Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

svår övertalad b&s

49 inlägg • Sida 3 av 4
Snacka om Briggs&Stratton här

per-åke

#31 » 13:16:15, 29-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johanolof skrev:Har blåst i vevhusventilationen och täpt är det inte. Låter motorn stå och gå ett tag så får vi se vad som händer. Stannar ju mest vid belastning och det kan ju bero på fastbekade kolvringar. Sliten motor= köp nytt eller renovera? Ca 2-3 drifttid/ år som det ser ut nu.


Nä inte nytt! Kolvringar tappar spänsten oavsett om du kör med motorn eller inte.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)



dc_lindberg

#32 » 16:22:31, 29-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...fick du ingen inspiration av mina två trådar om motsvarande motor?...

Ta nu av toppen.
Dra ned kolven o titta på cylinderloppet.
Risken -är- att cylindern är repig... kan vara trasig kolvring, eller bara utsliten.

NB:
- blött tändstift = illavarslande gällande cylinderloppet...
- svart rök (se Per-Åkes svar ovan)
Om motorn "pumpar" upp olja så kan den hinna "bränna" delar av den å då blir det en grå-svart-blå-aktig rök.
OM det kommer in olja i gnistfångaren (s.k. ljuddämpare...) så blir det ett blå-vitt gigantiskt oljemoln - ser riktigt häftigt ut :-)
I och med att det är en vertikal verkande kolv med en stänksmörjade motor, så kommer den inte att reagera lika snabbt och illa som en horisontal verkande kolv leder till.

=> av med toppen
FOTOGRAFERA!
Se'n blir det så mycket lättare att råda :-)
...å kika gärna en gång till på de motorer jag plockade med - bilderna ger dig bra hjälp.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Johanolof (trådstartaren)

#33 » 17:38:44, 29-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fräste ca 30 min med ca 20 stopp, sen var det dags att äta. Lät motorn gå på fullt när jag var inne och åt ca 30-45 min. Fräste sen klart landet med endast 2 stopp. Tycker att motorn ryker mindre nu så jag hoppas på kolvringarna som fastnat och lossnar mer och mer. Oljenivån har på ca 2 timmar sjunkit 1 cm. Är nästan klar med vårbruket nu så det får kanske bli ett höst vinter projekt, har massvis med projekt vet bara inte var man ska börja.

1 person gillar det här inlägget.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

per-åke

#34 » 18:02:50, 29-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johanolof skrev:Fräste ca 30 min med ca 20 stopp, sen var det dags att äta. Lät motorn gå på fullt när jag var inne och åt ca 30-45 min. Fräste sen klart landet med endast 2 stopp. Tycker att motorn ryker mindre nu så jag hoppas på kolvringarna som fastnat och lossnar mer och mer. Oljenivån har på ca 2 timmar sjunkit 1 cm. Är nästan klar med vårbruket nu så det får kanske bli ett höst vinter projekt, har massvis med projekt vet bara inte var man ska börja.


Fräs klart du! Ta lite hobby till vintern. Är nog oljeringen som fastnat i så fall. Där finns plats för mycket mellan skrapringarna.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

torbjorn_forsman

#35 » 21:12:31, 29-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har oljan blivit mycket svart på de här timmarnas körning?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Johanolof (trådstartaren)

#36 » 14:09:50, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är motorn illa ute igen. Gick ju fint förra våren efter lite nya förgasardelar. Körde lite i höstas tills en remm gick sönder. Remmen byttes nu i vår och den gick bra ca 30 min sen tappar den orken. Den startar och går rent men den saknar ork. Dör vid belastning. Ska jag kassera skiten och köpa en ny motor eller en annan jordfräs. Är duktigt trött på skiten nu.

1 person gillar det här inlägget.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

igelkottar

#37 » 15:05:23, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är luftfiltret och kan det vara någon fjäder som hoppat av till förgasaren eller varvregulatorn.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

torbjorn_forsman

#38 » 15:43:17, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller också är det fortsättning på följetongen med ev fastbeckade kolvringar, som nu yttrar sig som dålig kompression vilket gör motorn svag. Bara att byta olja igen - till en som är bra på att lösa sot (alltså modern bilmotorolja, helst syntetisk) - och hålla motorn igång flera timmar i sträck med hög oljetemperatur, så att oljan får en chans att göra sitt jobb att få kolvringarna att släppa så kompressionen blir bra igen. Förmodligen är oljan genomsvart efter den körningen, så räkna med ytterligare ett byte.

Ett annat tips är att kolla ventilspelen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

RD350

#39 » 15:44:23, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Membranet i en sådan har inte lång livslängd... Är väl inteså dyra så kan va värt att prova om det finns komp. i motorn annars är det kanske inte lönt. Stå och dra i startsnöret på en briggs som inte startar är ju annars bra träning för humöret.... :vissla:
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Johanolof (trådstartaren)

#40 » 17:31:05, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftfiltret är ok. Byttes förra året och ser ej skitigt ut. Lossade förgasaren och blåste rent. Fick bli lite packningssilicone mellan tank och förgasaren då den packningen sprack när jag delade där. Kollade membranet och den ser ok ut. Byttes förra året. Syns att den 'pumpar' upp bränsle då det var fullt i lilla tanken i tanken. Får se om den går när packningen har torkat. Problemet är som sagt att den inte orkar något. Startar gör den snällt.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

Johanolof (trådstartaren)

#41 » 17:44:02, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.briggsparts.se/art/motor-intek-5-5-hk.phpj
http://cgnord.se/entreprenad/stationara ... -axel.html

Skulle någon av dom passa? Vilkern är bäst? Vill inte bygga om massvis.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

RD350

#42 » 18:36:13, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nämnda ventilspel är värt att kolla. Förbises ofta, kan ge dåligt komp när motorn blir varm och ventilerna inte stänger, ventilerna ligger på.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Johanolof (trådstartaren)

#43 » 22:20:32, 17-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johanolof skrev:http://www.briggsparts.se/art/motor-intek-5-5-hk.phpj
http://cgnord.se/entreprenad/stationara ... -axel.html

Skulle någon av dom passa? Vilkern är bäst? Vill inte bygga om massvis.


Hittade denna oxå https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=9415
Är dags att fixa detta nu våren är här inom kort. Vad ska jag göra ? ska jag köpa någon av de jag länkat till eller ska jag byta kolvringar mm. Hondan låter bäst i mina öron men hur är duabhusets motor?
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg

#44 » 11:57:31, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...förlåt Per-Åke...TS, 1500kr?!...
Det är -inte- en B&S. Bara nödvändiga B&S delar sticker lätt iväg till 1500...

Kolla frakten från Duab huset! (fri frakt, med Post Nord AB, över 500kr...)
De -kan- ta igen vad de förlorar i Karusellen i Gungorna!...
Se upp med garantier också!
...men gisses vad billig motor!... sist jag kollade 5.5hk (januari i år) så kostade de i princip samma peng som ny B&S!

Har du lessnat på motorn (den står dig upp i halsen) - sälj den!
Några kr lär du nog få för den som "renoveringsobjekt" ;-)

-Samtliga- B&S som "tappat orken" för mig där har cylinder/kolv varit -helt- utslitna!
RÄTTELSE:
Vad jag hört (säker källa) så tillverkas dessa motorer med en förväntad livslängd av 200 timmar! Allt över 200 timmar är alltså "bonus".
Å -det- visade sig vara en nid-bild/skröna!...som jag råkat tro på... gällde iof sidventilarna. Toppventilarna är gjorda med en förväntad livslängd på >800 timmar. (ref: Livslängd på Briggs motorer )
Så kan det gå, när man inte dubbelkontrollerar källuppgifter...


Om du -orkar- och -ids- ; renovera motorn!
Det vore riktigt roligt om du kunde göra en renoveringstråd med foton (o kanske lite filmer). Vad du hittar när du plockar isär den, hur du löser problemen, vilka delar som måste bytas ut, osv :-)

Det -kan- vara så enkelt att avgasventilen hakat upp sig lite ;-)
De kan sota igen på ventilskaftet o kärva duktigt djävligt i styrningen - jag håller tummarna är det är det som är felet på din motor !
jmf: 5hk B&S å Gilson slunga
Senast redigerad av dc_lindberg 20:42:24, 18-02-2019, redigerad totalt 3 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Johanolof (trådstartaren)

#45 » 19:56:49, 18-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den gamla motorn ska jag bara skruva bort och inte något mer. Då fräsen går ca 1-2 timmar om året så skulle det säkert fungera med den från duab 1495kr. Ingen som provat deras motorer?
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se