Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Vevhusventilationen briggs stratton 12hp i/c

39 inlägg • Sida 1 av 3
Snacka om Briggs&Stratton här

drivax (trådstartaren)

#1 » 16:05:30, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har vevhusventilationen någon betydelse annat än släppa ut övertryck från motorn.??
man är inte småläning för det är roligt!!
drivax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:17:48, 23-01-2008
Ort: Långasjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 646
ih 674
bm 230 victor
SMW drivax



per-åke

#2 » 16:13:02, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej!
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

drivax (trådstartaren)

#3 » 16:20:25, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret
man är inte småläning för det är roligt!!
drivax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:17:48, 23-01-2008
Ort: Långasjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 646
ih 674
bm 230 victor
SMW drivax

torbjorn_forsman

#4 » 17:28:23, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en encylindrig motor (och för den delen parallelltwin) så har den också betydelse för att hålla undertryck i vevhuset så att inte motorn börjar pumpa ut olja genom eventuella småläckor. Detta görs antingen med en backventil (t ex på Briggs & Stratton) eller med en slidventil som styrs av kamaxeln (2-cylindriga bilmotorer på t ex Citroën 2CV och Lloyd 600).

Lite större maskiner (t ex bilmotorer) har ofta två vevhusventilationsanslutningar, en kopplad till luftrenaren och en till undertrycket i insugningsröret. På så sätt kan man få en viss friskluftspolning genom vevhuset så att vevhusgaserna späs ut och oljan håller sig ren längre.

Många motorer har s k sluten vevhusventilation för att motorn ska suga i sig och förbränna vevhusgaserna, hellre än att de ska gå rakt ut i motorrummet och söla ner, lukta illa, medföra brandrisk mm. På personbilssidan har det varit lagkrav i de flesta länder sedan snart 50 år, men t ex har B&S i många år haft sluten vevhusventilation även på småmotorer som ingen myndighet har brytt sig om.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

drivax (trådstartaren)

#5 » 18:47:40, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det va mycket information. Sonen har satt sportluftfilter på sin Murray och nu vill den inte starta och puffar ut bensin ånga baklänges. Tänkte bara om det hadde någonting med att vevhusventilationen är ur kopplad att göra. Tändstift ett är snus torra och kilen till svänghjulet är helt. Den tänder till på låg gas sedan dör den efter ca 10sek.kanske kan det vara krokiga ventiler du han har lagt den på sidan ett 20tal ggr när han mixtrat med remskiva byte och remmar
man är inte småläning för det är roligt!!
drivax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:17:48, 23-01-2008
Ort: Långasjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 646
ih 674
bm 230 victor
SMW drivax

torbjorn_forsman

#6 » 20:37:22, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mer information om motorn kanske kan underlätta felsökning. Typnummer mm (brukar stå instansat på fläktkåpan? Flottörförgasare eller någon annan typ? Sidventil eller toppventil?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jac

#7 » 20:42:16, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förgasaren är nog anpassad efter motståndet i originalfiltret.
Monteras det sportfilter kanske den inte klarar att suga i sig bensin.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

torbjorn_forsman

#8 » 20:44:50, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å andra sidan brukar ju sådana här motorer gå helt utan luftfilter när de används i snöslungor. Om förgasaren har choke, så kan man ju lätt simulera luftfiltrets motstånd genom att stänga chokespjället en aning.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

drivax (trådstartaren)

#9 » 20:54:16, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
man är inte småläning för det är roligt!!
drivax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:17:48, 23-01-2008
Ort: Långasjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 646
ih 674
bm 230 victor
SMW drivax

drivax (trådstartaren)

#10 » 21:00:54, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först körde han den med stängt chockspjäll ca 300m innan han stängde av. Sen har den startat och gått ca 10sek helt ok för att sedan dö har provat med två tändstift men inget nytt den beter sig likadant med bägge. Jag misstänkte kilen till svänghjulet men den verkar va hel. Inget skit i förgasaren men insugningspaclningen verkar läckt mot cylindern. Detta är nu åtgärdat ska köpa ett nytt stift och sen prostata.
man är inte småläning för det är roligt!!
drivax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:17:48, 23-01-2008
Ort: Långasjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 646
ih 674
bm 230 victor
SMW drivax

torbjorn_forsman

#11 » 21:09:53, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provkör de befintliga tändstiften i en annan motor och se om de fungerar bra där.
Om de är svårt igensotade så går det bra att bränna ren dem med gasollampa.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Loke

#12 » 22:02:00, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om det finns bra gnista på tändstiftet, om inte eller dålig, byt stift, blir det inget bättre titta över tändspole. Kolla kompressionen, om insugsventilen inte stänger kan den puffa genom förgasaren men då brukar det oftast även vara märkbart när man drar i startsnöret, inget eller dåligt motstånd.

Jag tycker det låter som skitig förgasare, kan den inte suga upp soppan på rätt sätt kan den också börja blåsa baklänges.
För övrigt så om kilen på svänghjulet fått sina fiskar varma brukar man märka detta på "bakslag" så startsnöret far ur händerna, men det kan även bli så på felinställd/skitig förgasare.
Kilen på svänghjulet kan se hel ut när man kollar med grejerna på plats men den kan trots det ha fått sig en knäck så den skevar, det ser man kanske inte utan att ta loss den, behövs alltså väldigt lite för att motorn ska börja bete sig underligt.

Ge motorn en liten sup genom tändstifthålet och kolla hur den beter sig då, startar den för att sen stanna när "supen" är slut är det nästan till hundra procent förgasaren som spökar.

Förgasaren kan vara skitig trots att den visuellt ser väldigt ren ut, det kan finnas kanaler i själva förgasarkroppen som inte är långt ifrån ett hårstrå grova som kan sitta igen. Skruva bort alla munstycken och sånt för att kontrollera att allt ser riktigt och rent ut. Om man inte har tillgång till ultraljudstvätt så kan man låta förgasaren och munstycksdelar ligga i riktig avfettning något dygn, spola rent med hetvatten för att sen blåsa torrt med tryckluft. Spruta med bromsrengöring i alla kanaler och efterblås med tryckluft.
OBS, ge akt på en jätteliten teflon/plastring som eventuellt sitter som säte till flottörens nålventil, tappar man denna är det kört med att få någon ordning på förgasaren.

Och på en snöslunga ska det inte sitta luftfilter i normala fall, jag har då aldrig sett någon med luftfilter.

----------------------------------------------------------------------

Lite övrigt: Jag har just i kväll "repat" en snöslunga (kinaskits) som ägaren var beredd att köra på tippen, den hade jäklats i fyra år till och från, när slungan nu tjuvstannade för att sen inte starta alls bad han mig kolla över den innan han skulle ge upp helt. Han är för övrigt en sån som inte mekar själv.

Tar alltid upp stiften först för att förvissa mig om att det finns gnista, det fanns det, väldigt svaga för att efter en stunds gnuggande försvinna helt. Bytte stift, fick fin gnista, sen gick snöslungan som hejsan, det var alltså originalstiftet (kinaskits) som troligtvis varit boven hela tiden.
Så är trädgårdsmaskinerna besvärlig att starta, så byt stift, det kan vara gnista men inte tillräcklig kraftfull när dom sitter iskruvade, kompressionen dödar då gnistan innan bränsleblandningen ska antändas.

Har stiften blivit fruktansvärt nedsurade under lång tid så kan dom bli besvärliga att få ordning på, (min erfarenhet) gnistan kan se bra ut men isolatorn blir fuktig och då är det nytt stift som gäller. Visst, det kan gå att få ordning på stiften i nödfall men har man möjlighet till nya stift så byt.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

drivax (trådstartaren)

#13 » 23:10:50, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu haft förgasaren nerpackad men hittar inget konstigt. Därimot va packningen mellan cylinder ock insuget svart i Ner kant så den kan ha läckt där. Nytt stift inhandlat och provsvaret blir i morgon
man är inte småläning för det är roligt!!
drivax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:17:48, 23-01-2008
Ort: Långasjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 646
ih 674
bm 230 victor
SMW drivax

per-åke

#14 » 11:32:32, 21-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Förgasaren är nog anpassad efter motståndet i originalfiltret.
Monteras det sportfilter kanske den inte klarar att suga i sig bensin.


Det är mig veterligt endast honda som kör med den metoden, vilket förefaller helt värdelöst.
Detta enbart för att uppfylla kraven i kalifornien.

Och varför tog man bort ställbara munstycken på småmotorer? En rätt ställd motor släpper ut mindre skadliga ämnen än en motor som har fasta munstycken.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Åsa-Nisse

#15 » 14:12:05, 21-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min gräsklippare med B&S 12,5-a spottade baklänges i förgasaren. Den gången var problemet ventiljusteringen. Insugaren hade nästan 0-spel. En fil och ett bladmått avhjälpte problemet.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se