Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Snöslunga Canadiana B&S ingen gnista

77 inlägg • Sida 1 av 6
Snacka om Briggs&Stratton här

Lukas98 (trådstartaren)

#1 » 15:42:35, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har en snöslunga canadiana med en Briggs and stratton 8hk som inte får någon gnista.
Den har stått ute i 3 år.
Började med att kolla på svänghjulet och tändspolen som såg rostig ut. Putsade bort rosten och rengjorde svänghjulet men fortfarande ingen gnista..
Börjar fundera på om tändspolen är slut eller om det är något annat som strular. För vill inte köpa ny tändspole så är det inte den det är fel på.
Så nu till min fråga. Kan det vara något annat som strular och isf hur går jag till väga nu?

Undrar även över. Under förgasaren sitter en rund grej som det går två svarta kablar upp till brytaren tror jag. Sen går det även en röd kabel från den runda grejen som bara hänger där. Vad kan den vara till och vart ska den sitta?
Har varit inne på Briggs and stratton på nätet och kollat upp numret (190412 1006 01 79042012) men får ingen träff.
Är oerhört tacksam för tips och hur jag ska gå till väga nu.

Vänligen Lukas
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Lukas98
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:49, 26-12-2017
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



Ove.G

#2 » 15:50:14, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lukas98 skrev:Hej!

Har en snöslunga canadiana med en Briggs and stratton 8hk som inte får någon gnista.
Den har stått ute i 3 år.
Började med att kolla på svänghjulet och tändspolen som såg rostig ut. Putsade bort rosten och rengjorde svänghjulet men fortfarande ingen gnista..
Börjar fundera på om tändspolen är slut eller om det är något annat som strular. För vill inte köpa ny tändspole så är det inte den det är fel på.
Så nu till min fråga. Kan det vara något annat som strular och isf hur går jag till väga nu?

Undrar även över. Under förgasaren sitter en rund grej som det går två svarta kablar upp till brytaren tror jag. Sen går det även en röd kabel från den runda grejen som bara hänger där. Vad kan den vara till och vart ska den sitta?
Har varit inne på Briggs and stratton på nätet och kollat upp numret (190412 1006 01 79042012) men får ingen träff.
Är oerhört tacksam för tips och hur jag ska gå till väga nu.

Vänligen Lukas
Bild
Bild
Tag bort dödarkabeln från tändspolen, en tunn kabel med flatstift, och kolla om du får gnista.

2 personer gillar det här inlägget.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

dc_lindberg

#3 » 16:48:46, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...sitter väl brytarspets i den där?...
Oxiderad kontakt på brytare/kondensator?
Typ fel på de mindre Tecumse och B&S motorerna från epoken före elektronisk tändning...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24

#4 » 18:29:01, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skit i den gamla tändspolen, och brytare samt kondensator under svänghjulet.

Montera en elektronisk tändspole en s k magnetron i stället.
Ser nästan ut som en gammaldag tändspole.

Klipp kabeln till kondensatorn och brytarna. Låt dessa sitta kvar under svänghjulet.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

InläggDetta inlägg har raderats av Volvot24 den 18:38:14, 28-12-2017.
Anledning: .

per-åke

#6 » 19:54:03, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magnetronspole (används utan brytare och kondensator, och fungerar INTE på gjutjärnsmotorer http://www.briggsparts.se/art/tandspole.php
Spole avsedd för brytare och kondensator http://www.briggsparts.se/art/tandspole-9.php
Brytarsats inkl kondensator http://www.briggsparts.se/art/brytarsats-2.php

Troligtvis är det kondensatorn som torkat, men enklast är som T24 säger och sätta i en Magnetronspole.
Är det som sagt en gjutjärnsmotor så passar inte Magnetronspolen tyvärr.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Lukas98 (trådstartaren)

#7 » 21:45:05, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabba svar!

Det är en gjutjärnsmotor. Så då är det bara beställa en spole avsedd för brytare och kondensator plus en brytarsats inkl kondensator som du länka Per-åke?
Men tänkte kan jag på något vis kolla så att det är spolen eller kondensatorn med brytare som är felet innan jag beställer nya grejer så jag vet att det är det felet eller är det inget annat som kan strula?

Jag har någon brytare uppe vid reglagen (se bild) som det går två svarta kablar ner till en rund grej (se bild). Och från den runda grejen går den en kort röd kabel som inte går till något. Vart ska den gå eller har den ingen betydelse?
Tänkte den brytaren lär ju inte fungera eftersom den röda kabeln inte går till något? Men det kanske inte har något med tändingen att göra?

Tack för länkarna på reservdelarna Per-åke.

Vänligen Lukas
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Lukas98
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:49, 26-12-2017
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Volvot24

#8 » 23:14:44, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blev jag nyfiken! Har jag m a o en aluminiummotor?

Och, varför skulle det inte funka på en gjutjärnsmotor?
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

per-åke

#9 » 09:24:39, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Nu blev jag nyfiken! Har jag m a o en aluminiummotor?

Och, varför skulle det inte funka på en gjutjärnsmotor?


Polarisationen på svänghjulsmagneterna är olika gentemot svänghjul avsedda för magnetron. Tror det var för mitten av 1981 som det ändrades, men är osäker på datumet.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

per-åke

#10 » 09:29:46, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lukas98 skrev:Tack för snabba svar!

Det är en gjutjärnsmotor. Så då är det bara beställa en spole avsedd för brytare och kondensator plus en brytarsats inkl kondensator som du länka Per-åke?


Ja det stämmer!

Koppla bort den smala svarta kabeln under tändspolen som går till kondensatorn/brytaren, prova sedan om du får gnista.
Får du det så är det inget fel på spolen!
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

per-åke

#11 » 09:32:25, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Microbrytaren och det som ser ut som ett gammaldags relä är förmodligen till säkerhetsbrytaren/brytarna på slungan.
Detta verkar dock vara bortkopplat?
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Rolf Zetterberg

#12 » 17:34:24, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reläet är troligen en s.k "safety interlock module".
https://www.google.se/search?q=toro+int ... 4560936739

2 personer gillar det här inlägget.
Rolf Zetterberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:13, 03-09-2013
Maskintyp: Ej angivet

Lukas98 (trådstartaren)

#13 » 20:57:33, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack för alla svar!

Har varit ute i garaget och skruvat idag men blev inget klokare..

Skulle prova göra som du sa Per-åke med svarta kabeln under spolen men det fanns ingen smal kabel som man kunde dra isär (se bild).
Provade ist att ta bort den kabeln med rund kabelsko som du ser höger i bild men fortfarande ingen gnista. Provade även att ta bort den vänsta kabeln du ser komma upp bakom svänghjulet i bilden, som går vidare ner under förgasaren. Men ingen gnista då heller.

Sedan började jag kolla på tändhatten och tog av gummihöljet. Såg då att kabeln hade hoppat isär från kabelskon. Satt då tillbaka kabeln i kabelskon och prövade igen men ingen gnista..

Men nu till det märkliga. Jag sätter tummen på kabelskon som sitter på tändhatten och drar i snöret, får då små stötar i tummen.
Provade även att ta en spänningsprovare för att kolla om jag får ström, vilket visade att jag fick.

Så nu till min fråga. Hur kan spänningsprovaren visa att jag får ström och att jag får stötar i tummen men jag har ingen gnista?
Vad kan vara felet?
Tändstiftet är helt, provade i gräsklipparen som också är en B&S.
Blir helt förvirrad.
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Lukas98 22:00:51, 29-12-2017, redigerad totalt 1 gång.
Lukas98
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:49, 26-12-2017
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Lukas98 (trådstartaren)

#14 » 21:01:42, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det stämmer Per-åke. Den röda kabeln går ju ingen stans så den lär ju vara urkopplad.
Men den behöver inte vara ikopplat och fungera?
Senast redigerad av Lukas98 21:23:07, 29-12-2017, redigerad totalt 5 gånger.
Lukas98
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:49, 26-12-2017
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Lukas98 (trådstartaren)

#15 » 21:04:33, 29-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Rolf då vet jag vad Relät är.
Tror du det urkopplade reläet kan ha och göra med att jag inte har någon gnista?
Lukas98
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:49, 26-12-2017
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se