Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Krökta vevaxlar

37 inlägg • Sida 1 av 3
Snacka om Briggs&Stratton här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 19:03:31, 16-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett av B&S's gissel är krökta vevaxlar.
Begriper inte hur folk lyckas, men de gör det...
Vet att man kan rikta dem, på plats i maskinen. Riktningsverktyget smet dock min näsa förbi...
Har nog minst 10 motorer med krökta vevaxlar. Har nog skrotat mellan 5-10st också (reservdelar har visat sig bra att ha).

Den vänstra hör hemma här, en B&S, den högra är en Honda, så den får en egen tråd.

Bild

Bild

Bild

Att byta vevaxeln är relativt enkelt, men är det värt det rent ekonomiskt?
Motorn går bra, men mår inte alls bra av vibrationerna...

Motor:
10E902 0482 B1 05040553
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



per-åke

#2 » 19:14:36, 16-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vevaxel till denna motorn ligger på i runda slängar en femhundring, så det är väl kanske ett gränsfall.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

dc_lindberg (trådstartaren)

#3 » 20:59:07, 17-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då drar det iväg som jag sa till ägaren... två packboxar, oljetrågspackning, sträck-bultar till vevstaken, mm...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#4 » 00:30:14, 18-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört sönder flera knivmedbringare på Partnergräsklippare liknande den på bilden, men aldrig krökt en vevaxel.
Numera brukar jag undvika att lägga ner arbete på B&S-motorer med membranförgasare ovanpå tanken, det finns så gott om mer eller mindre kasserade B&S med flottörförgasare att man kan få tillräckligt utlopp för sina pysselambitioner på dem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#5 » 05:38:10, 18-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Per-Åkes svar angående pris på vevaxel gör att motorn antingen skrotas helt, eller, om jag mot all förmodan har en rak vevaxel från en skuren motor...
Vet inte slutsumman på delarna, men, 800-1000kr ngt uppskattar jag det till inkl frak - å -det- kan man inte lägga...
Iof har kina-motorerna skjutit i höjden gällande priserna på dem... det här, 2500kr, är mer än 1000kr än när jag kikade bara för ett par år sedan:
http://www.rcholmshop.se/motorer/bensin ... fri-1.html
Men, de är toppventilare, vilket gör att de 6.5hk blir mkt mer än 3.5hk sidventilare... å 4.5hk toppventilare kostar 2000kr; och toppventilarna drar avsevärt mkt mindre soppa än sidventilarna...http://www.rcholmshop.s ... ktfri.html
RC Holm har ju dessutom frakten i priset... så... hm... vill ägaren ha en ny motor i så får han ta hem en så monterar jag den, men att reparera den som sitter i... njae... känns inte läge för det...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

robin.gustavsson

#6 » 09:08:32, 18-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktningsverktyg? Storslägga menar du? Jag la min gamla jet50 på rygg efter att jag kört brutalt stopp och krökt axeln. Kolla åt vilket håll den skulle och lappa på den en gång med storfan, gått 6 år sen dess.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

rospigg

#7 » 09:31:38, 18-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även jag har våldsriktat veven, inga problem. (sen om det är rekommenderat är en annan sak)
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

per-åke

#8 » 09:57:21, 18-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:(sen om det är rekommenderat är en annan sak)
/Rp


Det märker du när kniven kommer ut ur kåpan och biter dig i benet :mrgreen:

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

robin.gustavsson

#9 » 10:07:09, 18-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Naturligtvis är det inget man gör på någon annans klippare och själv så lär man vara medveten om risken för framtida brott.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

per-åke

#10 » 12:00:37, 18-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

robin.gustavsson skrev:Naturligtvis är det inget man gör på någon annans klippare och själv så lär man vara medveten om risken för framtida brott.

Skickat från min D5803 via Tapatalk


Om inte annat så lär du märka det brottet.
VI blev avrådda att rikta krökta axlar på verkstaden då många olyckor har inträffat.
Men tycker du inte att dina ( eller närstående, hustru, barn som är i din närhet? ) ben är mer värda än andras så är det bara att ta storsläggan :mrgreen:
Är man som du skriver, medveten om risken, så är det väl jäkligt dumt att ta den?

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

dc_lindberg (trådstartaren)

#11 » 05:59:57, 19-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa risker är rimliga, andra är det inte.

Än, har jag sluppit få någon kniv att lossna. Jag har haft nöjet att köra med riktad vevaxel, och... tja... inte var det en Kikki Danielsson slagdängan (bra vibrationer) inte...

Slå vevaxln rät... näe... bättre vet ni ju!
Riktningsverktyget är en gigg, o alla med fräs och svarv kan lätt bygga sig en.
Man överpressar vevaxeln lite, någon tiondel till några i toppen. Låter stå över natten i spänn. Kontrollerar dagen efter. Gör om proceduren tills axeln inte slår.

Den viktiga frågan är om själva axeln tagit skada. Sprickor? Försvagningar?

Priset för att köra med icke rak vevaxel - hela dj.* chassit vibrerar -sönder- och ser man det i det perspektivet så är det helt enkelt inte värt det.
Är det min egen klippare så kan det vara helt ok att byta vevaxel, men att hjälpa någon annan göra det + materialkostnaden => Ebberöds Bank!...

Talar vi om Tornados och Klippos platta med små korta "sisådär" säkrade knivar... inte ens å tänka på att köra med skadad vevaxel; för di rackarns knivarna släpper! Å de har -god- fart...
Byter man till Stiga knivfäste så slås det fästet bara sönder (piggarna/tapparna ryker) i princip på en gång... o axeln ser ut som en ost-båge. Vevtappen kan bli demolerad också, oljetrågets axeltätning "rörs" om så den glappar duktigt och Miljö-muppa göre sig bäst att hålla sig på avstånd! (oljan forsar ur maskin via det otäta axelhålet)...

I princip monterar jag -enbart- Klippos friktionsfästen på alla maskiner jag pillar på, så länge det låter sig göras (finns ngr Stiga modeller som det inte gick på och Bauhaus hade en modell som hade "fel" höjdläge på motor/vevaxel i förhållande till korrekt klipphöjd).
Orsak:
- Klippo "har tänkt till"; det är snudd på omöjligt att kröka det lätt krökta B&S axlarna när man använder friktionsfäste istället för -fast- knivfäste.

Så, att rikta en B&S axel.. njae... känns inte riktig motiverbart rent "försäkringsmässigt" och totalekonomiskt. Det blir liksom "dum snålt" ...
(...vilket ju självklart innebär att kunde jag och iddes jag så skulle jag... :ohnej: :skratta3: )

Se'n har man en helt annan aspekt - att arbeta med maskinen. B&S vibrerar bra som det är... behöver inte skaka mera... De som har kärlskador i händer och underarmar från jobbet förstår väl vad jag menar...
Finns Stiga med gummiupphängd motor - en dröm att köra, så länge vevaxeln inte är krokig... för är den krokig så dämpar inte dämparna... utan... :svettas: :insomnia: :uupps: :myzsko: :photograph: vad det skakar!!!

Hondas motorer har bättre stål i vevaxeln, så de är svårare att kröka.

Jo då - jag vet hur man kröker en vevaxel...
- större hårdare objekt som inte skall bearbetas med kniven... ss rötter och stenar...
=> är vevaxeln krökt, så är det "chaufförsorsakat" genom oaktsamhet ("våldsam framfart")...
=> därför ber man bekant med tillgång till verkstadsmaskiner att tillverka sig ett kättinganhåll istället för ett knivfäste, om man nu prompt ska göra gräsklippare "över stock och sten":
[Belos/Gravely/Irus] Modifierad Padda
MEN... 53-56cm's klippare, vilket är "minimum" för att det skall fungera ok, vill i alla fall ha fler varv på kättingen än de 3600rpm som sidventilarna har som rek max rpm, o toppventilarna har väl 2900rpm från fabrik(?), å det är på tok för långsam rotation...
Har bara provat det i klippet + min grannes slänt utanför hans staket (se'n "stal" min granne min Stiga Tornado... o ett halvår senare så -stal- en ung kvinna (narkoman?) klipparen av min granne (han visste vem)...hm!...jo min granne var lite för glad i spriten... så hans verklighetsuppfattning var stundtals instabil... ss att han skulle fått en gräsklippare av mig som kostat ca 4000 att få ordning på... bara värdsliga ting, o dessa lämnade min granne i somras o sökte sig till en annan tillvaro.
Jo - kättingröjarkonvertringen var värt vart enda öre! Stenar, rötter, annat bråte som hamnade ivägen; inga problem alls!
:hurra:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

daddy cool

#12 » 15:52:43, 19-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag köpte en ny Stiga pro självgångare för 10-15 år sen. Jag körde på en järnbalk som låg nervuxen i gräset redan på första tanken bensin och krökte veven rejält.
Lyckades rikta veven med ett tre meter långt järnrör och hela klipparen inkilad på sidan i en virkestrave.
Har fungerat bra sen dess
daddy cool
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:45, 01-04-2007
Ort: Skaraborg
Maskin: 430

dc_lindberg (trådstartaren)

#13 » 16:25:22, 19-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:uupps:
:insomnia:
:skratta3:

Inget är omöjligt. Det var ett -starkt- incitament att försöka räta ut axeln... omfattas liksom inte av garantin... kanske möjligen av en drulle försäkring...
Stort grattis att du lyckades få axeln så rak att klipparen hållit för den kvarvarande obalansen i 10-15 år!
:buga:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

daddy cool

#14 » 21:54:28, 19-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det ju gjuten kåpa på min klippare , en halvt upprostad plåtkåpa kanske inte tål att brytas i.
daddy cool
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:45, 01-04-2007
Ort: Skaraborg
Maskin: 430

dc_lindberg (trådstartaren)

#15 » 08:13:58, 20-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Giggen monteras med/i motorupphängningsbultarna, bäst är att man tar loss motorn och har den på arbetsbänken. Chassit är inte ens i original starkt nog för att användas som mothåll för att bocka vevaxeln - chassit "knäcks", mer eller mindre... o ett skevt chassi är inte roligt att köra med...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se