Kolla om det finns bra gnista på tändstiftet, om inte eller dålig, byt stift, blir det inget bättre titta över
tändspole. Kolla kompressionen, om insugsventilen inte stänger kan den puffa genom förgasaren men då brukar det oftast även vara märkbart när man drar i startsnöret, inget eller dåligt motstånd.
Jag tycker det låter som skitig
förgasare, kan den inte suga upp soppan på rätt sätt kan den också börja blåsa baklänges.
För övrigt så om kilen på svänghjulet fått sina fiskar varma brukar man märka detta på "bakslag" så startsnöret far ur händerna, men det kan även bli så på felinställd/skitig förgasare.
Kilen på svänghjulet kan se hel ut när man kollar med grejerna på plats men den kan trots det ha fått sig en knäck så den skevar, det ser man kanske inte utan att ta loss den, behövs alltså väldigt lite för att motorn ska börja bete sig underligt.
Ge motorn en liten sup genom tändstifthålet och kolla hur den beter sig då, startar den för att sen stanna när "supen" är slut är det nästan till hundra procent förgasaren som spökar.
Förgasaren kan vara skitig trots att den visuellt ser väldigt ren ut, det kan finnas kanaler i själva förgasarkroppen som inte är långt ifrån ett hårstrå grova som kan sitta igen. Skruva bort alla munstycken och sånt för att kontrollera att allt ser riktigt och rent ut. Om man inte har tillgång till ultraljudstvätt så kan man låta förgasaren och munstycksdelar ligga i riktig avfettning något dygn, spola rent med hetvatten för att sen blåsa torrt med tryckluft. Spruta med bromsrengöring i alla kanaler och efterblås med tryckluft.
OBS, ge akt på en jätteliten teflon/plastring som eventuellt sitter som säte till flottörens
nålventil, tappar man denna är det kört med att få någon ordning på förgasaren.
Och på en snöslunga ska det inte sitta
luftfilter i normala fall, jag har då aldrig sett någon med luftfilter.
----------------------------------------------------------------------
Lite övrigt: Jag har just i kväll "repat" en snöslunga (kinaskits) som ägaren var beredd att köra på tippen, den hade jäklats i fyra år till och från, när slungan nu tjuvstannade för att sen inte starta alls bad han mig kolla över den innan han skulle ge upp helt. Han är för övrigt en sån som inte mekar själv.
Tar alltid upp stiften först för att förvissa mig om att det finns gnista, det fanns det, väldigt svaga för att efter en stunds gnuggande försvinna helt. Bytte stift, fick fin gnista, sen gick snöslungan som hejsan, det var alltså originalstiftet (kinaskits) som troligtvis varit boven hela tiden.
Så är trädgårdsmaskinerna besvärlig att starta, så byt stift, det kan vara gnista men inte tillräcklig kraftfull när dom sitter iskruvade, kompressionen dödar då gnistan innan bränsleblandningen ska antändas.
Har stiften blivit fruktansvärt nedsurade under lång tid så kan dom bli besvärliga att få ordning på, (min erfarenhet) gnistan kan se bra ut men isolatorn blir fuktig och då är det nytt stift som gäller. Visst, det kan gå att få ordning på stiften i nödfall men har man möjlighet till nya stift så byt.
Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...