Sida 1 av 1

Briggs and stratton ingen gnista

InläggPostat: 10:56:10, 18-03-2017
av Svartrå401
Hej!
Har en gammal jordfräs med briggs and stratton, får ingen gnista. Känner ström som pulserar. Men blir ingen gnista. Testat flera stift. Rengjort magneter och brytare. Vad kan det vara för fel? Är en 4hp Mvh Martin

Re: Briggs and stratton ingen gnista

InläggPostat: 11:24:45, 18-03-2017
av torbjorn_forsman
Ohmmät tändspolen och kolla att det inte är avbrott i högspänningslindningen (resistansen brukar vara 2,5-3 kohm på de vanligaste tändspolarna med "A-kärna", om det är en riktigt gammal tändspole med "E-kärna" kan det röra sig om 6-7 kohm). Om den verkar hel, så kan man i andra hand misstänka kondensatorn.
Var noga med att ställa in rätt brytaravstånd (hellre lite drygt 0,4 mm än lite knappt). Och se till att tändspolen sitter så nära svänghjulet som möjligt utan att skrapa i, man kan lägga t ex 0,2 mm bladmått mellan polskor och svänghjul när man drar åt skruvarna för den.

Re: Briggs and stratton ingen gnista

InläggPostat: 11:54:27, 18-03-2017
av Svartrå401
Ställde multimetern på 20K och mätte imellan tändhatten och en bult på jordfräsen, fick 2,58. Är det så man ska mäta? Har ställt magneterna på allt ifrån 0,20 till 0,70. Ägnade dock inte mycket tid åt brytarna då dom såg fina ut. Men kanske är problemet där?

Re: Briggs and stratton ingen gnista

InläggPostat: 11:56:10, 18-03-2017
av Svartrå401
Bild

Re: Briggs and stratton ingen gnista

InläggPostat: 12:09:15, 18-03-2017
av dc_lindberg
...kondensatorn då?...

Har varit med om att dödarsladden haft isoleringsskador så det varit -den- som "stulit" gnistan.


Kostar nästan lika mycket med ny brytarspets och kondensator som att byta till B&S elektroniska tändspole.
http://www.briggsparts.se

OM man monterar spolen för nära svänghjulet så kan spolen skadas... MKT vanligt!...
Jag använder 2st standard visitkort mellan svänghjul och spole:
...märkligt... jag vet jag fotat en B&S Klippo motor när jag justerade tändstpolen, med dubbla visistkort... var la jag den bilden?... hittade den inte bland mina trådar... userpix/49872_100_3909_1.jpg
Hursomhelst - så -kan- man göra om man inte har bladmått (eller inte ids använda dem).
Dubbla visitkort ger ett lite för stort gnistgap, men räddar spolen mot att kortslutas mot svänghjulet.
(TF skriver 0.2mm o det blir ca 0.25mm med visitkort. OM man kan dra runt svänghjulet utan att nypa fast visitkorten är spelet "lagom" ).

Av -alla- brytarspetsmotorer jag skruvat på från B&S så har -aldrig- en tändspole varit trasig (vad jag vet...). På alla med elektronisk tändning så har >50% där tändspolen gått an mot svänghjulet varit trasig.
Du kontrollerade väl att svänghjulet gick fritt från tändspolen -innan- du försökte starta motorn?
...jag missad det ett par gånger förra året... brände 2st elektroniska tändspolar på det sättet... ("nya maskiner" som lämnats in på garanti och skrotats bort å hamnat hos mig - sved extra mycket då att paja så dyrabara motorer... )

Det där ser ut som 5hk's motorn...
5hk B&S å Gilson slunga

Re: Briggs and stratton ingen gnista

InläggPostat: 12:13:32, 18-03-2017
av Svartrå401
Magneterna har inte suttit för när, förutom när jag ställt dom. Kan man testa kondenstatorn på något vis? Står 4hp på kåpan

Re: Briggs and stratton ingen gnista

InläggPostat: 12:19:04, 18-03-2017
av dc_lindberg
Om du har en multimeter som kan mäta kapacitans så ska det gå.
Jag har inte lärt mig gör det än. De kollade åt mig på ELFA en gång för många år sedan på annan kondensator.
TF - du kan säkert, så du får gärna lära både mig och TS hur man gör :-)

Står det 4hk så är det 4hk.
Har inte haft någon sådan motor att skruva på än.
Gissar att 3.5hk elektronisk tändspole då går att använda; men hör med Per-Åke först. Går det kan du säkert testlåna från någon gräsklippare :-)

Re: Briggs and stratton ingen gnista

InläggPostat: 19:47:15, 18-03-2017
av Svartrå401
Bild

Re: Briggs and stratton ingen gnista

InläggPostat: 19:51:42, 18-03-2017
av Janson1
Ja, det kanske inte behöver nämnas men kilen måste vara hel... Annars sitter dom flesta tändfel just på bilden i inlägg # 8

Re: Briggs and stratton ingen gnista

InläggPostat: 19:53:55, 18-03-2017
av Svartrå401
Plockade av svänghjulet och slipade brytaren och kondensatorn, sprayade med 5,56 och sen efter en stund bromsrengörning samt torkade med papper. Drog också i kabeln som sitter med en fjäder på kondensatorn då det såg lite rostigt ut. En gissning att det var det som var problemet då jag slipade på brytaren igår och den såg fin ut ifrån början. Nu är där gnista :) tack för alla kloka idéer! Med vänlig hälsning, Martin

Re: Briggs and stratton ingen gnista

InläggPostat: 20:19:24, 18-03-2017
av Åsa-Nisse
Brytarspetsarna har en tendens att oxidera så det blir för dålig kontakt. Lite stålullspolering med oxidspray löser oxiden och problemet. Typiskt för en jordfräs som bara snurrar någon dag på våren och står hela året för övrigt.

Re: Briggs and stratton ingen gnista

InläggPostat: 21:11:30, 18-03-2017
av dc_lindberg
Där satt talesättet:
"trägen vinner"
Snyggt jobbat! :buga:

Re: Briggs and stratton ingen gnista

InläggPostat: 22:35:34, 18-03-2017
av torbjorn_forsman
Min erfarenhet är att man "alltid" måste putsa brytarspetsarna på en B&S som har stått oanvänd mer än ett år i sträck. Har motorn ingen gnista men har varit igång på senaste året, så är det troligen något annat fel än brytarna.