Jo bra den fungerar, fast man vet ju inte hur länge.
Men det verkar som briggs använt patentet,
iaf med att öppna insugsventilen.
Hämtade hem ett reservdelsblock idag, och det uppför sej likadant.
På bilderna nedan lyser jag med en lampa i, insugskanalen. tagen på övre dödpunkt, och där är ventilen hekt stängd.
Första bilden, är tagen i början av kompressionstakten, och där ser man att ventilen är lite öppen.
Andra bilden är tagen på halva kompressionstakten, och det är samma glipa där.
Tredje bilden är tagen lite före övre dödpunkt, på kompressionstakten, och även där är det en glipa.
Sista bilden är tagen vid övre dödpunkt, och dör har den stängt.
Inte har jag väl råkat på två Briggs med skev
kamaxel på samma vecka?
Men är det inte ganska logiskt att det är insugningsventilen som ligger öppen?
å de motorcyklar jag haft, är det ju avgasventilen som hållits uppe, men då har det endera varit manuell dekomp, om det varit kickstart.
Har det varit elstart så har det varit en centrifugalanordning, som hållit
avgas öppen vid startmotorvarvtal, men så fort den startat, har ju ventilen stängt som vanligt.
Om man haft avgasventilen öppen på dekomp, på denna briggs, så hade det nog eldat bra ur avgasröret väl?
Har man insug öppen, så "eldar" man ju inte upp något
bränsle utanför förbränningsrummet.
Nästa insugstakt, tar väl med blandningen in igen.