossrivare använder vi 1 dag per år och den står ute utan tak under årets alla månader. Det startar alltid på 3 eller 4 ryck.

Detta skriver briggs om produkten:

Briggs & Strattons bränsletillsats Fuel-Fit förhindrar försämring av bränsle i förvaring och ökar prestandan i bränslet. Tillsatsen underlättar start av motorn, håller bränslesystem rent och reducerar uppbyggnad av avlagringar och smuts som leder till slitage av motorn. Briggs & Stratton Fuel-Fit kan användas vid all slags förvaring av bensindrivna säsongsmaskiner såväl 2-takt som 4-takt.

B&S Fuel-Fit:
- Stabiliserar bensinen i upp till 2 år
- Ger starthjälp
- Håller förgasare och bränslesystem rena
- Tar bort avlagringar
- Bibehåller motorns prestanda

Briggs & Stratton Fuel-Fit finns i två förpackningsstorlekar, 125ml och 30ml. Dessa förpackningar räcker till 40 liter respektive 10 liter bensin för att få den 2-åriga hållbarheten på bränslet.

Dagens blyfria bränsle försämras snabbare än det blyade bränslet som fanns förr. 30 dagar räcker för en försämring. Försämringen sker främst genom oxidering. Det leder till uppkomst av avlagringar och smuts som i sin tur kan blockera de små kanaler och munstycken som finns i förgasaren, vilket leder till att motorn kan bli svårstartad och går ojämnt. Slut citat.


Mvh Per-Åke

Sv: Testpiloter för briggsparts sökes

InläggPostat: 15:20:32, 23-02-2011
av Ivar Risslén
Det låter som om det är en bra produkt.

Jag har några olika säsongsfordon som motorcykel, snöskoter, båtmotorer och jordfräs men de brukar starta ganska snällt när jag vill ha igång de. :hotar2:

Men jag vet att en del motorcyklar brukar vara nästan omöjliga att få igång för första gången på säsongen utan att ge dem nytt bränsle.

Jag tar gärna emot ett prov för att prova i snöskotern till nästa säsongsstart.

Sv: Testpiloter för briggsparts sökes

InläggPostat: 15:50:23, 23-02-2011
av per-åke
Vi har nu ett antal som vill prova fuel-fit och det är vi tacksamma för.
Ett råd till er som kommer ställa ned ert fordon inför sommaren gäller följande råd.

Töm tanken på allt bränsle, tillsätt hela flaskan ( till er som får den lilla flaskan ) till 10L bensin ( ni kan självklart använda bränslet ni tömde tanken på ) Fyll tanken med det "nya" bränslet. Starta motorn och kör den minst 10 minuter så den "nya" bensinen får dra igenom hela bränslesystemet.

Sv: Testpiloter för briggsparts sökes

InläggPostat: 16:09:59, 24-02-2011
av Lennart Johansson
Hej
Passar detta till en MF TEA20. (Grålletraktor bensin). Kör den på gräsklipparbensin (alkylat), märker aldrig några startsvårigheter, men å andra sidan det är en stor motor.

Re: Sv: Testpiloter för briggsparts sökes

InläggPostat: 18:37:29, 24-02-2011
av per-åke
Lennart Johansson skrev:Hej
Passar detta till en MF TEA20. (Grålletraktor bensin). Kör den på gräsklipparbensin (alkylat), märker aldrig några startsvårigheter, men å andra sidan det är en stor motor.


Det passar alla 2 och 4takts motorer.

Jag upplever alkylat-bensin som mer åldersbeständig än vanlig handelsbensin.

Sv: Testpiloter för briggsparts sökes

InläggPostat: 18:44:37, 25-02-2011
av per-åke
Det finns fortfarande "platser" kvar för dom som vill prova :razz:

Sv: Testpiloter för briggsparts sökes

InläggPostat: 12:50:16, 25-05-2011
av per-åke
Nu är alla testplatser upptagna!

Sv: Testpiloter för briggsparts sökes

InläggPostat: 19:10:06, 24-11-2011
av Ivar Risslén
Nu har det kommit en tum med snö så man måste kolla om snöskotern går.

Jag fick en liten flaska med ett tillsatsmedel till bensinen.
Lämpligt fordon att prova den i tyckte jag var snöskotern. Det är en Yamaha Viking av årsmodell -88. Den brukar behöva lite övertalning i form av några supar i tändstiftshålen för att starta första gången på hösten.

Jag gjorde som det stog i bruksanvisningen för tillsatsmedlet. Blandade det i 10 liter bensin. Men jag började med att slanga ur bensinen som fanns i tanken och använde den till att göra brygden. Sedan hällde jag tillbaks den i tanken och startade motorn och körde en liten sväng. Det var i början av Maj.
Idag så kom jag på att skulle kolla om det gick lättare att få igång den i år än förr om åren.
Och medlet verka ha fungerat enligt reklamen, för det gick att starta den med startsnöret utan att ge den några supar. Den var inte något mer svår startad än normalt på vintern.

Sv: Testpiloter för briggsparts sökes

InläggPostat: 19:33:55, 24-11-2011
av 63an
EU-moppen har bara funkat sen jag fyllde med det ryska medlet men jag tänker tanka högoktanig i fortsättningen för utan tvekan kan jag inte använda 95-oktan då blir de tjall i förslurparen! :snow:

Re: Sv: Testpiloter för briggsparts sökes

InläggPostat: 17:45:13, 25-11-2011
av per-åke
Ivar Risslén skrev:Nu har det kommit en tum med snö så man måste kolla om snöskotern går.

Jag fick en liten flaska med ett tillsatsmedel till bensinen.
Lämpligt fordon att prova den i tyckte jag var snöskotern. Det är en Yamaha Viking av årsmodell -88. Den brukar behöva lite övertalning i form av några supar i tändstiftshålen för att starta första gången på hösten.

Jag gjorde som det stog i bruksanvisningen för tillsatsmedlet. Blandade det i 10 liter bensin. Men jag började med att slanga ur bensinen som fanns i tanken och använde den till att göra brygden. Sedan hällde jag tillbaks den i tanken och startade motorn och körde en liten sväng. Det var i början av Maj.
Idag så kom jag på att skulle kolla om det gick lättare att få igång den i år än förr om åren.
Och medlet verka ha fungerat enligt reklamen, för det gick att starta den med startsnöret utan att ge den några supar. Den var inte något mer svår startad än normalt på vintern.


Vilken trevlig läsning!
jag har kört med detta i snart 10 år, så jag var rätt säker på utgången.

// Per-Åke

Re: Testpiloter för briggsparts sökes

InläggPostat: 10:03:19, 16-01-2015
av Mats R N
Gammal tråd, men jag vill ändå berätta om mina erfarenheter av denna bränsletillsats.
Jag började redan i slutet på 80 talet att blanda den i bensinen till mina 3 trädgårdsredskap, gräsklippare, motorsåg och röjsåg.
Nu 30 år senare har lite leksaker :driver: tillkommit en 83a ur quattro och en YAMAHA vattenskoter med kompressormatad 1,8L 4T motor, och snöslunga.
Mina tidigare goda erfarenheter med otroligt lättstartade motorer och aldrig någonsin några biverkningar, så har jag fortsatt att blanda denna fuel fit innan avställning av bil (98 oktan) och vattenskoter (95 oktan).
jag kör de sista timmarna med tillsatsen blandad i rekommenderad mängd bensin, och ställer sen undan dem. quattron i varmgarage och vattenskotern i kallgarage.
Pedant som jag är oljebyte såklart innan avställning :grin:
Trädgårdsmaskinerna tankas bara med Alkylat bensin från OKQ8 blandad med fuel fit. tack för ordet. :rock_on: