Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Koppla tändn.lås, hur felsöka tändn.lås-solenoid.

43 inlägg • Sida 2 av 3
Snacka om Briggs&Stratton här

per-åke

#16 » 05:36:37, 18-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bästa vore nog att få ett tändningslås som passar maskinen.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)



Kröll

#17 » 12:48:08, 10-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej där alla som svarat här
Det kan inte vara Interlock kretsen ( Svart liten plast PÅ STOLS PELAREN) .Inte många som vet vad den heter ) Så var det på min Stiga Villa fy f - n vad jag jobbade för att komma fram till att det var den där grejen
Mvh Kröll
Kröll
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:07:23, 09-03-2009
Ort: Helsingborg
Maskintyp: Ej angivet

v702 (trådstartaren)

#18 » 17:23:35, 08-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Statusuppdatering = Hur gick det till sist?
Nu klipper man gräset med en rackarns fart, tack till de som svarat och hjälpt till, ffa Per-Åke. :thumme:
Har i år köpt ny solenoid och nytt batteri, lyckades efter många om och men till slut koppla allt rätt. Det var nog lite fel från början :???:
Nästa åtgärd blir renovering av startmotorn som inte vill varje gång, för övrigt verkar den fungera riktigt bra.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Oppenheimer

#19 » 20:36:59, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ÄR MIN SOLENOID TRASIG?
Hej! Ny här efter troget läsande/lärande under lång tid. Lånar denna tråd istället för att starta ytterligare en. Gäller felsökning på själva solenoiden på en Stiga Villa för att utesluta/konstatera fel. Har lossat den och enligt youtube kollat den genom att dra + och - från batteriet (12,6V) till de två flatstiften för styrström. Då klickar det en gång. Mäter med och konstaterar också kontinuitet mellan dessa stift. I kontinuitetsläge på multimetern fäster jag sedan proberna på de två starkströmspolerna och duttar med batteriets +kabel på sitt flatstift. Då klickar solenoiden i en rasande fart.

Testar sedan enligt annan tråd här om någon av säkerhetsbrytarna är fel i sitsen mm genom att från originalinkopplingen losssa den blå kabeln med styrström från tändningslåset, och istället dra + dit ifrån batteriet. Startmotorn går ej runt men har för mig att ett klick hördes från solenoiden? Testade slutligen enl. samma tråd att kolla om säkerhetsbrytarna hade problem genom att koppla förbi dem genom att lossa solenoidens andra styrkabel (inte från tändlåset) och istället leda den från solenoid till jord. Helt tysst.

Om solenoiden är trasig kan jag kanske förstört den då jag inledningsvis lossat en av muttrarna på en av högspänningsskruvarna varvid denna vridit sig 1/6dels varv? innan jag begrep att jag skulle hålla emot på en undre skruv samtidigt.

(kollar av tråden senare ikväll igen)
Oppenheimer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:17, 14-05-2013
Ort: Göteborg
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#20 » 20:58:12, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lita inte på att reläkontakten i solenoiden sluter tillräckligt bra bara för att multimetern indikerar lågohmigt när den står i "pip" -läge. Du bör prova den med högre ström genom reläkontakten. T ex genom att mäta spänningsfallet över den, då solenoiden står tillslagen och du låter strömmen till startmotorn gå genom den. Eller, med solenoiden lös från maskinen, prova att lägga den i serie med en H4-lampa och koppla till ett batteri.

Det är vanligt med brända kontaktytor, om solenoiden går att ta isär så kan man ofta vända på polskruvarna och kontaktblecket (eller fila till dem) för att få den att fungera bättre.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Oppenheimer

#21 » 22:31:24, 05-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen. Provar imorgon o återkommer med hur det gick.
Oppenheimer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:17, 14-05-2013
Ort: Göteborg
Maskintyp: Ej angivet

Oppenheimer

#22 » 18:49:00, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

HJÄLP! Klarar inte det här. Solenoiden verkar OK eftersom jag nu får maskinen att starta men klippagregatet dör så snart jag går från neutral till att lägga i växel. Gissar jag någonstans växlat på flatstiftskontakterna när jag felsökt/rengjort. Hur skall de sitta? Fått elschema från Stiga som inte stämmer så jag bifogar egen elschemabild på hur det ser ut och vilka ställen jag är osäker på hur kontakterna skall sitta. Markerat dessa med frågetecken. Bifogar också det (för min maskin) felaktiga elschemat för Stiga Villa Master.
Bild
Bild
Oppenheimer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:17, 14-05-2013
Ort: Göteborg
Maskintyp: Ej angivet

Oppenheimer

#23 » 19:15:47, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bifogar detaljbild på förmodat felinkopplade kablar
Bild
Oppenheimer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:17, 14-05-2013
Ort: Göteborg
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#24 » 19:29:03, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Schemat från Stiga verkar gälla en maskin utan magnetkoppling för klippdäcket.

Fungerar förreglingarna i övrigt? Dvs att startmotorn bara går att köra om du sitter på stolen, och motorn stannar om du kliver av stolen medan växel är ilagd?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Oppenheimer

#25 » 21:51:22, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Schemat från Stiga verkar gälla en maskin utan magnetkoppling för klippdäcket.

Fungerar förreglingarna i övrigt? Dvs att startmotorn bara går att köra om du sitter på stolen, och motorn stannar om du kliver av stolen medan växel är ilagd?


Testade detta nu men varken klippaggregat eller motor stannar när jag reser mig från sitsen och d3ess bytare ändrar läge. Som tidigare sagt så dör klippagregatet när växeln flyttas ifrån neutral och dess brytare ändrar läge. Går bra att bara köra med maskinen. Lärt mig mäta lite med multimetern så skall något kollas gör jag gärna det. Begriper dock inte riktigt säkerhetssystemet där en vit kabel förbinder växelbrytaren och sätets brytare. Ej sett denna variant vid googling.
Oppenheimer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:17, 14-05-2013
Ort: Göteborg
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#26 » 22:41:05, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken funktion har klippbordsstartströmbrytaren? Jag antar att det är en tvåläges tvåpolig omkopplare, men vilka två flatstift är "common"? Det är ju lätt att ohmmäta sig fram till.
Bild
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Oppenheimer

#27 » 23:57:02, 22-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Vilken funktion har klippbordsstartströmbrytaren? Jag antar att det är en tvåläges tvåpolig omkopplare, men vilka två flatstift är "common"? Det är ju lätt att ohmmäta sig fram till.
Bild


Kollar imorgon och återkommer med bild efter mätning. Ovansidan har vippbrygga med symbol som tänds vid tillslag åt ena hållet. Skall mäta fram de två "common" - stiften imorgon.

1 person gillar det här inlägget.
Oppenheimer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:17, 14-05-2013
Ort: Göteborg
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#28 » 08:44:00, 23-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då finns det alltså en kontrollampa inbyggd i strömbrytaren också. Se om det går att luska ut mellan vilka stift den ligger.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#29 » 09:15:58, 23-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senast redigerad av Michael Meier 09:51:28, 23-06-2021, redigerad totalt 2 gånger.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#30 » 09:45:35, 23-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är klippdäcksomkopplaren återfjädrande? På MM:s schema ser det ut som om relät utgör en hållkrets för att hålla magnetkopplingen dragen även om man slår från omkopplaren, den återställs först då sitsströmbrytaren eller tändningslåset slås ifrån.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se