Sida 2 av 3

Re: Vevhusventilationen briggs stratton 12hp i/c

InläggPostat: 14:18:05, 21-01-2018
av drivax

Re: Vevhusventilationen briggs stratton 12hp i/c

InläggPostat: 14:59:31, 21-01-2018
av drivax
D ska kolla det. Tänkte göra ett kompprov vad ska det vara för komp

Re: Vevhusventilationen briggs stratton 12hp i/c

InläggPostat: 14:59:47, 21-01-2018
av drivax
D ska kolla det. Tänkte göra ett kompprov vad ska det vara för komp

Re: Vevhusventilationen briggs stratton 12hp i/c

InläggPostat: 16:10:56, 21-01-2018
av Jac
per-åke skrev:
Jac skrev:Förgasaren är nog anpassad efter motståndet i originalfiltret.
Monteras det sportfilter kanske den inte klarar att suga i sig bensin.


Det är mig veterligt endast honda som kör med den metoden, vilket förefaller helt värdelöst.
Detta enbart för att uppfylla kraven i kalifornien.

Och varför tog man bort ställbara munstycken på småmotorer? En rätt ställd motor släpper ut mindre skadliga ämnen än en motor som har fasta munstycken.


Alla motorer påverkas väl mer eller mindre av motstånd på insugssidan.


drivax skrev: Sonen har satt sportluftfilter på sin Murray och nu vill den inte starta och puffar ut bensin ånga baklänges.

Har det prövats att byta tillbaka till originalfilter? Eftersom nu felet uppstod efter byte är väl det en ganska logisk test att göra.

Re: Vevhusventilationen briggs stratton 12hp i/c

InläggPostat: 16:34:59, 21-01-2018
av drivax
Ja det vore änkelt om det inte vore så att det är söndersågat.

Re: Vevhusventilationen briggs stratton 12hp i/c

InläggPostat: 17:22:22, 21-01-2018
av per-åke
drivax skrev:D ska kolla det. Tänkte göra ett kompprov vad ska det vara för komp


Ett kompprov gör man inte på motorer med dekompfunktion. Vill du veta hur din motor mår så får du göra ett leakdown test.

Re: Vevhusventilationen briggs stratton 12hp i/c

InläggPostat: 17:23:47, 21-01-2018
av per-åke
drivax skrev:Ja det vore änkelt om det inte vore så att det är söndersågat.


Glöm luftfiltret!

Re: Vevhusventilationen briggs stratton 12hp i/c

InläggPostat: 21:03:07, 21-01-2018
av drivax
Ett kompprov gör man inte på motorer med dekompfunktion. Vill du veta hur din motor mår så får du göra ett leakdown test.

Kan man göra det med tryckluft??

Re: Vevhusventilationen briggs stratton 12hp i/c

InläggPostat: 22:00:09, 21-01-2018
av per-åke
drivax skrev:Ett kompprov gör man inte på motorer med dekompfunktion. Vill du veta hur din motor mår så får du göra ett leakdown test.

Kan man göra det med tryckluft??


ja det är det man använder vi ett leakdown test, men man brukar använda en blåsa bara. Sedan så behövs ju en tryckklocka också.
Känn om du har komp i motorn, det brukar räcka.

Re: Vevhusventilationen briggs stratton 12hp i/c

InläggPostat: 22:23:41, 21-01-2018
av drivax
Hadde den varit komplett borde den inte stanna när den väl har startat. Ska låna förgasaren från min villa och testa med den tror det är den som spökar men jag kan inte fatta varför??

Re: Vevhusventilationen briggs stratton 12hp i/c

InläggPostat: 21:27:57, 22-01-2018
av drivax
Kanske nu är löst tändningslås ur funktion skrev ett lång inlägg om min okunnighet men de försvann

Re: Vevhusventilationen briggs stratton 12hp i/c

InläggPostat: 21:29:57, 22-01-2018
av drivax
Kanske nu är löst tändningslås ur funktion skrev ett lång inlägg om min okunnighet men de försvann

Re: Vevhusventilationen briggs stratton 12hp i/c

InläggPostat: 21:51:53, 22-01-2018
av Turbodiesel
Tänk på att tändlåset ska kortsluta tändningen när det slås av, det får inte under något förhållande ge 12V till tändspolen. Så du inte gör någon tankevurpa.

(förutsatt att det är ett normalt magnettändsystem)

Re: Vevhusventilationen briggs stratton 12hp i/c

InläggPostat: 23:01:33, 22-01-2018
av torbjorn_forsman
Det är ännu värre om det är ett brytarlöst magnettändsystem, då bränner man sönder tändmodul/tändspole omedelbart om man råkar koppla in 12 V till den.

Re: Vevhusventilationen briggs stratton 12hp i/c

InläggPostat: 23:21:05, 16-03-2018
av AN
Hur fungerar det med ett växlande relä? Har ett tändningslås liggande, men det ger ju ström i läget "tändning på". Kan man inte ta ett sådant här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017796/ och koppla kabeln från tändspolen till 30 och jord till 87A. Tändningslåsets "tändningsläge" kopplar man till 85, och jord till 86. När man kommer till läge "tändning på" så drar reläet, och kopplar bort jorden från tändspolen. Tändningslåset ligger draget så länge gräsklipparen går. Något jag inte tänkt på? Skulle inte förvåna mej :smile: