Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Vevhusventilationen briggs stratton 12hp i/c

39 inlägg • Sida 3 av 3
Snacka om Briggs&Stratton här

torbjorn_forsman

#31 » 07:25:05, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fungerar bra. Men undvik reläer från Biltema och andra biltillbehörsfirmor. Plocka istället fabriksmonterade reläer från första bästa bilvrak, de är mer pålitliga även om de är 20-30 år gamla.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



AN

#32 » 13:27:28, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då tror jag att jag testar en sådan koppling. Får leta relä då.

Klarar inte de billiga att ha konstant ström så länge? Inte ligga dragande så länge?
Är det något motstånd inbyggt i ett relä, eller är det enbart resistansen från spolen som gör att det inte blir blir kortslutning?
Vad mycket ström drar ett relä liknande det på länken?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#33 » 22:06:11, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problem med billiga reläer är t ex dåligt material som gör att kontakterna lätt blir brända eller hopsvetsade, returfjädern kan bli utmattad så relät inte slår ifrån pålitligt (billiga reläer har en bladfjäder som också används för att överföra ström till ankaret, bättre reläer har en spiralfjäder och en separat fläta för strömtillförseln), flatstiften är ofta av förkromad järnplåt istället för något material som leder ström bra.

Spolen i ett bilrelä för 12 V brukar ha resistans kring 80-100 ohm, så strömförbrukningen blir grovt räknat 0,15 A. Ibland kan det finnas ett motstånd eller en diod parallellt med spolen för att dämpa överspänningsspiken som uppstår när man bryter strömmen genom spolen. Om det är en diod (brukar i så fall synas på symbolen på relät) så måste man koppla in spolen med rätt polaritet.
Det finns en del bilreläer som har mer högohmig spole och lägre strömförbrukning, de används där reläet inte behöver tåla så hög ström och där spolen ska styras från klent tilltagen elektronik. Kan förekomma t ex som huvud- och bränslepumprelä på bensinbilar med insprutning eller i halvljusautomatiker.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN

#34 » 20:02:51, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska det vara kontakt mellan jord och "dödarkabeln"? Detta system kallas väl Magnatron. Är det ett CDI, system, med alla komponenter inne i "spolenheten"?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#35 » 20:34:31, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magnetron är inte ett CDI-system utan ett induktivt brytarlöst tändsystem. Själva tändspolen är exakt likadan som på B&S gamla brytarstyrda tändsystem, men brytarna är ersatta av en transistor som styrs av en liten pickupspole. Dödarkabeln är ansluten till tändspolens lågspänningslindning vars andra ände är jordad, precis som på ett brytarstyrt system. Om man ohmmäter mellan den och jord kan man vänta sig att få ca 0,3 ohm, dvs det ser ut i stort sett som kortslutning om man mäter med en enkel digitalmultimeter.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN

#36 » 21:00:57, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack. Så det är en pick-up spole också i samma packet. Triggas den av samma magneter som ger ström till tändningen?
Laddas primärtändspolen direkt av magneterna i svänghjulet? Och tänder i avgastakten också?

De crossar och offroader jag grejat med, har haft en spole i svängjulet, för att generera ström till tändspolen. Men den spolen behövs inte här då? Strömmen genereras direkt i tändspolen?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

rospigg

#37 » 21:39:34, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är rent imponerad av Torbjörns mångsidiga kunskap,
och tiden han tar att skriva mer djuplodande förklaringar hur saker fungerar!
Heders, Torbjörn! :thummar:
/Rp

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#38 » 22:27:18, 30-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Tack. Så det är en pick-up spole också i samma packet. Triggas den av samma magneter som ger ström till tändningen?
Laddas primärtändspolen direkt av magneterna i svänghjulet? Och tänder i avgastakten också?

De crossar och offroader jag grejat med, har haft en spole i svängjulet, för att generera ström till tändspolen. Men den spolen behövs inte här då? Strömmen genereras direkt i tändspolen?


Exakt!

B&S-lösningen blir mycket billigare än ett "riktigt" CDI-system, men duger fullt tillräckligt bra för de låga varvtalen.
Systemet fungerar alltså exakt som ett brytarsystem - under den tid då magnetfältet byggs upp i tändspolens järnkärna kortsluter transistorn primärlindningen (precis som brytarna gör medan de är slutna), och när det är tags för gnista stryps transistorn tvärt så att strömmen i primärlindningen bryts och den energi som finns lagrad i järnkärnan inte kan ta vägen någon annanstans än genom att ge en kraftig spänningsspik och en gnista i tändstiftet.

CDI-system har oftast tändspolen separat men det finns också system där allt är inbyggt i en enhet (t ex motorsågar). Elektroniken kan antingen vara hopbyggd med spolen vid svänghjulet, eller hopbyggd med tändspolen, eller vara en helt egen enhet.
I CDI lagras energin i en kondensator, som laddas upp från spolen vid svänghjulet via en diod. Ibland finns två olika spolar i svänghjulet, en som bara används vid start och en annan som används vid driftvarvtal. Tändspolen fungerar bara som en transformator som transformerar upp kondensatorspänningen på kanske 100-400 V till något som räcker för att ge en gnista i tändstiftet, den behöver alltså inte kunna lagra någon energi.
Lite mer påkostade CDI-system kan ha en separat pickupspole (ev flera), och de kan ha mer eller mindre avancerade anordningar för tändförställning beroende på varvtal, gaspådrag mm (elektronisk motsvarighet till centrifugal- och vakuumtändförställning i en gammal bilfördelare).

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

InläggDetta inlägg har raderats av per-åke den 01:09:27, 31-03-2018.


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se