Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Snöslunga Canadiana B&S ingen gnista

77 inlägg • Sida 3 av 6
Snacka om Briggs&Stratton här

Lukas98 (trådstartaren)

#31 » 14:38:51, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det låter oasnolikt men jag vet inte.

Tändstiftet kommer ifrån B&S parts (992300) och har gått en säsong i klipparen. Har kollat så jag vet att det fungerar.
Jag har provat flera andra stift och ingen ger gnista så tycker det låter osanoligt att det är fel på tändstiftet men jag vet inte.
Har även provat slungans stift i gräsklipparen som satt i och fungera när den vart undanställd och det fungera.

Tänkte iaf köpa ett nytt tändstift till slungan på B&S, så jag vet att det blir rätt.
Lukas98
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:49, 26-12-2017
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



per-åke

#32 » 15:19:17, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tändspole: http://www.briggsparts.se/art/tandspole.php
Tändstift : http://www.briggsparts.se/art/tandstift-bs-sv.php

Så blir det rätt :thumme:

PS! Glöm inte meddela "maskinist" i din beställning :mrgreen:
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Lukas98 (trådstartaren)

#33 » 15:44:01, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tusen tack Per-åke :grin:

Då återkommer jag här i tråden när jag fått grejerna!

Det ska jag göra! :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Lukas98
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:49, 26-12-2017
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Volvot24

#34 » 16:00:04, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

"Tändstiftet kommer ifrån B&S parts (992300) och har gått en säsong i klipparen. Har kollat så jag vet att det fungerar.
Jag har provat flera andra stift och ingen ger gnista så tycker det låter osanoligt att det är fel på tändstiftet men jag vet inte."

Det ser ut som ett fel utöver det vanliga :lmao:
En hel hög med med stift som inte fungerar. Men i alla fall ett som fungerar i en annan maskin.
:grin:

Fel på filimasardioden, sa TV-reparatören, som efter en smäll i sidan på tjock-TV:n, fick liv i denna. Han tog rejält betalt, för dessa filimasardioder är högst ovanliga, enligt egen utsago.

Spännande må jag säga. Lösningen kommer förmodligen först nästa år. Med spänd förväntan....

Gott nytt år... kan man ju säga också :idee:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#35 » 19:33:27, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lukas98 skrev:Visst ska avståndet mellan svänghjul och tändspole vara 0.1-0.2mm?



dc_lindberg @ Snöslunga Canadiana B&S ingen gnista
hm... du fick ett praktiskt tips om hur att lösa det så du får "rätt" avstånd...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

per-åke

#36 » 19:41:17, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:
Lukas98 skrev:Visst ska avståndet mellan svänghjul och tändspole vara 0.1-0.2mm?



dc_lindberg @ Snöslunga Canadiana B&S ingen gnista
hm... du fick ett praktiskt tips om hur att lösa det så du får "rätt" avstånd...


I kartongen som tändspolen levereras i, finns ett instruktionspapper, det pappret är 0,3mm och kan användas som mellanlägg mellan svänghjulsmagneten och tändspolen när den monteras.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

63an

#37 » 20:19:12, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se där de finns grejer :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

kimmen

#38 » 20:48:28, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Putsa upp brytarna och ställ brytarspets avstånd korrekt ( är noga med avståndet), gnistan skall hoppa ca 5 mm för att den skall starta
Kont. att kilen i svänghjulet inte har knäckts, behövs inte mycket för att få problem
Tror på det här när du får lite känning av gnista i tändkabeln
Värt ett försök innan du börjar byta delar
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Volvot24

#39 » 21:13:36, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gnistan på stiftet.... mer än 5 mm!
Snarare 10 mm.
- Detta när man bänder ut sidoelektroden.

Varför undrar vän av ordningen?

- Svaret är att en klen gnista dödas av kompre7ssionen. Orkar inte slå över mellan elektroderna (gnistgapet).

Avståndet mellan brytarspetsarna ska vara 0.4 mm.
Lätt att ställa in för den som vet vilket motstånd det ska vara för mekarfingrarna när man drar bladmåttet mellan spetsarna.

Ett knep kan vara att smyga in bladmåttet (0.4 mm) då brytararmens klack ligger mot nocken på vevaxeln. Nocken öppnar brytarspetsarna. Och så justerar man tills det nätt o jämnt inte finns någon springa mellan nock och klack. Går fint att se om man riggar en ficklampa.
Senast redigerad av Volvot24 21:25:18, 30-12-2017, redigerad totalt 2 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#40 » 21:18:26, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om allt till synes är i ordning i tändsystemet (även svänghjulskilen) och gnistan ändå är dålig eller obefintlig, så är mitt intryck att man i första hand ska misstänka kondensatorn på gamla B&S-motorer. Den sitter ju minst sagt illa till, hopbyggd med den fasta brytarkontakten så den hamras sönder av brytarna med tiden. Det verkar också som om en del exemplar gärna tar chansen att dra åt sig fukt och få dålig isolation om motorn har stått oanvänd länge. I samband med urstädning av ett dödsbo i somras tog jag vara på en massa gamla utbytta tänddelar från småmotorer, däribland ett halvdussin B&S-kondensatorer. Någon enstaka av dem visade sig efter uppmätning med RCL-mätare vara i utmärkt skick, resten hade dålig isolation.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

per-åke

#41 » 21:57:46, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:
Avståndet mellan brytarspetsarna ska vara 0.4 mm.


Det kan nog fungera, men briggs säger dock "The contact point gap for non-electronic ignition systems (typically on engines that were manufactured before 1983) is .020" for most models." Vilket är 0,5mm (0,508 för att vara exakt) Vid så små toleranser kan 0,1mm vara av betydelse. Risken blir större för brända brytare.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Volvot24

#42 » 22:13:33, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

The distance which the points open during each cycle (the "point gap") is controlled by the position of the rubbing block with respect to the rotating cam, and is adjustable. A typical point gap would be 0.35-0.40mm (0.014-0.016"), though this will vary from manufacturer to manufacturer.

Minnet är vagt... men jag har för mig att de bilar, mopeder, motorsågar o annat jag haft skulle ha ett brytaravstånd på 0.4 mm.

Men det är klart, jag kan ha gjort fel i snart 50 år.
Tur att det tog slut på eländet och blev elektroniskt.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

per-åke

#43 » 22:29:45, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:The distance which the points open during each cycle (the "point gap") is controlled by the position of the rubbing block with respect to the rotating cam, and is adjustable. A typical point gap would be 0.35-0.40mm (0.014-0.016"), though this will vary from manufacturer to manufacturer.

Minnet är vagt... men jag har för mig att de bilar, mopeder, motorsågar o annat jag haft skulle ha ett brytaravstånd på 0.4 mm.

Men det är klart, jag kan ha gjort fel i snart 50 år.
Tur att det tog slut på eländet och blev elektroniskt.


Du får gärna ställa dina brytare 0,4 om du vill, men på Briggs & Strattons motorer är rek brytaravstånd 0,5 mm.
Så vitt jag vet har briggs inte byggt vare sig bilar, motorsågar eller mopeder i någon större utsträckning?
Så just 0,5 mm är nog lite speciellt för briggs då kanske?
http://www.briggsandstratton.com/lam/es ... -my-engine



PS! Jag har dock inte skruvat i Briggs & Stratton i 50 år, utan enbart i 42 år! Varav 30 år professionellt. Så jag ligger några år efter dig :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Volvot24

#44 » 22:34:42, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står nåt om att det kan variera mellan tillverkare.
Och det tror jag på.
För det bör ju öven påverka tändförställningen.

Så det blir nog bäst med 0.5 mm.
Lite mera att slita på, innan det ska justeras igen :grin:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

kimmen

#45 » 23:39:15, 30-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brytarspetsen skall öppna när spolen och magneten i svänghjulet står i exakt rätt position för att få max spänning, därför är det så viktigt med avståndet och att spolen och balanshjulet sitter exakt rätt

Ca. 0.4 mm brukade det vara på batteritändning på bilar när det begav sig

Oj, vad spetsar man bytt, skulle vara fiberklack, plastklacken slet ner sig, nu vart jag nostalgisk. Men det var inte bättre förr!
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se