Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

B&S 8.5hp fjädrar på varvtalsreg?

16 inlägg • Sida 2 av 2
Snacka om Briggs&Stratton här

Kplamas (trådstartaren)

#16 » 18:55:12, 21-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, ska försöka att inte mata den med det.

Slungan blev som ny efter att jag slipat ventilerna. Första gången jag gör ett sånt ingrepp och faschinerad vilken effekt det fick. Mest pysslat med 2-takt innan. Från att den puttrat som en gammal kultändsmotor till någon slags övertrimmad gårdstraktor, så pass att jag blev lite rädd! Fick nästan småspringa efter den på högsta växeln. Hela maskinen vibrerade, lite på gränsen till vad som känns normalt. "Äsch, nu kör vi!" tänkte jag, slungade i kanske tio minuter tills ljuddämparen lyste som en glödlampa, då började jag ana oråd. Sen misstände den och dog. Antagligen överhettad vilket fick avgasventilen att bli lite för lång. Då tog jag kväll.

Till saken hör att gasreglaget inte riktigt fungerar, det är antingen fullkastrull eller stop. Såg också att den lilla armen till varvtalsregulatorn hade lossnat, så den varvade lite för högt. Någon som vet hur den ska ställas in? Något tips på hur gasreglaget justeras vid förgasaren? Det var ju det som tråden började med, för ett år sedan.. :klia:

Bytte olja i den också, visste inte hur mkt den ska ha, tänkte att jag fyller i lika mkt som jag tömmer. Men det var bara tre deciliter i den.. Fyllde på med en liter, då borde det smörja. Efter att den varvat som en tjyvtrimmad moped tänkte jag att den kanske fick olja upp i förbränningen, googlade sen och såg att den ska ha 1.3L olja så jag kanske häller i lite till någon gång.

Bild på maskinen
Bild

Nyslipade ventiler
Bild

Gasreglaget vid förgasaren
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor




Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se