Sådär; nu röjer man amatörkunskaperna igen är jag rädd. Men jag har hittills mött stor förståelse från forumrävarna här som även ibland tar sig tid för oss som är mer än lovligt handikappade på teknikkunskaper
Jag har för ett tag sedan köpt en gammal och rolig (billig) åkgräsklippare av typen Snapper RER (rear engine rider) från 1986. På den sitter en 12.5 hästars Briggs motor.
Jag haft igång den flera gånger tidigare dom senaste två åren. Den har dock aldrig varit i arbetsdrift i min ägo– eftersom jag ännu inte hunnit byta ut remmarna och gummiskivan som driver bakhjulen.
När jag tog fram skönheten för första gången i år och skulle starta hände följande.
Efter att ha stjälpt i den bensin och olja så drar jag igång. Den hostar igång på andra rycket och hinner gå lite halvskapligt i cirka 30 sek innan jag förnimmer ett svagt metalliskt ”skallrande” några få sekunder och sen stannar motorn abrupt. Nu går den inte längre att dra runt. Varje sig med snörstarten eller med handkraft när man tar tag i tänderna på svänghjulet. Den sitter verkligen knallhårt. Tar man i allt man har så rör möjligen svänghjulet någon tiondels millimeter.
Motorn sitter fast helt enkelt. Jag har ännu inte tagit ut tändstiftet eftersom min ”lilla” tändstiftsnyckel är i stugan. Det blir att hämta en från Biltema i eftermiddag. Men jag har lyckats läsa mig till att vissa snubbar på youtube som håller på att försöka återuppväcka ”seized small engines” förespråkar att man – innan man ger sig på att plocka isär motorn- tar ut stiftet och ställer motorn med tändstiftsöppningen uppåt för att därefter hälla diesel eller ”PB Blaster” (US-varianten av rostlösare om jag förstår saken rätt) i cylindern och låter detta sitta några dagar – för att fixa dom enkla fall där kolven endast kärvat fast utan att ventiler eller något annat skadats.
Frågor:
1- Tar jag någon risk att paja nåt om jag istället för diesel kör ned rostlösare i cylindern genom tändstiftsöppningen ?
2- Innan jag nu ev. tar isär motorn för att konstatera att den har skurit allvarligt och är redo för skroten, finns det några andra tips på enkla trix och felsökningar som kan bespara mig tid och svordomar ?
3- Hur fan kunde detta överhuvudtaget hända ? Möjligen överfyllde jag motorn något med oljan, men dom ska väl inte kunna skära för det –eller ?
Stort tack från Jörgen om nån hinner reflektera och svara på bryderierna.
P.S – Jo, jag hör redan några svar – tippa skiten och köp nytt. Men det hade varit fint att få liv i liket igen. Jag diggar dom här klipparna enormt. Robusta som stridsvagnar och till synes enkla att serva med slitdelar.