Haha, ska försöka att inte mata den med det.
Slungan blev som ny efter att jag slipat ventilerna. Första gången jag gör ett sånt ingrepp och faschinerad vilken effekt det fick. Mest pysslat med 2-takt innan. Från att den puttrat som en gammal kultändsmotor till någon slags övertrimmad gårdstraktor, så pass att jag blev lite rädd! Fick nästan småspringa efter den på högsta växeln. Hela maskinen vibrerade, lite på gränsen till vad som känns normalt. "Äsch, nu kör vi!" tänkte jag, slungade i kanske tio minuter tills ljuddämparen lyste som en glödlampa, då började jag ana oråd. Sen misstände den och dog. Antagligen överhettad vilket fick avgasventilen att bli lite för lång. Då tog jag kväll.
Till saken hör att gasreglaget inte riktigt fungerar, det är antingen fullkastrull eller stop. Såg också att den lilla armen till varvtalsregulatorn hade lossnat, så den varvade lite för högt. Någon som vet hur den ska ställas in? Något tips på hur gasreglaget justeras vid förgasaren? Det var ju det som tråden började med, för ett år sedan..
Bytte olja i den också, visste inte hur mkt den ska ha, tänkte att jag fyller i lika mkt som jag tömmer. Men det var bara tre deciliter i den.. Fyllde på med en liter, då borde det smörja. Efter att den varvat som en tjyvtrimmad moped tänkte jag att den kanske fick olja upp i förbränningen, googlade sen och såg att den ska ha 1.3L olja så jag kanske häller i lite till någon gång.
Bild på maskinen
Nyslipade ventiler
Gasreglaget vid förgasaren