torbjorn_forsman skrev:Ja, det går bra. Se bara till att det verkligen är den generatorspole som är avsedd för batteriladdning, du använder. Om det finns en separat spole som är avsedd för en växelströmskrets för lyse, så ska du inte försöka använda den för att ladda batteriet.
Volvot24 skrev:.
En fråga till Torbjörn... När vi ändå är inne på liktiktning.
Vet du varför man från början inte använde Greatzbrygga vid helvågsliktriktning, utan två primärlindningar och två dioder?
Fick en förklaring för 48 år sedan...
.
en fundering kan man sätta dit en diod på sladden med skarv hylsa eller bör den lödasNorpan skrev:Ska det kopplas som det normalt görs så behöver du en diod t.ex en 1N5407, tål 3A framåt och 1000V bakåt, iofs lite overkill men den kostar nästan ingenting.
Denna kopplas på sladden så den pekar mot + polen på batteriet, alltså ringen på diodkapseln mot plus på batteriet.
Det blir halvvågslikriktat och ingen regulator behövs och är enbart tänkt att ladda batteriet för start, med extra last på blir det aldrig tillräckligt laddat.
Du kan ju iofs använda bryggan, nu när du har den, mne bara en fjärdedel.
Koppla generatorsladden till AC på bryggan och + till + på batteriet, och lämna de andra två fria så blir det samma sak som en diod.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster