Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Gammal 12-hästare. Motorn sitter (fast).......

25 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka om Briggs&Stratton här

Bildhuggare (trådstartaren)

#1 » 16:39:31, 24-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär; nu röjer man amatörkunskaperna igen är jag rädd. Men jag har hittills mött stor förståelse från forumrävarna här som även ibland tar sig tid för oss som är mer än lovligt handikappade på teknikkunskaper :grin:


Jag har för ett tag sedan köpt en gammal och rolig (billig) åkgräsklippare av typen Snapper RER (rear engine rider) från 1986. På den sitter en 12.5 hästars Briggs motor.

Bild

Jag haft igång den flera gånger tidigare dom senaste två åren. Den har dock aldrig varit i arbetsdrift i min ägo– eftersom jag ännu inte hunnit byta ut remmarna och gummiskivan som driver bakhjulen.

När jag tog fram skönheten för första gången i år och skulle starta hände följande.
Efter att ha stjälpt i den bensin och olja så drar jag igång. Den hostar igång på andra rycket och hinner gå lite halvskapligt i cirka 30 sek innan jag förnimmer ett svagt metalliskt ”skallrande” några få sekunder och sen stannar motorn abrupt. Nu går den inte längre att dra runt. Varje sig med snörstarten eller med handkraft när man tar tag i tänderna på svänghjulet. Den sitter verkligen knallhårt. Tar man i allt man har så rör möjligen svänghjulet någon tiondels millimeter. :???:

Motorn sitter fast helt enkelt. Jag har ännu inte tagit ut tändstiftet eftersom min ”lilla” tändstiftsnyckel är i stugan. Det blir att hämta en från Biltema i eftermiddag. Men jag har lyckats läsa mig till att vissa snubbar på youtube som håller på att försöka återuppväcka ”seized small engines” förespråkar att man – innan man ger sig på att plocka isär motorn- tar ut stiftet och ställer motorn med tändstiftsöppningen uppåt för att därefter hälla diesel eller ”PB Blaster” (US-varianten av rostlösare om jag förstår saken rätt) i cylindern och låter detta sitta några dagar – för att fixa dom enkla fall där kolven endast kärvat fast utan att ventiler eller något annat skadats.


Frågor:
1- Tar jag någon risk att paja nåt om jag istället för diesel kör ned rostlösare i cylindern genom tändstiftsöppningen ?
2- Innan jag nu ev. tar isär motorn för att konstatera att den har skurit allvarligt och är redo för skroten, finns det några andra tips på enkla trix och felsökningar som kan bespara mig tid och svordomar ?
3- Hur fan kunde detta överhuvudtaget hända ? Möjligen överfyllde jag motorn något med oljan, men dom ska väl inte kunna skära för det –eller ?

Stort tack från Jörgen om nån hinner reflektera och svara på bryderierna. :thummar:


P.S – Jo, jag hör redan några svar – tippa skiten och köp nytt. Men det hade varit fint att få liv i liket igen. Jag diggar dom här klipparna enormt. Robusta som stridsvagnar och till synes enkla att serva med slitdelar.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö



kimmen

#2 » 16:54:59, 24-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla att det inte har haft möjlighet att samlats olja på kolvtoppen, då går inte motorn runt förän du tar bort stiftet och vrider runt motorn så oljan kommer ut
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

2 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Janson1

#3 » 17:01:28, 24-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att hälla nån slags rostlösare i cylindern hjälper tyvärr nog inte. Vanligast är att vevstaken har gått av. Men i ditt fall kan det lika gärna vara ett ramlager som skurit/nypit.
Om du provar att vrida svänghjulet fram och tillbaka, glappar det lite,lite då eller är det helt stumt?
Jag gissar på att du har en sidventilsmotor och då klarar sig ventilerna från kolven i alla lägen.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Bildhuggare (trådstartaren)

#4 » 17:05:15, 24-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Jansson - det är tyvärr helt stumt, och jag är rätt så stark i nyporna.
Det låter ju illavarslande....... :uupps: :sad:
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö

Bildhuggare (trådstartaren)

#5 » 17:06:29, 24-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

@kimmen: Det testar jag ! Låter ju för bra för att vara sant, om det är så enkelt.

Med vänlig hälsning Jörgen
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö

dc_lindberg

#6 » 17:12:21, 24-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

OM olja trängt upp och fyllt förbränningsrummet blir motorn helt stum.
Har en sådan historia med en 2hk B&S... fast i dess fall så var ventilationshålet på tanklocket igensatt så det blev undertryck och vevhuset har fyllts med bensin => tvär stumt!

Din beskrivning av hur det gick till kunde lika gärna varit min om min 2hk.
Jag håller tummarna att det är så enkelt att du fyllt vevhuset med bensin :-)

BILDER!
De säger så mycket mer än ord ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Galne

#7 » 10:19:42, 25-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om motorn skulle var full med olja ser du det på stickan, enkelt och kolla genom att kolla olje nivån. Vilket ALLTID skall göras innan start på B&S, kan bli så dyrt om det är för mycket/lite olja i maskin och haveri inträffar.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700

dc_lindberg

#8 » 09:40:03, 26-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...finns ett antal modeller av B&S som saknar oljesticka... och de moderna kina-honda-kopiorna har plastoljestickor av gul eller ljusgrå plast på vilka det är snudd på totalt omöjligt att se var oljan är förrän den är sotigt skitigt långt passerat service dyngig... Talat mer Per-Åke om problemet o vi är rörande ense om att konstruktörerna inte riktigt tänkt till idag. Finns ingen fungerande ersättningssticka att köpa. Jag har funderat på om man kan bygga om en plast sticka till att bli en plåt/ståltråds sticka.

Motorer som saknar oljesticka på har jag i de flesta fall eftermonterat sticka på, inkl på min 5.5hk toppventilare, som levereras från B&S -utan- oljesticka!
5hk, motor, dubbelaxlad, snöslunga, jordfräs

Utan oljesticka så glöms det oftare och lättare av att kontrollera oljenivån...
och med plastoljestickorna så sker detta...:
[Trädgårdsmaskiner] Honda GCV 190

På mina 2hk Stiga SEP 6000
[Trädgårdsmaskiner] Stiga Sweeper 600, Stiga SEP 600, sopmaskin
Sitter inga oljestickor än... o som skrivet så har en motor fyllts med bensin pga att tankventilationen har varit blockerad och ett undertryck skapats varvid tanken tömts ned i oljetråge.
Hur vet jag detta? ...jo... jag lossade på locket för oljepåfyllningen... motorn är tvär stum! Olja/bensin på båda sidor om kolven - låser en motor effektivt!

En annan sak som kan uppstå, är att kolvring och cylider kan rosta samman... problem med gjutjärnsmotorerna ff.a. - är dock inte möjligt i TS's fall eftersom motorn först gick och sedan stannade och sedan blev-stum-; o det är exakt så min 2hk gjorde!
Är det bara så att vevhuset fyllts med bensin, så är det bara att tömma ur den, i med ny olja - o gör för allt i världen -ren- tankventilationen!!! Se'n är det bara att :driver:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

igelkottar

#9 » 09:53:56, 26-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade aldrig sett detta med att det inte fanns oljeplugg innan vi köpte våran senaste gräsklippare,
en Parter.
Vad jag letade och rengjorde under innan jag fattade :vissla: att det inte fanns någon, :huh: bara gjutmärken
där den skulle varit. :snow:
Man kan inte påstå att den som ritade om denna hade otur när han/hon tänkte, för det borde varit
tillrättat innan den ens kom till gjutning. :slag:

Beträffande platstickan så gjorde jag två mindre jack där max respektive min ska vara så man kan känna eller se det i alla fall. :idee:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Åsa-Nisse

#10 » 15:18:37, 26-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är svänghjulet helt stumt så är det skuret i antingen ramlager eller vevstakslager och då hjälper ingen olja alls i tändstiftshålet. Vore det oljefyllt i cylindern så går det att lirka på svänghjulet och dra det baklänges en bit. Har kolven skurit så kan du också lirka lite på svänghjulet, men bara väldigt lite.

2 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Bildhuggare (trådstartaren)

#11 » 14:49:21, 03-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack grabbar. Jag har pallat upp skönheten bakom garaget och ska ta mig an att kolla lite närmare på det hela nu när semestern stundar. Jag uppskattar alla idéer och tips på temat som lämnats.
I allra värsta fall, dvs. om den skurit på allvar i innanmätet, ska jag försöka hitta nån meckargubbe som säljer beggade B&S-motorer av den här typen med vertikalaxel och i spannet 10-12 hk. Jag diggar maskinen knallhårt - synd bara om det nu visar sig att motorn bestämt sig för autodestruct........
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö

Åsa-Nisse

#12 » 17:14:45, 03-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla annonserna på Blocket och var snabb. 12,5 hk är det riv efter, men 10-11 hk kan vara lättare och billigare. Tog mig två år innan jag fick tag i en 12,5-a. Jag var alltid för sent ute.

2 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

dc_lindberg

#13 » 17:29:03, 03-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

11hk är för klen. Skaffa en o du kommer att förstå hur klen den verkligen är...
12.5 eller starkare är vad som gäller.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Bildhuggare (trådstartaren)

#14 » 19:29:52, 03-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen ! Ja, det verkar gälla att ligga på skottläge hela tiden med sådana där grejer som det är lite efterfrågan på. Ibland verkar det nästan läge för att köpa en paj åkklippare där motorn är felfri- eftersom priset blir (nästan) samma om man ska köpa en lös motor från någon.

Ha det bra !
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö

dc_lindberg

#15 » 19:33:49, 03-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo... det är nog så...
Plocka isär motorn nu under semestern - det blir en bra tråd!
Se hur det gick för mig:
Honda gräsklipparmotor

Maskinisten är ett bra forum, med högt i tak o obegränsade kunskaper ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se